Hej!

Har et lille problem og har brug for tips til løsninger. Tak på forhånd!

Væg med et stort hul, cirka 18mm i diameter, omgivet af en lyserød cirkel. En trappegelænder ses i nederste højre hjørne.
Her sad en af tre skruer, der holder et gelænder. Der sad en plug, ikke beregnet til gips men snarere beton. Den så ud til at være limet mindst én gang og har nu givet efter og efterladt et stort hul på ca. 18mm.

En skruv og holder på en træhylde. Skruven er metal med gevind og slidmærker. I baggrunden ses slørede dåser.
Her er skruen. 10mm i diameter.

Skruv på væggen med stor metalkrave og lille plugg bag. Gipsvæg i baggrund. Problem med fastgørelse af gelænder. Skruvhul i væg med løsnet skruetrækker og plugg, der tidligere holdt en gelænder, ses tydeligt. Hullet er ca. 18mm i diameter.
Eksempel på en anden skrue, som sidder højere oppe. Man kan se pluggen bag "hatten". Lige nu sidder denne fast :)

Brun trægelænder med to huller placeret på gråt tæppe. Reparation af gipsvæg diskuteres.
Gelænderet.

Jeg vil helst ikke tage nye huller i hverken væg eller gelænder, men må vel overveje det, hvis der ikke er andre løsninger.

Jeg har indtil videre ikke fundet større universalplugs end 12mm (på bauhaus), hvilket er for småt til at dække hullet. Antager, at der findes større at få fat på? Samtidig skal pluggen jo kunne gribe skruen på 10mm.

Kan man reparere gipsvæggen og derefter bruge den til ny fastgørelse, eller er der for stor risiko for, at det hele løsner sig igen?

Findes der virkelig intet bag at skrue i?
Hvis der ikke gør det, så kunne jeg godt tænke mig at bruge
Fishers fil&fix,

tommib
Den typen af gelænder bør virkelig ikke hænge bare i gips. Hvis den gør det, ville jeg hævde, at det er forkert bygget. Beslagene til gelænderet bør sidde i reglar.

• Synes
Julio Torrez og 2 andre
  • Laddar…
tommib tommib sagde:
Den typen av ledstång bör verkligen inte hänga bara i gips. Om den gör det skulle jag hävde at det er forkert bygget. Fæsterne for ledstången bør sidde i reglar.
Mm, det er jo ikke godt gjort helt klart. :confused:

tommib
Jeg forstår, at det ikke er så tilltalende at gøre det rigtige, dvs enten lokalisere reglarne og sætte beslagene der de er, eller rive væggen ned og sikre, at du har ordentlige fastpunkter der beslagene skal være, men det er typ det eneste jeg kan anbefale.

En quick-fix kan være at lime noget krydsfiner på gipsen og skrue i den. Da skal du tage ordentlige stykker. Det bliver grimt ja.

ts skal nok først og fremmest afklare, om det virkelig kun er gips, hvor fastgørelsespunkterne er? Fjern pluggen og lys ind med en lommelygte? Det burde fremgå ret hurtigt, om der er en åben væg bagved, eller om der alligevel er noget andet end kun gips.

Peter2400 Peter2400 sagde:
Findes der virkelig intet bagved at skrue i?
Hvis der ikke gør det, så kunne jeg forestille mig at bruge Fishers fil&fix,
[media]
Jeg prøvede denne:
https://www.bauhaus.se/epoxylim-loctite-repair-putty-48g

Fungerede ikke særlig godt på gips samt at der ikke findes noget bagved, den kan fæstne i. Stoler på plan B nu; at købe ny håndliste, tage ud huller hvor der er reglar og sætte der.

S Stefan1972 sagde:
ts bør nok først og fremmest klargøre om det virkelig kun er gips, hvor fastgørelsespunkterne er? Fjern pluggen og lys ind med en lampe? Det burde snart være klart, om der er en åben væg bagved, eller om der alligevel er noget andet end kun gips.
Det midterste fastgørelsespunkt sidder i perlespont/træpanel (usikker på hvad det kaldes). Det sidder fast som bare pokker.
En væg med hvid træpanel og en fastgørelsespind i midten. Pinden er monteret på perlespont, med et hul i væggen.

Det lader til at det er bedst at skaffe en ny stang og finde en regel denne gang.

tommib
Som sagt, du kan jo også save op gipsen der det forrige fæste var og forstærke bagved. Det bliver lidt spartel- og malerarbejde men du kan bruge den gelænder du allerede har.

• Synes
Ronny68
  • Laddar…
Jeg ville have prøvet med en mollyplugg, forsøg at finde en med samme dimension på gevindet som knoppen, så erstatte den der skrue med et stykke gevindstang.

• Synes
Ronny68
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.