Garagebyggeri enkelt med pulttag og rygningstag. Hører til et ret moderne bygget bolighus med ret moderne udseende. Skal nu beklæde indervæggene og har svært ved at afgøre, hvad jeg skal vælge. At beklæde med træpanel frister, for robustheden og enkelheden ved ophængning af lettere ting samt undgå at skulle spartle en masse gipsplader som så alligevel er sårbare. Har svært ved at vælge hvilken type panel dog, fer og not, glatpanel, forskellige sprækker her og der. Der ser også ud til at være begrebsforvirring også blandt dem, der sælger trævarer. Glatpanel er angiveligt når brættet er høvlet glat, men endenot er når enden er "spontet", men not er vel en slags bræt? Eller er not også synonymt med fer og not? Uanset hvad vil jeg gerne have et flot resultat og ikke få en hytte- eller saunafølelse, og har lidt svært ved at afgøre hvad man så skal vælge for træpanel. Har I nogle tips? Eller hvis I har nogle helt andre idéer til vægbeklædning? Var lidt interesseret i mdf i træimitation men det ser ikke engang ud til at blive billigere så har næsten strøget det helt.
Jeg satte OSB+6mm renoveringsgips i garagen jeg lige delrenoverede. Malede direkte på gipspladerne. Men jeg havde ret lave krav til finish, og malet gips ovenpå en bræddevæg er hvad der sidder der fra før.
Jeg satte OSB+6mm renoveringsgips i garagen, jeg lige har delrenoveret. Malede direkte på gipspladerne. Men jeg havde ret lave krav til finish, og malet gips ovenpå en trævæg er, hvad der sidder der fra før.
Smart, stærkt, med og uden finish og uden at spartle. Svær ligning, her er mit forslag:
Stående osb. Liggende gips 900mm, males med vaskbar maling. Bræt over samlinger og midterskruerække. Bræt kan have skråsavet overkant så kan ophængning af typen "French cleat" anvendes.
Jeg er positiv til træpanel, troede ikke at tips om almindeligt finsavet træ eller råspont skulle passe til nogen, der overvejer at bruge mdf
Mener selvfølgelig ikke råspont eller finsavet, men glatspontet og lignende beregnet til indvendig væganvendelse. Ville gerne have tips til hvilken panel man skal vælge for at det skal se ret moderne og flot ud og ikke som en sauna
Loftpanel da? Som Moelven Regina i 60*120cm format? Går formentlig ikke at hænge noget på dog.
Eller hvorfor ikke parketgulv, så får du masser af farver og mønstre at vælge imellem. Jeg har selv hvidbejdset et-stavs askparket på en endevæg i trappen og bag radiatorer.
Hvid v-spontpanel i bredeste dimension fungerer sikkert, andre smallere eller med større accent i samlingerne vil nok ligne en sauna.