Skal give mig i kast med at bygge om lidt derhjemme. Rive vægge har vi allerede gjort. Det var let.
Nu skal der bygges nye vægge, og nogle vil blive vådrumsvægge. Der kommer vi også til at skulle lægge gulvet med hældning til gulvafløb osv. Nu efterlyser jeg gode bøger, der beskriver alle nødvendige trin og lag, som væggen/gulvet skal bestå af. Byggeriet er jo ikke såå svært i sig selv, men jeg har svært ved at finde alt, der skal indgå (og i hvilken rækkefølge).
Tak på forhånd!
Tak på forhånd!
Det er derfor vi alle findes på dette forum. Så slipper du for at købe dyre forældede bøger. Bare spørg løs, så hjælper vi hinanden! Ps angående vådrumsvægge bliver der nye regler til sommer som du måske har set. Tjek ellers på www.bkr.se
Tak! Det lød tillidsvækkende. Hvis bare alle var som dig.fef sagde:
Jeg er nu mest på jagt efter, hvordan man skaber det bedst mulige underlag for et godt vådrum, når man bygger væggene (og gulv). Tætningslag osv. må jeg nok hyre en professionel til, hvis ikke forsikringsselskabet skal brokke sig. Jeg så, at man ikke skal have gipsplader med karton. Hvad bruger man i stedet, og er det ellers 'bare' at bygge som en almindelig væg (udover ekstra forstærkninger til fliser og evt. håndvask)?
Ville nok anbefale "Husets ABC". Det er et stykke tid siden jeg bladrede i den, men vil huske at det meste er med og på en letbeskrivelig måde uden at man føler sig dumforklaret ;-)
https://shop.byggahus.se/collections/bocker
https://shop.byggahus.se/collections/bocker
Ifølge mit forsikringsselskab Folksam må man også selv lave tætningslaget, så længe det er udført fagmæssigt, dvs. at du læser op på det og ved, hvad du gør. Det er ikke så svært, som det lyder. Dog ændres reglerne for tætningslag henholdsvis kartonbeklædt gips i badeværelser denne sommer. Læs trådene i forummet om badeværelser samt producenternes monteringsanvisninger og på www.bkr.se. Uanset hvilke plader og tætningslag du bruger, tror jeg, at nøglen til succes er at være omhyggelig. Lad det tage lidt tid, og læs op på det, så slipper du for at hyre det dyre, stressede firma, der ikke altid gør et godt stykke arbejde.
Finder du nogen, der virker kyndig på forummet, så send en pm til denne og spørg, om du kan få lidt hjælp. Så ender du ikke i bagvandet. Den, der får pm'et, får jo så chancen for at brillere lidt, og det er jo altid sjovt!
Tak for alle tips.
Skal straks tjekke bogen nærmere. Jo, jeg tror nok, at man kunne klare det selv, hvis jeg bare kendte alle trinene, og det lyder jo som om, bogen kan give et godt greb om det. Har en syg tilbøjelighed til nøjagtighed, så på den front føler jeg mig sikker.
Skal prøve PM-knappen næste gang også. Der er mange her, som kunne få lov at brillere lidt. 
Klik her for at svare