Hej,

Jeg har netop fået adgang til min nye lejlighed i et hus, der er bygget i 1910. Jeg vil gerne åbne væggen mellem køkkenet og stuen ved at tage udgangspunkt i den eksisterende dørkarm, men skabe en bue med en bredde på 2,50m.

En konstruktør er blevet hyret og har givet en vurdering af, at væggen ikke er bærende.

Væggen ser ud til at være af letbeton/puds, og jeg kan ikke skelne nogen regler. Så mærkeligt som det end lyder, har flere udtalt, at det var almindeligt forekommende i disse huse. Jeg har boret og kommer let igennem og finder intet andet end puds…

I dag fjernede jeg spejldøren, fodlisten og tænkte at fjerne karmen for at tage et kig.

Men efter demonteringen ser det ud som om, det kun er puds, som med årene er gået i stykker og er i småstykker. Jeg tør ikke fjerne karmen, da det ser ud som om hele skidtet vil styrte sammen.

Hvordan kan jeg nu nemmest åbne væggen uden at hele væggens og loftets puds ryger med?

• Revnet puds og træramme i en dørkarm åbning, viser ældet og beskadiget væg i en gammeldags bygning, med eksponeret beton og træstrukturer.
  • Revnet puds på væg ved dørkarm i gammel bygning, viser skader og afsløret underlag.
  • Billede af en ældre væg med synlige skader og afskallet puds. Trævæg og køkken ses i baggrunden. Lader til at være konstruktion fra 1910.
  • Billede af en afmonteret dørkarm i en væg med synlig, beskadiget puds. Et køkken ses gennem åbningen. En støvsugerslange ligger på gulvet.
BirgitS
Velkommen til forummet!

Jeg foreslår, at du tager kontakt med andre i huset og med bestyrelsen for at få at vide, hvordan væggene er konstrueret. Det varierede meget på den tid. Regelkonstruktioner kommer først i 40'erne, og før det var planke-vægge med vass og puds almindelige.

Tak så meget,

Jeg vil prøve at tale med en nabo. Men bestyrelsen har desværre ikke kunnet formidle nogen information eller tegninger. De tegninger, jeg har fundet fra byggesagsafdelingen, har desværre heller ikke listet, hvad væggene består af.

Da der er en udtalelse om, at væggen ikke er bærende, vil jeg ikke blande bestyrelsen ind alt for meget og skræmme dem.

Hvordan kunne man sikre, at væggen holder sammen under arbejdet? Kunne man skrue brædder fast på hver side af væggen for at "klemme sammen" væggen, mens jeg åbner op fra døråbningen?

BirgitS
Mange i huset burde have sat ting op på væggene og dermed vide, på hvilken måde de gør det, om de skruer i en trækonstruktion eller om de bruger plugs til mursten eller letbetonblokke, alternativt noget helt andet. Hvis det er blokke, så skal du rive oppefra og forhindre, at de overliggende blokke falder ned.

Er det ikke lettere at indfælde bjælke/reglen inden du river døren? Tror du uanset må regne med at reparere et godt stykke uden for hullet du åbner, dvs regne med at omkringliggende flader bliver beskadiget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.