Hej! Har altså tre huller ved siden af hinanden - se billede - i fyrretræsgulvet med en diameter på ca. 20 mm. Der gik rør til element og elforsyning tidligere. Gulvet er kun sæbe-"behandlet" i øvrigt (jeg kan altså finslibe over en reparation uden at mattere nogen lak) og jeg vil lave en reparation, der bliver så god som muligt. Jeg har flere planker med en lignende farvetone fra renovering af andre rum.

En variant ville naturligvis have været at fræse ned omkring hullerne og reparere dem alle med et enkelt 5mm tykt stykke, der limes på. Men det er ikke helt let at komme til, som det ses, og hvis man kludrer med fræseren (er stadig lidt ny på fræsearbejde), kan man gøre mere skade end gavn :).
Rundstav kan måske blive helt okay, selvom fiberretningen bliver forkert (nu overdriver jeg nok).

Jeg læste et indlæg tidligere fra bengtn eller Mats Bengtsson tror jeg, med link til video på Fine Woodworker el. lign. som viste flotte reparationer. Kan dog ikke finde det nu.

Som sagt, tips modtages med tak, det er et sted, der er meget synligt...

Tre huller i et fyrretræsgulv, hver med en diameter på 20 mm, med en lineal som måleredskab nær ved.

/A

En dosfræser uden bor ville fikse dette, og så får du åringen på samme hold
og så limme dem fast .....
eti..

Fyren der sleb mit gulv, sleb plugge, der var let koniske, som han bankede ned i hullerne sammen med lidt trælim.
Da det var hærdet, sleb han pluggerne ned til samme højde som gulvet. Har holdt godt i tretten år!

I princippet kan man fylde hullerne med hvad som helst. Vinkork, fx. Men "usynligt" bliver det ikke, og skal det virkelig det? Disse hulletagninger fortæller jo en del af husets historie. Fyldte med tapp, rundstav, kork, plastisk træ eller whatever, så bliver de jo ikke iøjnefaldende, men de ses. En "usynlig" reparation ved at tage et større stykke træ ud, bliver nok grimmere. Tror jeg.

Man borer hullerne op, så de bliver helt runde og med rene kanter med et knastbor af passende dimension, og derefter borer man passende tapper ud i den rigtige træsort og med den rette fiberretning med et tapbor. For at forenkle boringen i gulvet kan man slå en midlertidig prop ind i hullet, så der er noget, der styrer boret. (Det kan være svært, hvis det er tomt i midten.) Tappen kan man derefter lime fast i hullet. Slib og lakér, så er det klart.

Her er et sæt med både tapbor og knastbor:
http://www.clasohlson.com/se/Tapp--och-cylinderborrsats/Pr309655000
Dimensionen rækker måske ikke, men der findes større. Her fx:
http://www.fine-tools.com/zapfenschneider.htm
Jeg har dog købt billigere (og lavere kvalitet) i Sverige.

Tak for svar! Har dog ingen søjleboremaskine, men man kan jo selvfølgelig prøve at bore i hånden, præcisionen er næppe vigtig i dette tilfælde, pæne kanter foroven er jo nok. En god undskyldning for at anskaffe ny boremaskine også, at tappbore med en 10,8V skruemaskine tænker jeg ikke at forsøge mig på :)

Så ved jeg ikke rigtigt, hvordan man skal kunne slibe pluggen for at få den lidt konisk, det føles lidt besværligt, men måske går det.

/A

Pluggen behøver ikke være konisk. Med matchende kvistbor og tappbor skal det blive tilstrækkelig god pasform alligevel.

Søjleboremaskine behøves forresten heller ikke. Det går fint med en solid håndmaskine i et borestativ. 10.8V skruemaskine går bestemt ikke... Pluggen bliver ikke lige og jævnt tykkelse, hvis du forsøger at holde med hånden.

Perfekt, så begynder jeg at lede efter en ny boremaskine med stativ, hyggeligt!

Du kan købe færdige propper (fra en taphulsboremaskine i et valgfrit træsort) fra et finsnederi og sikkert få det sendt med posten. Almindeligt forekommet blandt træbådsrenoverere.
Jeg plejer at lave en styreskabelon af masonit til kvistboret. Dvs bore først gennem masoniten. Fiksér masonitstykket over hullet, der skal bores op. Og bor med en sikker hånd ned gennem masonit og gulv. Du behøver jo ikke bore hele vejen igennem.
Proppen limer du i med trælim og hugger derefter forsigtigt af med stemmejern.

Pondus snedkeri på Kungsholmen i Stockholm tror jeg nok sælger propper i fåstykkepakning.

Takker, spot on tip! Dem (snedkeriet) skal jeg tjekke op i denne uge. Anvende masonit som boretemplate, jo, det havde jeg tænkt på for ikke at risikere at skade gulvet, hvis boret glider.

Men som sagt, hullerne er allerede der, og det handler bare om at bore dem en anelse op for at få bedre pasning med pluggen. Hvis jeg anvender et centrumbor (se billede), kan man måske bruge 12 mm krydsfiner, som man har boret et hul af samme dimension i, og altså lade "væggene" i dette hul fungere som støtte til boret, da jeg vil bore i et eksisterende hul uden "greb" i centrum. Man ønsker ikke, at det begynder at vakle...

Alternativet, som nævntes i tidligere indlæg, er at plugge midlertidigt, så det bliver lettere at bore op med ordentlig støtte. Sikrere, men lidt besværligt bare.

/A

Centrumbor:
Centrumsbor i forskellige størrelser (10, 12, 16, 18, 20, 25 mm) arrangeret på en hvid baggrund, som bruges til præcisionsboring i træ.

Jo det var præcis sådan jeg bruger masoniten. At væggene styrer. Men det er klart at det går lettere med en tykkere krydsfiner.
Men man bør nok bruge en rigtig kvistborr for at få gode kanter. Stor forskel mod en centrumborr tror jeg.
Jeg tror at snedkeriet sælger kvistborr hvis du ikke har en. Ellers findes de jo på Clasa eller Jula mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.