Som I kan se på billedet ovenfor, er søjlen nærmest rådnet. Tanken er at skifte begge, og så tænkte jeg at benytte lejligheden til at skifte de ydre/synlige regler samt lægge ny terrassebrædder.
Spørgsmål:
1. Er der nogen grund til, at stolperne hviler på den nederste regel (170x45), eller er det blot et designvalg? Jeg ville helst have de nye ovenpå terrassebrædderne.
2. Hvordan undgår jeg bedst råd i de nye stolper? Hvordan behandler jeg endetræet? Skal jeg lægge fugemasse mellem terrassebrædderne og stolpens endetræ?
3. Jeg overvejer, hvordan jeg skal gennemføre udskiftningen sikkert, og om jeg kan klare mig med en støttestang. Er det kun stolperne, der bærer tagkonstruktionen, eller er der sandsynligvis flere bærende elementer i selve konstruktionen?
Tænkte sætte op en tværgående 145x45 regel, forankret i den rektangulære ramme som er en del af tagkonstruktionen. Mod disse og jorden tænkte jeg at sætte to stamp for at holde oppe tagkonstruktionen, så jeg kan fjerne søjlerne, bygge nyt og sætte nye søjler op.
Købte et tredje stämp og satte det i midten. Tre i alt føltes sikkert, og udskiftningen gik godt, benyttede lejligheden til at lægge nyt trægulv og bygge nyt hegn!