Byggtrixx Byggtrixx sagde:
Har du lagt ud fliser for hele længden og bredden af rummet? Så du ved, om du f.eks. behøver at skære den sidste fliserække? Hvis skæring skal udføres, vil du måske eksperimentere lidt med, om der skal skæres lige meget på begge sider, eller kun på én side afhængigt af, hvad der ses mest eller forstyrrer mindst, før du går i gang.
Jamen præcis. Du ser på det sidste billede, at det, der mangler for fuldlængde oppe og til højre, er brudte fliser og ligeledes mod toilettet. Vi har valgt, at hele fliser havner i synsfeltet mod parketgulvet, når man kommer indenfor døren. Til højre op mod vinduet bliver det kortere, men der skal stå garderober, og så er der kun sprækken ved vinduet mellem garderobe og toilet. Ligeledes bliver det brudt lige ved indgangen, men der kommer også til at ligge en entrémåtte, så det bliver pænest sådan.

T Thomas_Blekinge sagde:
Helt OT: Dette "ja men precis" er det ungdomssprog? Det er også kommet på radioens mindst begavede reporter. Lyder ekstremt barnligt.
Jamen precis.
Min far arbejder på radio, men han er jo som du sikkert forstår lidt ældre..

• Haha
naikon
  • Laddar…
APR APR sagde:
Jeg havde nok overfladen inden for 1-2mm, fordi jeg værdsætter min tid til 0kr. Jeg havde så Tebos hvide gummihammer og sugekop. Hvis man var lidt sjusket med bagstrygnigen på pladen, var det nemt at enten banke pladen ned eller tage den op og stryge om. Man bør vel ikke tvinge pladen i niveau med skruerne/kilen, hvis det adskiller sig for meget efter, at man har lagt den og gynget den til, tænker jeg, så må der jo være risiko for at knække et hjørne.
Nej, det bliver nok ikke godt at tvinge mere end nogen mm. Men de virker utvivlsomt gode til at holde en helt ret linje.

Jo, tid findes også, men har et halvt hus tilbage at renovere og har holdt på i 3 år med diverse projekter og begynder at miste lysten rent generelt. Jeg vil bare blive færdig uden så at gå på kompromis med kvaliteten af slutproduktet. Jeg må simpelthen sikre mig at have tilstrækkeligt med fix, så det ikke runger. Så gør det ikke noget, at gulvet ikke er 💯 procent i niveau, så længe fugerne ikke stritter.

Dr Benz Dr Benz sagde:
Jamen præcis. Du ser på det sidste billede, at det der mangler for fuldlængde op og til højre, er brudte plader og ligeledes mod toilettet. Vi har valgt at hele plader, som havner i fokus mod parketgulvet, når man kommer indenfor døren. Til højre op mod vinduet bliver det kortere, men der skal der stå garderobeskabe, og så er der kun åbningen ved vinduet mellem garderobe og toilet. Ligeledes bliver det brudt præcis ved indgangen, men der kommer også til at ligge en entrémåtte, så det bliver pænest sådan.
Hvad godt! Havde en ven, der glemte at tjekke det før, og det blev desværre en rigtig grim afslutning lige i fokus også...

Byggtrixx Byggtrixx sagde:
Hvad godt! Havde en ven, der glemte at tjekke før, og det blev desværre en virkelig grim afslutning lige i synsfeltet også...
Meget god input dog. Som altid er aktuelt. Jo mere forarbejde du gør, desto større chance for at det bliver godt.

Nogle gange kan man også se, om nogen har tænkt sig om eller ej.

Det ser godt ud! Skal bare kappe småstykkerne nu.

Det var sværere end man tror, men er tilfreds med resultatet så langt.

• Et nylagt grå flisegulv i et rum under renovering med dør til terrasse. Byggematerialer og værktøj er synlige i baggrunden.
  • Gråt gulvflise i et delvist renoveret rum med trærammevægge, sko og værktøj på jorden, tæt på en radiator og vindue.
  • Grå gulvfliser lagt i et rum med en dør og parketgulv, flere par sko og en sort affaldspose i døråbningen.
  • Synes
SC Aero og 3 andre
  • Laddar…
Ser godt ud, hvad var det, der var sværere end du troede?

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J sagde:
Ser godt ud, hvad var det, der var sværere, end du troede?
Tak. Dels at holde lige linjer (jeg er meget pertentlig), selvom man har afstandsstykker i skruerne. Så kommer der nogle gange lidt fyld imellem, der gør det lidt bredere, så man skal holde øje hele tiden.
Man skal også holde øje med hældningen, når man kammer. For forskellige hældninger giver forskellig tykkelse, og det kan ses. Man skal tænke på at prøve at holde samme vinkel på alle pladerne.

Desuden er det generelt ret klistret at arbejde med, især når man dobbeltkammer.

Men alt dette lærer man, så næste gang bliver det endnu bedre.

Men jeg ville absolut gøre det igen. Jeg kan ikke lide at gå på kompromis, og vi elsker størrelsen på pladerne.

Bedst er det, hvis du kan lægge alt på én gang; dagen efter kan du ikke flytte en flise eller få den op/ned en mm eller to.
Hældningen på kammen er ikke hele verden, især ikke hvis du dobbeltstryger.
Kæm ud og tag en lille, måske 2-3 cm bred, og fjern klæbemidlet langs kanten, inden du lægger flisen, så slipper du for at få klæbemiddel mellem flise og niveaustift.
Vask en plet af med det samme, så sparer du tid i stedet for at gøre det, når det er tørt.

• Synes
Dr Benz
  • Laddar…
nino nino sagde:
Det bedste er, hvis du kan lægge det hele på én gang, dagen efter kan du ikke flytte en plade eller justere den op/ned en mm eller to.
Hældningen på kammen er ikke hele verden, især ikke hvis du dobbeltstryger.
Kamme ud og tage en lille, måske 2-3cm bred og fjerne klæbemidlet langs kanten, før du lægger pladen, så undgår du at få klæbemiddel mellem pladen og niveauspindlen.
Vask en klump af med det samme, så sparer du tid i stedet for at tage det, når det er tørt
Ok det må så være. Men du får jo forskellige mængde klæbemiddel afhængigt af, om du kammer opret eller næsten plant. For hvor jeg ved, at jeg har været omhyggelig med dette, har det lineeret meget godt højde-mæssigt mellem pladerne. Selvfølgelig spiller det en rolle, hvis man har gjort alle i fuld størrelse på én gang. Det havde selvfølgelig gjort resultatet endnu bedre. Skruerne er meget gode, fordi de dels hjælper med at jævne ud, men de holder også fast på pladerne, så de har mindre chance for at bevæge sig.

Kanterna strøg jeg af med skeen, men der blev alligevel lidt klæb. Det er jo et håndværk som alt andet, så øvelse gør mester.

Er faktisk meget tilfreds alligevel. Mange advarede mig mod at starte med 60x60 eller overhovedet gøre det. Men jeg kan godt lide udfordringer.

Jeg ville faktisk kunne strække mig til, at jeg havde kunnet betale en håndværker for dette.

• Synes
nino og 1 anden
  • Laddar…
Nu har det tørret nok, og det begynder at blive tid til fugning.

Hvad skal man tænke på for at det bliver bedst? Tænker, at jeg skal gøre det hele i ét stræk, da der ikke er så mange samlinger. Har købt Sika cream, da det var Sikas fix, der blev brugt.

Har fugebredder og vaskebredder.
Selvfølgelig skal fliserne vaskes grundigt, og fugerne ses over og skrabes lidt til ved behov.

Men hvad skal man tænke på ved selve fremgangsmåden? Stryg på tværs af dig. Men hvad er vigtigt, når man skal vaske af bagefter?

Køb en god fogbalje, så du får det rent ordentligt.
Fogbalje med håndtag, svamp, rist og værktøj på hjul til effektiv rengøring.

• Synes
Dr Benz
  • Laddar…
Ok. Dem har jeg set, men ikke tænkt mere over. Men det er måske alligevel alfa og omega at kunne vringe brættet.

Hvad gør en god fugespand i så fald?

Dr Benz Dr Benz sagde:
Men hvad skal man tænke på ved selve proceduren? Stryg tværs over dig. Men hvad er vigtigt, når man skal vaske af senere?
Diagonalt over fugen, til begge sider. Tag en mindre mængde fugemasse og arbejd den ud, så tørrer hele blandingen langsommere, og du har mere tid. Brug den rigtige type fugemasse til de fliser, du har. Hvis du er lidt omhyggelig med at få med al fugemassen med fugespatlen, lader du resten bare tørre ordentligt, inden du begynder at vaske med spatlen, der har svamp.

Du vil bemærke, at du hurtigt kan tørre de store områder af og derefter begynde at finjustere fugen med svampen. Med svampen sørger du for at fjerne overskydende fuge eller, hvis der mangler, at arbejde lidt mere fugemasse ned. Det er altså med svampen og ikke fugespatlen, at fugen får sit endelige udseende.

Når du har tørret af med svampen, lader du det tørre igen, og så tager du et håndklæde eller lignende og polerer fliserne (uden vand), så du får fjernet det sidste af fugemassen.

• Synes
nino og 1 anden
  • Laddar…
Sådan. Det var jo også et hestearbejde… tungt, og fliserne er lidt matte, så det tørrede nok hurtigere derfor. Det blev to vaskninger og eftertørring, men jeg blev meget tilfreds.

Baljen var jo helt nødvendig… meget vigtigt del.

• Byggeprojekt med gulvtæppevask, blå balje og redskaber. Fliser delvist våde og beskidte, mens nogle områder er rene.
  • Gråt flisegulv nyvasket og tørt i et rum med ufærdige vægge og radiator. En stikkontakt er synlig på den ene væg.
  • Synes
SC Aero og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.