8,989 læst ·
30 svar
9k læst
30 svar
Tips at tænke på lægning 60x60 klinker
Har præcis lagt gulvafjævning og spartlet ujævnheder. Det begynder at nærme sig tid til at lægge klinker og jeg ville ønske lidt input fra nogen, der har erfaring. Har googlet og kigget på videoer men vil alligevel tjekke med jer da det er første gang jeg klinker.
Hvad skal jeg tænke på, når det gælder at lægge gulvet? Jeg tænker at man lægger på længden mod vinduet en række og fortsætter derefter med næste række.
MEN basen til niveauskruerne skal jo sættes i fixet og så tænker jeg, at jeg også sætter selve beslaget til rækken ved siden af, når jeg lægger en flise. For hvis fixen tørrer, når jeg måske ikke igen. Ligesom hvis man skal tage en pause, så når det, som er lagt, at tørre. Og når man kommer til skæringerne, bliver der jo utvetydigt længere tid mellem fliserne. Hvordan skal jeg tænke?
Hvad skal jeg tænke på, når det gælder at lægge gulvet? Jeg tænker at man lægger på længden mod vinduet en række og fortsætter derefter med næste række.
MEN basen til niveauskruerne skal jo sættes i fixet og så tænker jeg, at jeg også sætter selve beslaget til rækken ved siden af, når jeg lægger en flise. For hvis fixen tørrer, når jeg måske ikke igen. Ligesom hvis man skal tage en pause, så når det, som er lagt, at tørre. Og når man kommer til skæringerne, bliver der jo utvetydigt længere tid mellem fliserne. Hvordan skal jeg tænke?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,207 indlæg
Når det gælder i hvilken rækkefølge man lægger, skal man tænke på, at man ikke kan gå på pladerne i et døgn eller sådan noget. Det gælder altså om at sikre sig, at man ikke bliver fanget i et hjørne eller pludselig ikke kan nå noget, der er nødvendigt. Det gør det ret svært for os i forummet at vide, om det er godt at begynde ved vinduet.
Da vores entrégulv blev lagt, blev der først lagt 60 cm langs med væggen med døren, så man måtte tage et lille hop for at komme ind og ud, om fredagen og så blev resten lagt om mandagen, hvorefter det gjaldt om kun at gå langs væggen.
Da vores entrégulv blev lagt, blev der først lagt 60 cm langs med væggen med døren, så man måtte tage et lille hop for at komme ind og ud, om fredagen og så blev resten lagt om mandagen, hvorefter det gjaldt om kun at gå langs væggen.
Tak. God input.BirgitS sagde:
Når det gælder i hvilken rækkefølge man lægger, skal man tænke på, at man ikke kan gå på fliserne i et døgn eller så. Det gælder altså om at sikre sig, at man ikke bliver fanget i et hjørne eller pludselig ikke kan nå noget, der er nødvendigt. Det gør det ret svært for os i forumet at vide, om det er godt at begynde ved vinduet.
Da vores entrégulv blev lagt, blev der først lagt 60 cm langs med væggen med døren, så man måtte tage et lille spring for at komme ind og ud, om fredagen, og så blev resten lagt mandag, og derefter gjaldt det om kun at gå langs væggen.
At ikke kunne gå på er intet problem, da vi har bryggerset i den ene ende med separat indgang. Ligeledes i den anden ende af huset kan vi gå gennem vinterhaven.
Men meget vigtigt, når man først står der...
Men så blev det ikke gjort alt i ét, men delt op i to.
Så tænker jeg, at jeg måske kan lægge alle de fulde 60 fliser (hvis jeg når det) på mandag. Og derefter vende tilbage med de stykker, der skal skæres i ro og mag.
Husker du, hvor længe man bør vente, før man KAN gå på dem? Eller er det afhængigt af fliselimsproducenten måske?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,207 indlæg
Jeg gør ikke krav på, hvordan man skal gøre, men da jeg sidste år lagde en altan derhjemme, hvor det måske blev til to rækker per aften, måtte jeg sætte en skruepind per fuge i den sidste flise og så rense fix rundt denne for at kunne fortsætte næste dag. Det tørrede ret hurtigt, når jeg arbejdede udenfor, og hver flise var jeg nødt til at dobbeltstryge og sikre fuld vedhæftning for ikke at risikere, at det revnede over vinteren.
Aha, det der ser jo godt ud. Men er ikke helt med dig på hvorfor du skal rense fix hvis pinnen allerede sidder der? Så ser jeg at du har sat skruerne i hjørnerne. På oversigten på mine skruer sidder de et stykke fra hjørnerne. Jeg er bange for at man måske knækker et hjørne? Men måske svært at få dem helt jævne ellers?APR sagde:
Jeg gør ingen krav på hvordan man skal gøre, men da jeg sidste år lagde en altan hjemme hvor det måske blev til to rækker per aften, måtte jeg sætte en skruepind per fuge i den sidste plade og så rense fix omkring den for at kunne fortsætte næste dag. Det tørrede ret hurtigt når jeg arbejdede ude, og hver plade var jeg nødt til at dobbeltstryge og sikre fuld vedhæftning for ikke at risikere at det revnede over vinteren.
En vigtig ting, jeg gjorde i dag, var at lægge nogle fliser ud, så man får en fornemmelse af, hvor samlingerne havner, og hvor lige væggene er osv. Tungt, men meget nyttig lektion. 1 mm justering i den ene ende gør meget i den anden ende. Selvom de lander nogenlunde, som jeg havde tænkt mig, var det vigtigt at finde linjerne, især i L-et, for at kunne bygge videre på det i rummet.
Heldigvis er væggen mod vinduet og væggen mod døren 90 grader. Så nu er startflisen markeret ved parketgulvet, og længdelinjen mod vinduet er optegnet.
Søn aften bliver det primer, så går forestillingen rigtig i gang….
Heldigvis er væggen mod vinduet og væggen mod døren 90 grader. Så nu er startflisen markeret ved parketgulvet, og længdelinjen mod vinduet er optegnet.
Søn aften bliver det primer, så går forestillingen rigtig i gang….
Senest redigeret:
Min version af pinnen har en fod på hver side og for at kunne få samme niveau som en allerede fastsat plade efterlod jeg halve foden udenfor så næste række kunne nyttja foden sas. Der kunne der jo ikke være fix som hærdet havde været i vejen for næste dags lægning. I min beskrivelse fra tebo spinn blev der ikke forklaret hvordan man kunne afbryde lægningen uden det var tydeligt at det var meningen at lægge alt i et stræk. Jeg lykkedes ikke med at knække nogen plade. Almindelig granitkeramik fra Bauhaus var det.Dr Benz sagde:
Ja, netop sådan er mine fødder også. Men jeg tænker, at man bare lægger fix under den flise, man lægger i øjeblikket. Men hvis jeg nu forstår dig korrekt, så bliver der alligevel lidt fix, som presses ud, som man så må fjerne for den kommende flise.
Ok, det var jo godt, hvor jævnt var underlaget hos dig? For hos mig kan der være forskel på nogle mm på en flise, fordi jeg støbte for stor overflade/kunne ikke nå det første lag.
Ok, det var jo godt, hvor jævnt var underlaget hos dig? For hos mig kan der være forskel på nogle mm på en flise, fordi jeg støbte for stor overflade/kunne ikke nå det første lag.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 12 269 indlæg
Helt OT: Dette "ja men precis" er det ungdomssprog? Det er kommet selv på radioens mindst begavede reporter. Lyder ekstremt barnligt.
Jeg havde nok overfladen indenfor 1-2mm, fordi jeg vurderede min tid til 0kr. Jeg havde så tebos hvide gummihammer og sugekopp. Hvis man var lidt sjusket med bagstrykket på pladen, var det enkelt enten at banke pladen ned eller tage den op og styrke om. Man bør vel ikke tvinge pladen i niveau med skruerne/kilen hvis der er for meget forskel efter at man har lagt den og gyngede den lidt, tænker jeg, for da er der vel risiko for at knække et hjørne.Dr Benz sagde:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 12 269 indlæg
Har du lagt fliser ud for hele længden og bredden af rummet? Så du ved, om du fx skal skære den sidste fliserække? Hvis skærearbejde er nødvendigt, vil du måske eksperimentere lidt med, om det skal skæres lige meget på begge sider eller kun på den ene side, afhængigt af hvad der ses mest eller generer mindst, før du går i gang.Dr Benz sagde:
En vigtig ting, jeg gjorde i dag, var at lægge nogle fliser ud for at få en fornemmelse af, hvor samlinger havner, og hvor lige væggene er osv. Tungt, men meget nyttig lektion. 1 mm justering i den ene ende gør meget for den anden ende. Selvom de ender nogenlunde, som jeg har tænkt mig, var det vigtigt at finde linjerne, især i L'et, for at kunne bygge videre på det i rummet.
Heldigvis er væggen mod vinduet og væggen mod døren 90 grader. Så nu er startpladen markeret ved parketgulvet, og længdelinjen mod vinduet er tegnet op.
Søn aften bliver det primer, så går spektaklet rigtig i gang…