Hej!

Min partner og jeg havde tænkt os at støbe vores egne vindueskarme i beton, efter vi indså, at der ikke findes fornuftige/flotte vindueskarme at købe i de lokale byggemarkeder.

Vi fandt flere guider på, hvordan man skal gøre, og tænkte, at det ikke kan være så svært. Dog bor vi i en lejlighed i Göteborg, hvilket gør det hele lidt mere kompliceret.
For at undgå at have 4 store forme stående i stuen tænkte vi, at vi tager til landet og støber. Planen var at tage derhen over en weekend for at støbe det hele, men vi indså hurtigt, at der stod i alle guider, at man har brug for at "vande" betonen rigeligt over flere døgn, hvilket vi ikke kan gøre, hvis vi kun er der i weekenden.

Er der nogen grænse for, hvor længe man SKAL "vande" betonen? Er det muligt at vande rigeligt i løbet af et døgn og derefter lade den blive på landet i nogle uger for at hente den senere?

Hvad ville der ske, hvis man vander for kort tid, eller hvis man lader betonen stå i sine forme lidt længere tid (læs 2-3 uger)?

Taknemmelig for al input!
/Nichlas

Revnedannelse er risikoen.
Hvis I støber om lørdagen og vander indtil I tager hjem om søndagen, og har bænkene indpakket i bygplast, så kan det nok gå godt.
Bygplasten gør, at det ikke fordamper så hurtigt.

Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men du burde kunne dække formene med plast, når I kører hjem, for at bevare fugten bedre.
Grunden til at man vander er jo for at det ikke skal tørre for hurtigt.

Hvordan er det med at transportere dem, mens de hærder? Hvis vi kunne køre hjem med dem (i formene) om søndagen for måske at kunne "vande" dem en dag mere hjemme, er det bedre eller værre? (med tanke på transporten)

Hvordan er det med temperaturen, forresten? Hvor vi havde tænkt at have dem er det måske 12-14 grader nu, er det for koldt?

Tak for hurtige svar!

Lav formene, så der kan ligge nogle cm vand ovenpå betonen. Dæk derefter, så det ikke fordamper.

Sndr sagde:
Hvordan er det med at transportere dem, mens de stivner? Hvis vi kunne køre hjem med dem (i formene) om søndagen for måske at kunne "vande" dem en dag til derhjemme, er det bedre eller dårligere? (med tanke på transporten)

Hvordan er det med temperatur for resten? Der, hvor vi havde tænkt at have dem, er det måske 12-14 grader nu, er det for koldt?

Tak for hurtige svar!
Det stivner ret hurtigt, jeg støbte lidt kantsten sidste sommer. Lavede tre støbninger per dag i hver form. Støber I om morgenen, burde der ikke være nogle problemer med at tage dem med hjem (i formen) om eftermiddagen.

AXS
Mine egne erfaringer er, at det er bedre at lade betonen ligge i formen længere tid end at vande.
De første døgn er betonen svag, og der kommer revner, hvis den flyttes.

Støb lørdag og sørg for at holde den fugtig indtil I rejser. Vand så ekstra og dæk ordentligt med plast.
Varmen er måske kun en fordel, da vandet ikke fordamper så hurtigt.

Men ellers er det ingen problemer at støbe i stuen, det burde være mindre bøvl i alt, hvis I kan holde ud med en uge med reduceret gulvplads.

Føler mig meget mere sikker på min støbesession, og det bliver til at støbe på lørdagen og derefter hjemrejse søndag aften, med betonen i formene. Så bliver det at vente et døgn i stuen med lidt mere vanding.

Tak for al hjælp!

Ifølge min korte erfaring synes jeg ikke, at du skal lægge plastik direkte på formen. Risikoen er, at der vil løbe vand ned i mellemrummet mellem beton og form, og på den måde kan betonen få misfarvninger. Specielt hvis man er nødt til at løfte plastikken for at vande, da kondensvand vil løbe ned på betonen i pytter. Det I har brug for er et vandreservoir i form af et håndklæde eller tæppe, som I fugter, men ikke så det drypper, og ovenpå det lægger I plastikken. På den måde behøver I ikke at vande, da reservoiret tager sig af at holde betonen fugtig, samtidig med at det tager sig af kondensen. Hvis I ønsker, at det skal hærde hurtigere, kan I bruge et varmetæppe.

Sndr sagde:
Hvordan er det med temperatur forresten? Der hvor vi havde tænkt at have dem er det måske 12-14 grader nu, er det for koldt?
12-14 grader er perfekt. Risikoen nedad på temperaturen er frost. Risikoen opad er, at det tørrer, inden det er brændt færdigt. Mellem 5-20 virker fint. Lavere (inden for intervallet)= langsommere = bedre

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.