Året er kommet, hvor tingene skal pusles en smule igen :).

Vil gerne have nogle tips og forslag til, hvordan man kan tænkes at løse espalier og gelænderet til den nyslebne trappe (det var faktisk 2 år siden det skete). Men det begynder at føles lidt ekstra irriterende nu, når det meste omkring såsom vægge, loft, døre, gulv, etc. begynder at komme på plads.

Billedet nedenfor er taget fra http://www.dromtrappor.se/sv/Tidlosa-trappor/ som reference. Vi ønsker nemlig at have et rent og enkelt design på det hele, og det her med hvidmalet rundstav blev faktisk ret flot,

62-dromtrappor_14631_19.jpg

Og så over til vores virkelighed :rolleyes:. Kameraet er nu ikke helt 100, så billederne bliver derefter, men hold til gode.

Espalier ned til kælderen:
Her må der jo være en form for gelænder, men spørgsmålet er, om man nu virkelig skal gå fra gulv til loft, eller benytte lejligheden til at lave noget mere luftigt og kun gå et stykke op og bryde med en håndliste i eg? Jeg tænkte også at fremstille soklen i eg. Derefter skal nogle vinkelbare 12v spots også monteres på den gamle loftssokkel, jeg tror det kan blive lidt effektfuldt.

Gelænderet ned til kælderen:
Originalet er en 3,5 meter lang fyrretræs rundstav (diameter 45mm). Jeg overvejede noget lignende, bare i eg. Undersiden af trappen er endnu ikke fixet, men den skal slibes let og derefter sandsynligvis olieres. Trappetrinene ned til kælderen skal også på sigt beklædes med eg (jeg overvejer et stepkit eller lignende).

P1150969-Kopia.jpg

P1150971-Kopia.jpg

P1150978-Kopia.jpg

Derefter har vi espalieren op til førstesalen (fjernet for øjeblikket):
Alt1. Matche løsningen ovenfor.
Alt2. Undlad at have noget som helst og pusle gulvet igen.

P1150980-Kopia.jpg

En tanke er også her på en eller anden måde at montere nogle vinkelbare 12v spots i den gamle loftssokkel (Vi syntes det så godt ud ved en lille hurtig test).

P1160009-Kopia.jpg

Gelænderet på førstesalen følger bare efter det andet.

P1150990-Kopia.jpg

Trappe og gulv er lakeret med Bona Naturale 2-komp.

P1150988-Kopia.jpg

Har I nogle gode tips, forslag og idéer at dele?

Har nu næsten besluttet mig for ikke at gøre det indviklet og derfor fremstille en hvidmalet espalier, der strækker sig fra gulv til loft med underligger og evt. også overligger i eg. Har eksperimenteret lidt med dimensioneringen af selve ribberne, og det bliver sandsynligvis kvadrat 40x40mm, som skal rundfases lidt med fræseren. Mellemrummet mellem ribberne ser ud til maksimalt at måtte være 10 cm, hvis jeg har forstået det korrekt? I overliggeren vil der blive installeret 12v spots af en eller anden variant, som skal give faldlys både på espalieret og lidt her og der afhængigt af vinklingen (har forberedt med dostrafos tidligere).
Ville stadig være taknemmelig for lidt meninger.

P1160036-Kopia2.jpg

P1160033-Kopia.jpg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.