Vi skal opsætte perlespont i et af soveværelserne i vores hus fra 20'erne...
Kan vi gøre det selv, eller?
Er der noget, man skal tænke på, når man opsætter perlespont :-??
Perlesponten er grundmalet & malet med schellak & klar til opsætning
!
Tips modtages med tak!
Kan vi gøre det selv, eller?
Er der noget, man skal tænke på, når man opsætter perlespont :-??
Perlesponten er grundmalet & malet med schellak & klar til opsætning
Tips modtages med tak!
Selvfølgelig kan I lave arbejdet selv. Mål bredden på taget først og sørg for, at I ikke ender med et for lille slutstykke - skær i så fald det første bræt ned. Mål en lige linje til de første brædder, og så er det bare at begynde at sømme på. Samlinger bliver flottest, hvis de skæres i 45 grader (skæring i bræddernes tykkelse, ikke på breddemålet, hvis du forstår, hvad jeg mener..). Hvis I ikke har en dykkertpistol, så lej en! Der bliver mange søm på et tag, og det er værd lejeomkostningerne.
Hvis jeres panelbrædder ikke er af rummets fulde længde, vil I få korte samlinger, der ender midt i loftet. Disse dækkes naturligvis ikke af loftlisten.
Pointen med at geres disse samlinger, 45 grader fra forsiden til bagsiden, er at mellemrummene ikke ses lige så tydeligt, når træet tørrer/krymper, samt at det ikke "skævvrider" lige så let, hvis brædderne vrider sig i enderne.
Pointen med at geres disse samlinger, 45 grader fra forsiden til bagsiden, er at mellemrummene ikke ses lige så tydeligt, når træet tørrer/krymper, samt at det ikke "skævvrider" lige så let, hvis brædderne vrider sig i enderne.
Ja, vi lod træet tørre (indendørs ca. 1,5 måned), men da jeg grundmalede dem, stillede jeg dem op mod en væg... Klodset - jeg ved det!!! Det har resulteret i, at flere er drejede, og mange er lidt kroget... Ingen idé at sætte sådanne op, vel?!
Heldigvis har vi umalet, tørt perlepanel tilbage, som vi skal grundmale i aften & sætte op i weekenden!
Tak for tipsene!
Heldigvis har vi umalet, tørt perlepanel tilbage, som vi skal grundmale i aften & sætte op i weekenden!
Tak for tipsene!
Sadlede du panelet op med klammer eller har du synlige søm 
Klik her for at svare