Jeg tænkte på at bygge et entredække / verandatag på huset og overvejer, hvordan taget skal tilsluttes facaden?

Skal man save en del af facaden væk og sætte en drypliste ind, der leder vandet ud til entredækket, eller kan man gøre det på en anden måde?

Der er stående klinkbeklædning på huset, så hvis man bare bygger "lige mod" væggen, bliver der jo sprækker ind mod væggen ved den underliggende beklædning.

Er der nogen, der forstår mit spørgsmål?

/ Jocke

Du fjerner dækslerne og saver et 5-8 mm dybt spor med en rundsav i bundbrædderne. I dette spor monterer du en plade lignende vinduesblæk (men med bagkant cirka 10 cm høj), som leder vandet ud på taget. Skær derefter dækselbrædderne med en 15-25 graders vinkel og en længde, så de går ned nogle cm over pladen og klemmer denne fast.

• Synes
rockin_john
  • Laddar…
Tak for dit svar voljma.

Som du skriver, så er det sikkert den bedste måde at gøre det på. En ting, der komplicerer det/ eller i hvert fald gør det meget sværere, er, at det er et 2-planshus. Så det er ret svært at fjerne dækslerne, da nogle strækker sig helt op til taget.

Det går ikke at bare skære dækslerne lige over med rundsaven, så klingen går ind 5-8 mm i bundbrædderne?
Så stikker man pladen ind, som du siger, og skruer/sømrer pladen fast i bundbrædderne, så den sidder fast. Så har man pladen fikseret.

Kan man ikke derefter forsegle med en streng tætningsmasse? Eller er det ikke nødvendigt med det trin overhovedet?

Vis du kan gøre sådan. Sørg bare for at skråstille klingen, så at brædderne skæres i 15-25 graders vinkel, så du får en drypkant. Olie og mal endetræet og savsporet, inden du sætter pladen på. At påføre tætningsmasse er måske ingen dum idé, men ikke noget jeg har gjort på mit hus.

/V

det plejer at være muligt at kappe lockläkten uden at skulle løsne dem helt. Bøj dem lidt ud med et koben, så meget at du kan save dem over. Derefter kan du bøje dem lidt mere i bunden, så måske den nederste søm slipper. Så kan du komme til med rundsaven og pladen under dem.

Undskyld for vækkelsen af en gammel tråd :)
Dette var præcis hvad jeg ledte efter.
vojma hvad kaldes sådan plade som du beskriver?
Så undrer jeg mig over, hvordan det bliver med fastgørelse af lågene efter at man har skåret disse? Vil den eksisterende cc 60 afstand mellem søm-reglarne være tilstrækkelig?
Hvis man nu skærer et låg lige under en søm regel, kommer den næste fastgørelse først 60 cm nede, er det ikke for lidt til at fastgøre låget? Eller bliver det sådan at man under inddækningen skal rive ind til bjælkevæggen og sømme nye reglar op, isolere, vindpappa osv.?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.