Jeg har et nyere hus i "hvid letbeton" med 100 mm polystyren + puds som facade. Nu skal jeg bygge en tilbygning med lecavægge. Jeg vil altså forbinde en lecavæg vinkelret ud fra min pudsede facade. Lecavæggen skal pudses udvendigt med samme puds som eksisterende væg. Jeg har støbt en plade på jorden til tilbygningen. For at væggen, som bliver tre meter høj, skal blive stabil, tænkte jeg at bore armeringsjern gennem puds & frigolit ind i letbetonen for hver tredje række. Hvordan gør jeg, hvor lecavæggen møder pudset?
- Skærer et 250 mm bredt spor og fjerner puds & frigolit, så enden af LECA'en går imod letbeton? (Arbejdsomt og svært at gøre pænt? Skal jeg i så fald lime LECA'en mod letbetonen?)
- Lader LECA'en slutte med en tynd spalte mod pudset og lægger en elastisk fuge imellem. (Nemt)
- Påfører mørtel på LECA'ens kortside og lader den fæstne ved pudset? (Også nemt, men hvad sker der, hvis den støbte plade sætter sig? Så bukler pudset vel...).
Hvordan ville en professionel løse dette?

Lidt afhænger af størrelsen på tilbygningen og jordbundsforholdene. Hovedprincippet er, at tilbygningen isoleres fra den eksisterende ved hjælp af en bevægelsesfuge. Tilbygningen bør have en fundering, der gør, at den ikke bevæger sig anderledes end den eksisterende bygning. I dette tilfælde burde du kunne fjerne pudsen på det gamle hus, så lecamuren kommer tæt på frigoliten og derefter sætte en blød fuge mellem gammel og ny puds. Det er nok ikke supernemt at få det pænt.

Buggarn, skitser på noget lignende. Letbeton i eksisterende bygning og letbeton eller leca OG træ i tilbygning. Trævæg nærmest eksist. væg og leca i resten. Bliver cirka 50/50.

Hvordan kom du frem til, at du bygger med leca og ikke letbeton? Interesseret i, hvordan dine tanker gik.

Hvordan gjorde du med den nye "plade på jord"? Fastgjorde du den nye med jern i den eksisterende plade? Eller lader du den "bevæge sig frit"? Jeg har set indikationer på, at det kan være godt at lade den bevæge sig frit pga. sætninger. Jeg antager, at vi taler fra nogle mm til måske endda en tomme? Men det afhænger sikkert af, om man bor på klippe, (som jeg) eller om man bor midt oppe på 50 m løs sand eller lignende. Afhænger af, antager jeg.

Jeg tænker sådan her. Fordi letbeton er god til at suge vand, ville jeg gerne have, at de to bygninger er adskilte. Så er det svært/umuligt for fugt at vandre fra den ene bygning til den anden. Dette pga. fejlkonstruktion eller vandlækage (på en eller anden måde).

Mit problem nu er, at jeg ikke rigtig får hovedet rundt om, hvordan jeg løser mødet mellem den nye trævæg og eksist. væg (puds+letbeton). Fordi jeg bygger med træ lige der, tror jeg, at jeg vil have så lidt (ingen!) anlægsflade mellem eksist. væg og den nye vægs reglar. Jeg tænker mig en solid blød fuge med en eller anden form for sprøjteisolering eller andet ulækkert og miljøfarligt. Det er muligt at bruge stålregel, men jeg ved ikke, om man _må_ bruge disse i ydervægge pga. konstruktionsmæssige grunde.

Pladen på mark er helt fritstående fra husets plade. Jeg lagde asfaltpap imellem ny og eksisterende plade. Pladen blev støbt sidste efterår, og jeg håber den har sat sig i løbet af vinteren. Årsagen til at jeg bygger i LECA er bl.a., at jeg har lecablokke til overs fra et andet projekt. Desuden kan jeg pudse den med samme puds som huset. Mellem ny lecavæg og eksisterende pudsvæg bliver det som du foreslår, en eller anden form for isolering, fugeskum eller lignende.
Når jeg murer lecavæggen, tænker jeg på at lægge armering hvert tredje skift. Overvejede at lade denne gå ind gennem isolering til letbetonen i den eksisterende væg. Dvs. bore hul gennem puds, isolering og ca. 10 cm ind i letbetonen. Formålet er at stabilisere lecavæggen, men jeg er ikke sikker på, at det er en god idé. Hvis pladen begynder at bevæge sig, vil armeringen bryde mod pudsen? Sandsynligvis er det bedre at lade tilbygningen være helt separat.
På min tilbygning bliver én væg af leca, de to andre er skydedøre, så stabiliteten i bygningen må komme fra lecavæggen, to limtræssøjler, taget og evt. fastgørelse i den eksisterende bygning. For nogle uger siden målte vi 35 sekundmeter i vindstødene her. Da bliver man lidt eftertænksom.

Jeg er bare en glad amatør. Men, hvis du har en bygning, der vejer et antal tusinde kg, og jorden sætter sig, og du har armering, der "trækker" i den eksisterende væg, så behøver man måske ikke direkte være raketforsker for at forstå, at det måske bliver revner, da det vil sidde som klippe i den eksisterende væg.

Min væg vil blive fikseret ved den eksisterende væg med letbetonskruv størrelse større. Eventuelle sætninger vil trække skruerne ud af væggen, men sandsynligvis ikke forårsage nogen skade, andet end at tingene ikke vil sidde fast. Måske kan man arbejde med kemanker, men jeg tror ikke, det vil være nødvendigt. Måske. Men men. Tidlige dage. :thinking:

Jeg vil have skydedøre og faste partier i større størrelse som du, men det vil være i den del, hvor væggen er bygget i træ. Så fastgørelserne vil ske i træregler.

Ja. Det blæser. Ja. Det skal armeres efter alle kunstens regler. Ofte når jeg læser, står der, at "man kan" armere. At ligesom produkterne er forberedt til dette, men de ser ud til at lade beslutningen være op til udføreren. Sandsynligvis fordi det i visse tilfælde er helt unødvendigt. Men, som glad amatør har man jo dårlig styr på det.

Hvordan løste du pladen og eksisterende drænering? Lod du den være, eller hvad? Pladerne havner jo i forskellige dybder.

Løsningen med armering ind i eksisterende væg skulle bestå af i alt 8 stk 10 mm armeringsjern, som jeg havde tænkt at sikre med kemankre. Hullerne i pudsen havde jeg tænkt at lave større, måske 14 mm. Så burde der være bevægelsesfrihed, og ingen brud opstår. Jeg har dog besluttet ikke at vælge denne løsning, da jeg ikke vil lave så mange huller i pudsen. Da jeg byggede, forberedte vi nogle "hårde overflader" til evt. fastgørelse af markiser. Det er overflader, hvor isoleringen er erstattet med letbeton. Vi savede 10 cm tykke plader af letbeton, som blev limet fast i den bærende letbetonvæg. Disse overflader blev så pudset sammen med resten af væggen. Når man banker, kan man høre på lyden, hvor disse overflader er. Her tænker jeg at fastgøre tagkonstruktionen med lange, grove gevindstænger og kemankre. Men kun så de vandrette kræfter kan opfanges. Jeg laver hullerne i reglerne ovale og bruger store montageskiver. Strammer ikke for meget, men låser møtrikken med en kontramøtrik. Din løsning med letbetonskruer fungerer sikkert, men husk, at du yderst har et lag puds og derefter isolering. Belaster du overfladen ved at have for lille anlægsflade/trækker skruerne for hårdt, risikerer du måske at beskadige pudsen? Jeg har ikke gjort noget ved den eksisterende dræning. Jeg støbte pladen direkte over røret. Hvis der opstår problemer der, er det sandsynligt, at jeg allerede ligger begravet betydeligt dybere end dræningen... Den nye plade ligger på en sprængstensseng på en skråning. Ingen anden dræning. Regnvand fra taget ledes til et stenmagasin. Held og lykke med dit byggeri.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.