Hej,
Vi vil installere en pejs i stuen og har derfor haft skorstensfejeren hjemme og inspiceret den gamle skorsten. Der var to mulige løsninger, hvoraf den ene tiltaler mig mere end den anden. Begge løsninger omfatter røgkanaler, der fortsætter ned i kælderen.
Alternativ 1
Denne mulighed tiltaler mig mest, da det dels er midt på skorstenen, hvilket jeg synes ser bedst ud. Men først og fremmest fordi den røgkanal er tidligere renoveret, og der sidder en form for stålrør i den allerede. Problemet bliver dog, at stålrøret fortsætter ned i kælderen og derfor skal afkortes, og hullet ned skal mures til. Jeg spekulerer derfor på, om nogen har tips til, hvordan man kan tænke omkring afkortning og tilslutning til en ny pejs?
Alternativ 2
Den højre røgkanal er ledig og kan bruges. Den fortsætter også hele vejen ned i kælderen og skal derfor også mures til underneden, hvis den anvendes. Dog er den i dårligere stand, hvorfor skorstensfejeren anbefaler, at man sætter en slange ind og isolerer rundt om den. Ulempen, som jeg ser det, er dels, at det måske ikke bliver pænt, da det ikke er midt på skorstenen samt at det ser ud til at være kostbart at renovere røgkanalen.
Hvordan tænker I omkring dette, fordele og ulemper? Ting at overveje?
Tak på forhånd!
Vi vil installere en pejs i stuen og har derfor haft skorstensfejeren hjemme og inspiceret den gamle skorsten. Der var to mulige løsninger, hvoraf den ene tiltaler mig mere end den anden. Begge løsninger omfatter røgkanaler, der fortsætter ned i kælderen.
Alternativ 1
Denne mulighed tiltaler mig mest, da det dels er midt på skorstenen, hvilket jeg synes ser bedst ud. Men først og fremmest fordi den røgkanal er tidligere renoveret, og der sidder en form for stålrør i den allerede. Problemet bliver dog, at stålrøret fortsætter ned i kælderen og derfor skal afkortes, og hullet ned skal mures til. Jeg spekulerer derfor på, om nogen har tips til, hvordan man kan tænke omkring afkortning og tilslutning til en ny pejs?
Alternativ 2
Den højre røgkanal er ledig og kan bruges. Den fortsætter også hele vejen ned i kælderen og skal derfor også mures til underneden, hvis den anvendes. Dog er den i dårligere stand, hvorfor skorstensfejeren anbefaler, at man sætter en slange ind og isolerer rundt om den. Ulempen, som jeg ser det, er dels, at det måske ikke bliver pænt, da det ikke er midt på skorstenen samt at det ser ud til at være kostbart at renovere røgkanalen.
Hvordan tænker I omkring dette, fordele og ulemper? Ting at overveje?
Tak på forhånd!
Hej, det blev alternativ 1. Men det visade sig att när jag tog hul i murstocken så var det inte et stålrør men det var komposit så det gik enkelt at save af. Tætnede med Rockwoll stenuldsisolering omkring røret både opad og nedad og murede igen. Blev godkendt uden anmærkning.G Glenn12 sagde:
Klik her for at svare