Hej.
Har et hus fra 58 med nogle asbestrør til ventilationen. Vi overvejer at fjerne og udskifte det.
Er der nogen, der ved, om der findes nogen slags tilskud eller lignende til sådan noget?
Mvh

K
ROT-fradrag, i øvrigt nej.

• Synes
BennyHaljarp
  • Laddar…
Gør du det selv og ikke slår itu eller saver i rørene har du ikke meget at bekymre dig for. Maske på og tøj du enten vasker eller smider ud bagefter, så er der ingen fare.

Men er det ikke risiko for, at det spreder sig?
Er det lidt overdrevet omkring, hvor farligt det er?

Skaff dig beskyttelsestøj og maske med P3 filter, har du brug for at save i dem med?

Man skal aldrig undervurdere giftige stoffer. Men hvis du er forsigtig, er der ingen fare. Vil du være helt sikker, kan du tage et brusebad med vand, når rørene er fugtige, så har partiklerne sværere ved at spredes i luften.

Held og lykke!

• Synes
Music Man
  • Laddar…
Nej, behøver ikke save i dem bare løfte væk i princippet

• Synes
Music Man
  • Laddar…
Staffans2000
Nu er faktisk asbest ikke det mindste giftigt.
Derimod er det uhensigtsmæssigt at indånde.
Jeg har demonteret ventilationsrør af asbest i mit hus for over tyve år siden, og lever stadig.

H2o

Senest redigeret:
  • Synes
Dimitris76
  • Laddar…
Synes du skal sørge for at bruge beskyttelsestøj samt maske med P3 filter uanset hvad.
Som tidligere nævnt skal man ikke undervurdere.
Jeg har selv revet en facade med eternit og forsøgte at være så nøje som muligt med at få det ned helt og pakke det ind i plast, mere arbejde selvfølgelig, men slipper for at være bekymret. Tag det sikre før det usikre så vil det føles bedst. :)

Staffan2000 sagde:
Nu er faktisk asbest ikke det mindste giftigt.
Derimod er det uhensigtsmæssigt at indånde.
Jeg har demonteret ventilationsrør af Asbest i mit hus for over tyve år siden, og lever stadig.

H2o
Man dør vel ikke af asbest? Det handler vel snarere om, at man rammes af kroniske lungesygdomme og får leve et uværdigt liv.

Dør gør vi uanset, visse tidligere end andre. Men i det store handler det om at værdsætte den tid, vi lever, og få leve derefter.

Men jeg siger som de andre; P3-filter, vand og en engangsdragt. Tag ned i store stykker, så har du minimeret risikoen. Kan man gøre det safe, så er det dumt at tage chancen, synes jeg. Findes dem, der har røget halve livet, som ikke har KOL. Andre får det alligevel.

• Synes
Music Man
  • Laddar…
Chrissofsweden sagde:
Man dør vel ikke af asbest? Det handler vel snarere om, at man rammes af kroniske lungesygdomme og må leve et uværdigt liv.
Afhænger af, hvad man mener, man dør af. Asbesten kan give anledning til mesoteliom (lungesækkræft), som man dør af. Risikoen er ikke kæmpestor, særligt ikke hvis det handler om enkeltstående eksponeringer. Arbejdere, der har arbejdet en stor del af deres arbejdsliv med asbest, har 5-10% risiko for at udvikle mesoteliom.

Absolut nemmest at gøre det selv, eftersom privatpersoner desuden kan smide det ud gratis, mens virksomheder skal betale en del for det.

Som sagt, fugt tingene, så de ikke støver, og brug beskyttelsesudstyr.

Våd aftørring grundigt bagefter, ikke støvsuge.

Risikoen er minimal, men ca. 10 gange højere for rygere.

Anna_H sagde:
Absolut smidigast att gøre det selv, eftersom privatpersoner desuden får smide det gratis,
Det afhænger af, hvor det er. I SV Skåne får man smide maksimalt 1 kvm eternitplader ind i hullet på genbrugsstationen, som en brevsprække. I praksis betyder det, at hvis man har ventilationsrør, så skal man aflevere det på særlig deponi ligesom virksomhederne. Dog ikke særlig dyrt. Jeg rev et gammelt skur ned, som var beklædt med eternit og betalte mindre end 100 kr for deponeringen.

H
f91jsw sagde:
Det afhænger af, hvor det er. I SV Skåne må man smide max 1 kvm eternitplader, der kan gå ind i hullet på genbrugsstationen, som en brevsprække. I praksis betyder det, at hvis man har ventilationsrør, skal det afleveres på en særlig deponi ligesom virksomhederne. Dog ikke særlig dyrt. Jeg rev et gammelt skralderum ned, som var klædt med eternit, og betalte mindre end 100 kr for deponien.
Her i Värmland er der en stor container at smide i.
Og i Karlstad har de et asbest hul på lossepladsen, hvor man kan smide

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.