P
Hej,

Tænkte passe sammen nogle planker som alle år skåret med 60°vinkel, hvilket A viser på billedet. Men som I ser ved B passer det ikke sammen. Nogen der har et smart tip hvorfor det ikke passer, synes at det burde gøre det! :confused:
 
  • Planker med 60° vinkler passer ikke sammen ved punkterne A og B, som markeret med rød tekst på billedet, der ligger på en køkkenbordplade.
  • Tre træplanker med 60° vinkler, der ikke passer sammen som forventet, ligger på en bordplade.
Når du skærer den 45° vinkel, skal du holde planken, som den står på billedet. Jeg mistænker, at du har lagt den ned for bedre støtte, end det giver på den lille fasekanten, den nu står på. Men hav den stående præcis som den skal være, når du laver 45° gerningen, så skal du se, at det bliver rigtigt.
 
Er du sikker på, at det er kappet 60.00 grader?

En "dubbelger" er meget følsom over for afvigelser.

Mål vinklen og post dit resultat...

Tankefejl eller "målefejl" - det er spørgsmålet...
 
P
Hej igen,

Tak for jeres svar. Well, alle sider har jeg altså kappet 60° (eller brugt 30° altså). Og hvis jeg stiller stykket op, når jeg kapper 60°, så bliver stykket lige og passer slet ikke sammen.

Det hele har jo formen af en ligesidet firkantet trekant. Så er det 60°, der gælder.

Havde jeg lavet en almindelig billedramme, så havde det været 45° vinkler og så ingen vinkel på enderne. Men jeg vil altså hæve det hele en smule. Derfor kapper jeg foden i en vinkel på 60°. Og også siderne 60°. Dette fungerer fint. Men så er spørgsmålet, hvilken vinkel der er brug for på selve enden.
 
Må have sovet i geometrilektionen om den firesidede trekant...

Men hvis jeg forstår det rigtigt, er det en firkantet skål med sider, der hælder 60º udad? Som en pyramide med kappet top og vendt på hovedet? Hvis det er tilfældet, skal du hælde stykket i saven med samme vinkel som den skal have og stille saven på 45º
 
Jeg er helt med på sparkz linje, præcis som jeg skrev højere oppe. Hvis det bliver forkert, skal du holde det forkert, når du saver.

Men så er spørgsmålet, er det en trekant eller firkant? (ikke for at det skal have nogen betydning egentlig)
 
P
Tak for jeres tips, jeg holdt dem op, stående på den fasade kant, fungerer perfekt nu, TAK!

:D
 
Godt, jeg blev usikker på, om jeg virkelig havde ret. Men da jeg holdt på med det samme i sommer og var ved at blive vanvittig, før jeg gjorde det rigtigt, var jeg temmelig sikker på min sag for engang skyld ;-)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.