Jeg er ved at bygge en ekstra etage på garagen og forsøger at holde omkostningerne nede. Og nu har jeg fundet en ny trappe på blocket, som virker fremragende. Den har den rette bredde og udformning. Men den er lidt for lang, da den er tilpasset efter 250 cm lofthøjde, mens jeg kun vil have ca. 2,10 i lofthøjde.
Er det et problem at tilpasse højden på trappen? Det jeg går og bekymrer mig for er, om det sidste og første trin vil føles markant lavere eller højere end de øvrige trin?
Er det et problem at tilpasse højden på trappen? Det jeg går og bekymrer mig for er, om det sidste og første trin vil føles markant lavere eller højere end de øvrige trin?
Det beror på trinhøjden/antal trin. Du må simpelthen beregne, hvor mange trin du har brug for, og hvor meget "rest" der bliver tilbage på den specifikke trappe. "Resten" kan derefter fordeles over enten det øverste eller nederste trin, eller begge to, for at få det så godt som muligt.
Jeg byggede en kældertrappe i sommer. Der lavede jeg alle trin 180 høje, og det sidste trin blev ~195mm. Det er ikke meget forskel, men det kan mærkes, når man tager det sidste trin, at det ikke er samme højde. Jeg tror, at det er betydeligt bedre at bygge eller købe sig en egen specialtilpasset trappe end at justere en eksisterende.
Jeg er helt med på, at det er bedre, problemet er, at det er dyrere. Med lidt forretningssans kan jeg måske prutte denne trappe ned til en femtedel af prisen for en ny trappe.mdab sagde:Jeg byggede en kældertrappe i sommer. Da lavede jeg alle trin 180 høje, og det sidste trin blev ~195mm. Det er ikke meget forskel, men det føles, når man tager det sidste trin, at det ikke er samme højde. Jeg tror, det er betydeligt bedre at bygge eller købe sig en egen specialtilpasset trappe end at justere en eksisterende.
Desuden er overetagen ikke bygget endnu, så jeg kan måske lege med gulvhøjden nogle centimeter der. Lidt ligesom at tilpasse ølmaven efter tøjet, men hvorfor ikke, meromkostningen bliver nogle centimeter limtræsbjælke.
Jeg har kigget på det der lidt nærmere nu, og trappen har 13 trin a192mm og gulvhøjden vil komme til at blive ca. 230 cm. Så hvis jeg fjerner et trin, ser det ud til at blive perfekt på et par centimeter nær. Så næste skridt ser ud til at være faktisk at koble traileren på og køre for at kigge på trappen.
4 millimeter, for at være præcispelpet sagde:Jeg har kigget det der lidt nærmere nu, og trappen har 13 trin a192mm og gulvhøjden kommer til at blive ca. 230 cm. Så hvis jeg fjerner et trin, ser det ud til at det bliver perfekt på nogle få centimeter nær. Så næste skridt ser ud til at være faktisk at koble traileren til og tage hen for at kigge på trappen.
Klik her for at svare