Hej, undskyld de manglende svar indtil videre. Det ældre hus har jeg lige overtaget, så jeg kender det endnu ikke så godt og kan derfor ikke svare på, hvordan træk er eller i hvilken retning luften går. Dette hus opvarmes med jordvarme, men har pejs, der bruges om vinteren, så skorstenen bliver i hvert fald varm om vinteren. Generelt er huset dårligt isoleret, og vinduerne er originale, så det burde være tilstrækkeligt fra et tilluftsperspektiv. I vaskerum og badeværelse i kælderen sidder der PAX-ventilatorer, ellers ingen aktiv ventilation. Hvordan som helst, til sagen hører, at de kanaler, som I siger er fra luft, var af eternit, så dem har vi fjernet og skal erstatte med noget. Hvad? Skorstenen har 9 skorstenspiber op ud af skorstenen, to større sodede, som jeg formoder er til kaminen og til olie-/koksfyret, der var tidligere. Resten er relativt 'rene', og hvad jeg hidtil har set, går de til soveværelse og badeværelse.

I huset fra 50'erne er det olieopvarmet (sjældent nogen der om vinteren), og der oplever jeg, at fra luftkanalerne om sommeren (køligt ude) giver tilluft (også tjekket ved at holde en tændstik op), hvilket er, hvorfor jeg troede, at det var en 'smart' løsning med tilluft, når det er køligt ude, lidt som natkøling i større anlæg. Især da det ser ud, som om skorstenen har både åbninger på siden og i toppen.

Langt svar, som forhåbentlig fører til modspørgsmål og tips til, hvad vi skal erstatte eternitkanalerne med. (Entreprenøren foreslog spirorør i plast (jeg vil hellere have metal i så fald))

Tak på forhånd.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.