Hej! Vi skal udskifte radiatorer til gulvvarme. Huset er bygget i '83, opvarmes med jordvarme, og vi skal lægge trægulv (klik).
Nu fik vi to forslag, et var at lægge almindelig gulvvarme oven på den eksisterende bjælkelag, og for ca. 150.000 kr ekstra kan vi i stedet vælge EPS-beton og flyde for at få mere jævn varme og bedre isolering. Det lyder jo meget hyggeligt med jævn, dejlig varme, men vi har lave driftsomkostninger og skal bygge om i hele huset, så spørgsmålet er, om det er det værd..
Man ved jo selvfølgelig ikke helt, hvordan den eksisterende isolering ser ud, måske er den dårlig og skal udskiftes, men det koster nok sikkert ikke mere end typisk 20.000 (gætter bare).
Nogen der har smart input eller har en holdning for eller imod?
Nu fik vi to forslag, et var at lægge almindelig gulvvarme oven på den eksisterende bjælkelag, og for ca. 150.000 kr ekstra kan vi i stedet vælge EPS-beton og flyde for at få mere jævn varme og bedre isolering. Det lyder jo meget hyggeligt med jævn, dejlig varme, men vi har lave driftsomkostninger og skal bygge om i hele huset, så spørgsmålet er, om det er det værd..
Man ved jo selvfølgelig ikke helt, hvordan den eksisterende isolering ser ud, måske er den dårlig og skal udskiftes, men det koster nok sikkert ikke mere end typisk 20.000 (gætter bare).
Nogen der har smart input eller har en holdning for eller imod?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 573 indlæg
Hvor stor forskel bliver det isoleringsmæssigt med EPS-beton?L Lovikavanten sagde:Hej! Vi skal udskifte radiatorer med gulvvarme. Huset er bygget i 83, opvarmes med jordvarme og vi skal lægge trægulv (klik).
Nu fik vi to forslag, det ene var at lægge almindelig gulvvarme ovenpå det eksisterende bjælkelag, og for cirka 150.000 kr ekstra kan vi i stedet vælge EPS-beton og flyde for at få mere jævn varme og bedre isolering. Det lyder jo meget hyggeligt med jævn, skøn varme, men vi har lave driftsomkostninger og skal ombygge hele huset, så spørgsmålet er, om det er værd det..
Man ved jo selvfølgelig ikke helt, hvordan den eksisterende isolering ser ud, måske er den dårlig og skal udskiftes, men det koster nok sikkert ikke mere end omkring 20.000 (gætter bare).
Er der nogen, der har smarte input eller mener noget for eller imod?
Man mister jo lidt mindre varme totalt set, hvis det er bedre isoleret, "jævnheden" ved jeg ikke, om det spiller en stor rolle dog.
Det han fremhævede lidt var, at med tungere underlag, dvs det øverste lag flydemørtel, gør, at varmen holder sig, og at man kan gå yderligere lidt ned i fremløbstemperaturen. Men så vidt jeg kan se, er mineraluld bedre isolerende end EPS-cement (0,037 mod 0,08) så spørgsmålet er jo, om vi kan bruge de 150k kr på noget sjovere 😄klaskarlsson sagde:
Hvor stor volumen EPS drejer det sig om? Jeg har støbt EPS i kælderen hos os, og da jeg kiggede på priser, var det pumpevognen, der gjorde, at det blev dyrt, så jeg piskede det selv. EPS er meget tilgivende at arbejde med og ikke specielt dyrt.
Hvis jeg tænker rigtigt, burde det blive ca. 40 m² x 0,2 m = 8 m³. Vi skal ikke gøre det selv, og en stor del udover pumpbilen bliver også arbejdstimer til at bygge støbeform nedefra krybekælderen.J jhall sagde:
Mineraluld holder dog på vand, der lækker ind, og så isolerer den slet ikke, samt at det bliver råd eller værre.useless sagde:
Mineraluld er en meget dårlig idé i fundamenter.
Det er ikke spørgsmålet om mineraluld i et fundament. Det er et bjælkelag med en krybegrund under. Dvs den mest almindelige konstruktion på eksisterende huse i dag.kashieda sagde:
Klik her for at svare