Hej.
På nuværende tidspunkt har jeg et fritidshus med en brændefyr i køkkenet, hvor jeg skal lave om indvendigt fra torpargrund til isoleret flydende plade med gulvvarme. Teknikbeholderen, som er tilsluttet varmesystemet sammen med hydroboxen, står desværre på loftet, og det er i sig selv en risikokonstruktion, da der mangler mulighed for en god løsning med hensyn til gulvafløb og vandafledning ved vandskade. Jeg vil derfor finde en løsning, der frigør plads på loftet, samtidig med at risikoen for skader minimeres. Jeg har overvejet at opføre en tilbygning, men det kræver fjernvarmerør og en ny skorsten med alt, hvad det indebærer. Jeg har også overvejet at bygge det ind, som det er, omkring hvor brændefyret står i dag, flytte resten af varmesystemet ned, installere et gulvafløb, så det bliver som en egen brandcelle indeni bygningen. Ulempen her er, at der forsvinder en masse plads fra køkkenet, samtidig med at den eksisterende skorsten kan bruges. Derfor har jeg også overvejet at grave ud for at anlægge en kælder nedenunder. Jeg ved desværre, at kældre altid er en risikokonstruktion, og at det også vil kræve en pumpebrønd for at aflede eventuelt spildvand fra gulvafløbet. Samtidig frigøres plads ovenover, og den eksisterende skorsten kan bruges til både tilluft og afledning af røggasser. Kælderen havde jeg i så fald tænkt mig at bygge som en egen brandcelle under, hvor en del af køkkenet vil være. Billedet med området på 9 m2 viser, hvor ildstedets placering er i dag. Hvordan havde I tænkt og gjort det?