Hej,

Er der nogen, der kan pege på et tal for, hvad man normalt regner med i tidsforbrug? Jeg har brug for det for at kunne vurdere rimeligheden af de tilbud, der hentes ind. Det drejer sig om en 1-plans-villa med højt loft til kip (op til 5,3 meter som mest) i mange rum.

Alle vægge (inkl. indvendige vægge) vil blive muret i Porotherm-blokke og skal derefter pudses med ca. 1,5 cm kalkpuds. Indervæggene et noget tyndere lag puds.

Hvad jeg forstår, er den mest almindelige metode at sprøjte-pudse og derefter male? Men der er også alternativer som at blande farve i pudsen (vi ønsker hvide vægge).

Indvendig vægovareal er ca. 750 kvm. 100 timer? 10 kvm / time. Meget eller lidt?

Da det er et ret stort areal, lyder hvid-farvet puds som det alternativ, der giver mindst arbejde?

Første svar er kommet ind. Og det ligger på 10 uger for 2 mand. Det er altså 800 timer.

Min umiddelbare reaktion er, at det er meget. Lad være, at huset har højt til loftet mange steder. Men det er stadig ikke mere end 153 kvm boligareal og en garage på 53 kvm som skal pudses.

Deler jeg det op på antal rum, så bliver det cirka 10 rum af varierende størrelse. Er det rimeligt, at det tager en uge at pudse et normal-stort soveværelse for to mand?

M
Håndpudset udstikning og skuring med tilhørende blanding og kærende, altså fratrukket grunding, maling, etc. ville jeg sige maksimalt 5 kvm pr. time for et par nidkære murere. 7 kvm pr. time hvis du stiller op som håndlanger og blander/kærer mørtel til dem.

Omtrent..

Husk at alle smyg tager ekstra tid, alt skal grundes en omgang, mørtellommen skal fyldes, kaffe skal drikkes, tingene skal rengøres, og frem for alt - tingene kan drille.

Senest redigeret af en moderator:
For at præcisere - mit spørgsmål vedrører altså kun pudsning. Ikke noget muring.

Tak. 5 kvm per time lyder mere normalt (og måske 7 med ekstra hjælp). Det er stadig ret langt fra de 1 kvm per time jeg har fået forslag på. Men du siger "håndpudset" - det er altså ikke sprøjtet så?

Mærkeligt, da øvrige punkter i tilbuddet stemmer meget bedre.

M
Ja, håndpudset - påført i hånden. Som sagt, bliver der betydeligt færre kvm per time, hvis man regner grundning og alt omkringsarbejde med for smyger, baner osv. samt sikkerhed for eventuelle problemer. Hvis man sprøjter med slange, går der meget ekstra tid både om morgenen i forberedelser og i slutningen af dagen, så med to mand går det nok ikke specielt meget hurtigere.

Dette forudsætter dog, at det drejer sig om murere, der kan påføre mørtelen; hvis man skal trække det på med stålbræt, går det også langsommere.

Det skal også nævnes, at i et fremtidigt bolighus vil man måske sikre sig ekstra. Hvis muringen ikke er lige, så går der pludselig masser af ekstra tid til at bygge pudset ud, og i sådan et tilfælde holder mine tal ikke længere. Hvis alle væggene er rigtig sjusket muret, kan man nok regne med ned mod 1 kvm per time inklusive alt.

Senest redigeret af en moderator:
...og hvis det er godt muret? Det er de samme murere, der murer væggene, som skal pudse. Anerkendt dygtig, erfaren og omhyggelig. Så skæve vægge forventer jeg ikke.

Men men, hvis det tager 800 timer, så gør det jo det. Det føles bare meget højt vurderet. Det er jo cirka 650.000 i arbejdsomkostninger.

Plus puds. Hvad koster den, 100-200 kroner per kvm?

M
Mainstream sagde:
Plus puds. Hvad koster den, 100-200 kroner pr. kvm?
Gættemæssigt:

ca 18-20 kilo pr. kvadrat normalt. Her et tyndere lag, så måske 16-18 kilo pr. kvadrat med spild inkluderet.

750 * 16 = 12000 kilo, 750 * 18 =13500 kilo så 12-14 storsække á 1000 kg

kalkmørtel ca 3-8 kr pr. kilo

så et sted mellem 36000 og 112000 afhængigt af tykkelsen på pudslaget, leverandør og murermesterens tillæg.

Bemærk, at jeg gætter lidt halv-kvalificeret!

Fandt denne film fra Weber: https://www.youtube.com/watch?v=peQ0ggAueRY

De beregner 25 kg / kvm ved 30 mm tykkelse. Så din gætning er ikke så tosset! Dog er jeg noget chokeret over et estimat på omkring 800.000 for at pudse indvendige vægge (650.000 i arbejdsomkostning + materialer + 10% øvrigt).

Jeg må tjekke med flere entreprenører. Når jeg ser filmen ovenfor, kan jeg umuligt forstå, hvorfor man beregner så lavt som 1 kvm / time. Det svarer til en hel arbejdsuge for et normalt stort soveværelse.

Ved ikke om man kan sammenligne, men de gange jeg har hyret malere til at fjerne tapet, bredspartle, slibe og male, har de nået betydeligt mere på en uge. Arbejdsgangene ser jo ud til at være ret ens for en lægmand.

M
Ja, tjek med andre. Følg gerne op her med, hvad du får for tal.

Filmen du linker til er for gipsmørtel, ikke helt anderledes men alligevel et helt andet materiale. Gipsmørtel er mere hurtigarbejdet end kalkmørtel. Fremgangsmåden ved kalkmørtel ligner snarere denne film, men sandsynligvis uden nettet:

https://www.youtube.com/watch?v=h9OOw1V-ing

Så på noget renoveringsprogram fra England, hvor de rustede et gammelt hus op, og der arbejdede to mænd i to uger med to rum med kalkpudsning, dvs. ca. 80 timer/rum. Ingen flere oplysninger desværre. Blev lidt forfærdet, da jeg selv har tænkt mig at få lidt pudsearbejde fremover, og den eventuelle omkostning begyndte at gå op for mig...

Tænkte mig måske 2 dage/rum (ca. 60m² væg) for to personer x500SEK:
Dag1: montere afretningsbaner og generelle forberedelser og transport af mørtel og mixer. 16h
Dag2: Pudsning og rengøring 16h
=> 16000SEK/rum + materialer. => arbejdskostnad 267SEK/m².

I dit tilfælde 750m² og 800hx500SEK=400kSEK/750m² => 533SEK/m². Dvs. dobbelt mod min anslåning, som dog passer til det engelske renoveringsprograms tidsforbrug.

Vi har lige pudset indersiden af Leca-vægge. Har ikke styr på, hvor mange kvm, men det tog ca. 2 dage per rum. De påførte det i hånden, og jeg har bedt dem være yderst omhyggelige, da vi skal have strygelys på flere af væggene.

Men vi kører på løbende med loftspris. Så hvis du kender gutterne og ved, at de gør et godt stykke arbejde, hvorfor ikke gøre det samme?

Videonisse sagde:
Vi har just pudset indersiden af Leca-vægge. Har ikke styr på hvor mange kvm men det tog ca 2 dage per rum. De påførte det med hånd og jeg har bedt dem være yderst omhyggelige da vi skal have skrålys på flere af væggene.

Men vi kører på løbende med loftpris. Så hvis du kender gutterne og ved at de gør et godt stykke arbejde, hvorfor ikke gøre det samme?
Hvor mange arbejdede?

Jeg hyrede en mand til at pudse ~350m² med kalkpuds. Han brugte godt og vel 6 måneder på det, men vi havde en specialaftale og ingen hast. Han arbejdede ikke mange timer om ugen hos mig.

Vi blandede pigment i det sidste lag puds. Man kan blande 6-8% maksimalt. Blande pigment og puds tørt så får du frem den endelige nuance med det samme, blande så lidt vand i og sætte op på væggen for en prøveflade. Vi prøvede mange kulører frem inden vi bestemte os.
Her er et eksempel på hvordan vi har gjort: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/211314-genomfargad-kalkputs-i-vardagsrum.html

Jeg tror 5-7 kvm/time er ekstremt optimistisk. Husk at det skal på med mindst to lag. Med lidt tyskkundskab kan man læse mere her: http://www.solubel.de/anwendungen/ziegelmauerwerk.php

Konklusionen er 2-3 kvm/time:
grunder: 2-4 min/kvm
Grundpuds 15mm: 12-18 min og 20-30 kg/kvm
Ventetid: 1-3 dage for at pudsen skal begynde at hærde:
overfladepuds 2-4mm: 10-15 min og 7-9 kg/kvm (afhænger af hvilken overfladefinish man vil have)
ventetid: -yderligere et par dage....

Kalkpuds hærder meget langsomt, men med dine store flader er det ikke noget problem da man de kan fortsætte med næste rum i stedet for at drikke kaffe =)

Magnus

2 gutter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.