Hej alle kyndige! Jeg vil bygge en terrasse på 2x3m på en kolonihave. Man må ikke tilføre hverken grus eller sand og skal undgå stolper. Overvejer en "flydende" terrasse, som skal være så lav som muligt, vil ikke have "færdige terrassefelter". Tips til dimensioner og gode råd til at lægge reglar på betonfliser. Som jeg forstår det, er det ikke egnet at grave 2 bærende bjælker 45x145 NTR A ned, passer det? Måske dumme spørgsmål, men jeg har aldrig bygget en terrasse under disse forudsætninger før.
Renovatør
· Uppsala
· 2 169 indlæg
Jeg havde ikke gravet ned reglarne, men har du betonfliser kan du lægge dem på jorden og derefter bruge terrassefødder for at få reglarne lidt op og få dem i niveau.
Et eksempel: https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/terrassfot-m-35-65-cm-2000036566
Et eksempel: https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/terrassfot-m-35-65-cm-2000036566
Renovatør
· Uppsala
· 2 169 indlæg
Jeg forestiller mig altså, at man ikke har separate bærende bjælker under reglerne, men lægger 6 stk 45x145 på terrassefødder og lægger terrassebrædderne direkte på dem. Så bliver terrassen ikke så høj. Muligvis kan du have brug for at kortle mellem reglerne, men hvis kravet er, at terrassen skal være så lav som muligt, tror jeg, det er den bedste løsning.
Jeg har set andre bygge terrasse på liggende regler for at komme så lavt som muligt, tæt lagte og hvilende på plader. Årsagen er, at der findes en del smådyr som fx mus og rotter på kolonihaver. Er det et alternativ at lægge træ på liggende regler?Henningelvis sagde:
Jeg forestiller mig altså, at man ikke har separate bærebjælker under reglerne, men lægger 6 stk 45x145 på terrassefødder og lægger træet direkte på dem. Så bliver terrassen ikke så høj. Muligvis skal du have korte bjælker mellem reglerne, men hvis kravet er, at terrassen skal være så lav som muligt, tror jeg, det er den bedste løsning.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2,296 indlæg
Hvad vil være under der, hvor du vil have dækket? Hvor jævnt er det der i dag?SusSten sagde:
Hej alle kyndige! Jeg vil bygge en terrasse på 2x3m på en kolonihave. Man må ikke tilføre hverken grus eller sand og undgå piller. Overvejer en "flydende" terrasse, som skal være så lav som muligt, vil ikke have "færdige terrassebrædder". Tips til dimensioner og gode råd til at lægge reglar på betonplader. Hvad jeg forstår, er det ikke passende at grave 2 bærelinjer 45x145 NTR A ned, stemmer det? Måske dumme spørgsmål, men har aldrig bygget en terrasse med disse forudsætninger før.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2,296 indlæg
Okay!SusSten sagde:
Med de forudsætninger havde jeg gjort så at jeg havde brugt 45x70 som reglar og 120x28 terrassebrædder. Skruet det hele sammen og lagt det lige på jorden. Eventuelt sømme pap under reglarne for at mindske den kraftigste opsugning fra jorden.
Eftersom det er trykimprægneret vil det alligevel holde mindst 10 år liggende direkte på jorden, og fordi det er flydende kan du også vippe det op om vinteren og vaske det under hvis det er nødvendigt.
Ingen ultimativ løsning, men materialet koster dig 1300 kr, så man "har råd" til at bygge et nyt, når det gamle bliver for grimt.
Edit: materialet
https://www.bauhaus.se/trall-vida-28x120x3000mm-tryckimpregnerad
https://www.bauhaus.se/regel-vida-4...15779&indexName=nordic_production_sv_products
https://www.bauhaus.se/grundisoleringspapp-yep-2500-0-125x15m
Plus valgfrie terrassebrædder skruer
Senest redigeret:
Det er lidt sådan jeg også tænker. Det føles lidt overdimensioneret at bygge på 45x145 regler, da det handler om en lille terrasse på kolonihaven, og for 10 år er 1300kr en rimelig udgift. Tænker du, at 45x70 reglerne af NTR AB holder så længe?Ossian K Olsson sagde:
Okej!
Med de forudsætninger havde jeg gjort sådan, at jeg havde brugt 45x70 som regler og 120x28 brædder. Skruet det hele sammen og lagt det direkte på jorden. Eventuelt sømmet fast pap under reglerne for at mindske den kraftige opsugning fra jorden.
I og med at det er trykimprægneret, vil det stadig holde mindst 10 år liggende direkte på jorden, og da det er flydende, kan du desuden folde det op om vinteren og vaske under det, hvis det er nødvendigt.
Ingen optimal løsning, men materialet koster dig 1300 kr, så man "har råd" til at bygge en ny, når det gamle bliver for grimt.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 indlæg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2,296 indlæg
Med den ringe erfaring jeg har så tror jeg du har to valg. Et er det jeg beskrev ovenfor at bygge noget fritstående. Alternativ to er at gøre det ordentligt rigtigt med jordskruer eller betonfundament og rigtige reglar.SusSten sagde:
Alt derimellem vil både sætte sig og vippe uanset hvad man gør. Derfor tror jeg at alternativ 1 er helt fint!
Jeg vil gå med alt 1, den model passer mig bedst. Tak for råd og tips!Ossian K Olsson sagde:
Med den ringe erfaring jeg har, tror jeg, du har to valg. Et er det, jeg beskrev ovenfor, at bygge noget fritstående. Alternativ to er at gøre det ordentligt i virkeligheden med jordskrue eller betonfundament og rigtige bjælker.
Alt derimellem vil både sætte sig og vakle, uanset hvad man gør. Derfor tror jeg, at alternativ 1 er helt okay godt!
Klik her for at svare