I dag savede jeg gammel panel i stykker for at sende ind i brændeovnen.
Jeg kunne mærke, at nogle brædder lugtede stærkt af terpentin, da jeg skar dem. Panelet har siddet i sikkert 60 år. Hvad præcist det er malet med, ved jeg ikke.

Men burde terpentin ikke fordampe efter så lang tid? Er det et kvalitetstegn, at træ indeholder store mængder terpentin?

• Synes
jesper_t
  • Laddar…
Det er ikke duften af harpiks du mærker, når du saver i panelen, det ligner jo terpentin da terpentin er et produkt fra nåletræer, oftest fyrretræ.
For mig er det bare positivt.

Senest redigeret:
ClasseClas
Det kan endda være en smule tjärved du har stødt på.

Kåda? Ja måske. Jeg skal ud til huset igen i morgen. Skal fortsætte med at kappe panel og tage en ny lugtkontrol.

Tjärved? Hvis man søger på tjärved får man at vide, at det er træ med høj indhold af terpentin og kåda. Jeg ved jo, at man kunne finde tjärved i gamle fyrrestubber og at det er godt at tænde bål med.

Som sagt skal jeg tjekke igen. Panelet kommer fra et lokalt hjemmeværksted. De er ujævne i kvaliteten og dimensionerne varierer nok en smule. Ikke heller umuligt, at det blev sat op før det var helt tørt.

Det man brugte til vinduer før var denne type træ og især til den nedre liggende del i rammen, var meget modstandsdygtige mod råd. Den eneste ulempe er, når man skal fræse i materialet, at det ikke skærer helt rent og sætter sig i fræseren, men det kan man fikse. Kåda er grundlaget for alt, vi taler om, dvs. tjærefyr, terpentin, töre/tyre, etc., eller rettere sagt de olier/harpikser, der naturligt forekommer i nåletræer, især fyr.

• Synes
Joakim Lennartsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.