Tegbr.jpg

Hej. For at undgå helvede med at fastgøre lægt på indersiden af reglerne og sænke perfekt udsavede masonitskiver for luftspalten, plus den reducerede effektive isoleringstykkelse, hvorfor gør man ikke bare sådan her? Eller har jeg misset noget?

Billedet er altså taget nedefra, placeringen af dampspærren blev måske forkert i alle hast, men det hører ikke her. Lægterne er altså spigede/skruede gennem olieboarden ind i tagreglerne, og krydsfineren er skruet/spigede direkte gennem lægterne ind i tagreglerne, så jeg tror ikke der er nogen risiko for, at taget blæser af og tager krydsfiner og lægt med sig. Eller?

Ola78
Jeg antager, at du mener, at man skulle gøre sådan ved nyproduktion?

Ola78 sagde:
Jeg antager, at du mener, man skulle gøre det ved nyproduktion?

Såklart! Skulle jeg jo have skrevet.

• Synes
Olle_82
  • Laddar…
Det er vel den enkleste måde, hvis man skal isolere mellem spær direkte, specielt ved rygåstag. Er det et koldloft, så lægger man masoniten den dag det bliver aktuelt og isolerer. Er det kun en del af skråtaget, så indfældes pladen, hvis man ikke vil fortsætte med lægter og masonitdistanser hele vejen til kip. Men lidt mere end 170 mm isolering skal der nok til.

pbengtsson sagde:
Det er vel den enkleste måde, hvis man skal isolere mellem tagspærene direkte, specielt ved hanebåndstag. Er det en koldloft så lægger man ind masonitten den dag det bliver aktuelt og isolere. Er det kun en del af skråtag, så fældes pladen ind, hvis man ikke vil fortsætte med lægter og masonitafstandsstykker hele vejen til kip. Men lidt mere end 170mm isolering må det nok være.
Ja, risikoen er stor for, at jeg totalt har undervurderet isoleringstykkelsen. Må læse lidt mere om det, før jeg laver seriøse planer. Dette er tænkt at være i et tag i en lille tilbygning jeg planlægger:

IR7kF.png

Ikke koldloft m.a.o, men "fuld højde", eller hvordan det hedder når det er skråtag, eh, indendørs også. =)

Ola78
iLEZ sagde:
Ja, risken er stor for at jeg totalt har undervurderet isoleringstykkelsen. Må lige læse lidt mere om det, inden jeg laver mere seriøse planer. Dette er tænkt som et tag i en lille udbygning, jeg planlægger:

[bild]

Ikke koldloft m.a.o, men "fuld højde", eller hvad man kalder det, når det er skråtag, eh, indendørs også. =)
Det du tænker på plejer man at kalde kiploft.

Her er en anden måde, der bruges meget ved nybyggeri, tror det går hurtigere desuden, i hvert fald lettere at håndtere end masoniteplader.

• Illustration af en alternativ løsning til ryggåstak, ofte brugt i nyproduktion. Viser en konstruktion uden masonitskiver.
Så har jeg tænkt mig at gøre. Men med 45mm luftspalte og råspont i stedet for krydsfiner.

Ola78 sagde:
Det du tänker på plejer man at kalde rygåstag.

Her er en anden måde som bruges meget ved nyproduktion, tror det går hurtigere desuden, i hvert fald lettere at håndtere end masonitplader.
Tak!
Antager at det er pap? Er det virkelig lettere at håndtere? Masonitplader behøver man jo bare lægge på lægterne og banke fast. Det er måske mere praktisk med papløsningen i afslutningen ned mod væggen, da man kan folde den ind på en praktisk måde selvfølgelig.

Hvor henvender man sig for at få fat i sådanne plader? Hvor brede er de?

Jeg havde kørt på masonit, det går hurtigt og billigt. Afslutningen mod væggen løser du ved at lade udengipsen gå op til masoniten.

Det går helt fint at gøre som du har tænkt. Jeg gjorde det på vores hus, og det står stadig ;)

Ola78
http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=265002

Det plejer at findes hos de fleste byggemarkeder. Det er min personlige mening, at det er lettere at arbejde med dem end store masonitplader. Jeg har prøvet begge dele, og selvfølgelig kan man bruge masonit, men jeg syntes, det var mere uhandy at håndtere. De findes til c/c 1200 og c/c 600.

Ola78 sagde:
[link]

Det plejer at findes hos de fleste byggemarkeder. Det er min personlige opfattelse, at det er lettere at arbejde med dem end med store masonitplader. Jeg har prøvet begge dele, det går selvfølgelig også med masonit, men jeg syntes, det var mere besværligt at håndtere. De findes for c/c 1200 og c/c 600.
Den er fantastisk ved koldloft, men ved kiploft skal man op og montere den hele vejen til kip. Så ved jeg ikke, hvordan den tåler kondens, som der nogle gange bliver i kiploft.

Ola78
pbengtsson sagde:
Den er kanon ved koldloft, men ved kipkonstruktion skal man op og montere denne hele vejen til kippen. Så ved jeg ikke, hvordan den tåler kondens, som der nogle gange bliver i kipkonstruktioner.
Har for mig, at den har ligesom en voksagtig overflade, antager, at det er for at være afvisende overfor evt. kondens, der kan opstå. Jeg har kun monteret ved koldloft, ikke kipkonstruktion, så jeg har ingen erfaring med det.

Sådan gjorde jeg...

Halv priset mod masonit. :)

Ingen problemer med evt. kondens, den løber af så let som ingenting....

DSC04939.jpg

DSC00164.jpg

Ola78
Smart løsning, for det er vel almindelig vindväv? Den skal jo i og for sig tåle kondens den med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.