Hej,

Lykkeligt (ulykkeligt) uvidende om hvad jeg gav mig i kast med, besluttede jeg mig for at fjerne pudset på væggen. Snusket værre. Med facit i hånd, aldrig mere.. smile.gif

Nå, men sådan ser det ud, og jeg er lidt i tvivl om, hvor meget jeg vil feje rundt med stålbørsten. Jeg synes, det kan være ret pænt, når der er lidt puds tilbage. Mit spørgsmål;

Hvis nu pudset ikke sidder alt for løst, kan man så påføre noget, så det "sætter sig" "hæfter"? Primer?

Loft med synligt metalgitter og delvis exfolieret væg gips. Roteret billede af en murstensvæg behandlet med vandglas, viser en renere og mere intens rød farve på murstenene og hærdet mørtel. Murstensvæg med ujævn pudsoverflade, der delvist er fjernet, og spor af resterende puds er synlige.

/n

Taler du om pudsresterne på murstensvæggen? Er det dem, du vil fiksere?

Hvad er det for en puds? Kalkpuds? I så fald kan du måske få et godt resultat ved at sprøjte kalkvand på. Eller vandglas, det burde vel fungere på C og KC.

ja præcis pudsresterne, hvad det er for puds ved jeg ikke men en hvid hinde har lagt sig lidt her og der i lejligheden, så måske kalk da? Måske kan teste med kalkvand da.

Senest redigeret:
Hvis det havde været rent cementpuds (C), havde det nok ikke været muligt at få det ned, så det er nok kalkpuds eller en svagere kalkcement.

Kalkvand laver man ved at blande kalkmørtel i vand og lade det stå natten over, det klare vand, der bliver tilbage, er mættet med slækket kalk, som derefter reagerer med kuldioxiden i luften for at blive til et tyndt lag kalksten. Jeg tænkte, det kunne fungere, da man bl.a. bruger det til at fikse kalkpuds, når det er nylavet.

Vandglas er vel omtrent det samme, men kiselbaseret og fungerer derfor bedre med cement. Man skal købe det, tror jeg, og det kan måske være lidt vanskeligt at få fat i?

Jeg spekulerer mest, men andre har måske bedre ideer eller mere solid viden. :)

Kogt linolie eller stensæbe.

googlede rundt lidt og det ser ud til at vattenglas er almindeligt forekommende.

Har købt det i hvert fald, mangler at se resultatet =)

Vandglas reagerer med den frie kalk i materialet for at danne den hårde og tætte overflade af calciumsilikathydrat. Eftersom du har fjernet det meste af den kalkholdige puds (findes ingen kalk i mursten) så vil denne hærdning derfor ikke ske. Dog forbliver en vis imprægnerende effekt mod fedt og vandstænk, men jeg tror ikke, du opnår den fikserende effekt, du ønsker. Men eftersom du allerede har købt det, kan du jo teste et sted og se.

Har penslet med vandglas nu, og væggen føles meget 'renere', dvs. der støver ikke noget fra murstenene, og mørtelen mellem stenene har sat sig og blevet hårdere. Murstenene sugede ret meget, så der gik nogle flasker til. Der blev også en ganske stor nuanceforskel i farven, da væggen blev meget mere intensivt rød. Ser ud som om to af billederne er blevet roteret, men I må jo dreje lidt på hovedet ;)

Roteret billede af en murstensvæg behandlet med vandglas, viser en renere og mere intens rød farve på murstenene og hærdet mørtel. Mur af røde mursten med tydelig farveforskel, hvor en del er behandlet med vattenglas og ser mørkere og mere intens rød ud. Roteret billede af en murstensvæg behandlet med vandglas, murstenene er intense røde med tydelig fugemasse, ledning og stige delvist synlige.

Senest redigeret:
  • Synes
Räddningsgubben og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.