Hej, jeg har en bunke mursten fra 1600-tallet fra at en væg faldt ned. Jeg overvejer at få dem skåret og bruge dem som gulvplader. De er ujævne og har ret mange porer, når jeg forsøger at save lidt i dem. Kan det være en fornuftig idé? Findes der en Stenfirma i nærheden af Stockholm, som ville påtage sig at gøre arbejdet? Jeg tænkte at save op til at dække i alt 15-20 kvm. Undrer mig lidt over, hvor tyndt man i så fald ville kunne save. Er der nogen, der har gjort noget lignende med rigtig gammelt mursten?

Torbjörn

Supergod idé at genbruge teglstenene som gulv, det bliver vildt flot!
Jeg lagde selv mursten fra 1800-tallet for et par år siden, det er lidt knudret, fordi de er meget ujævne og forskellige i størrelse (måske gælder det dine fra 1600-tallet endnu mere), men med tålmodighed kommer man langt...
Hvis du har et godt underlag, tror jeg ikke, det er noget problem, selv hvis du saver dem i to dele. Derimod er det vigtigt med tag (hvis det nu er udenfor, du har tænkt dig at lægge gulvet), da et så porøst materiale risikerer at frostsprænge.
Teglstenene er utrolig nemme at save i, så det er ikke noget problem for en entreprenør at ordne. Hvis de nu kan tænke sig at tage jobbet...
Held og lykke!

Det skal nok kunne bruges som gulvtegl. Man plejer at skære dem 20-25mm tykke, i dit tilfælde er det nok bedre at vælge 25mm med tanke på teglkvaliteten. Jeg tror, det bliver ret dyrt at få det lavet, det er dog billigere at leje en almindelig stensav og gøre arbejdet selv, hvis du ikke har noget imod lidt arbejde. En maskine som denne bør fungere:
http://verktygsboden.se/sten-kakelsagar/stensag-proffs
Findes også i kap- og geringssavlignende model, hvis stenene ikke er så dybe. Det koster 300-400 per dag at leje. Hyrpoolen i Nacka har f.eks. (side 9):
http://www.hyrpoolen.se/document/Maskinprislista_Nacka.pdf

Tak for svar og input. Jeg vil begynde med at prøve at få en sten prøveskåret. Gulvet er indendørs, så frost er ikke noget problem. Derimod skal det vel olies eller lakeres, så det ikke suger fugt eller smitter af.

M
Tænk på, at hvis du skal fuge gulvet, kan du ikke gøre som med almindelig klinker, da misfarves stenene permanent. Kom halvstift mørtel i med en fugeglatte langs hver fuge er det, der gælder.

Vær forsigtig med olie/lak. Jeg har set skræmmeeksempler, og det kan ikke fjernes.

De kommer være meget skrøbelige, når du lægger dem skal du være forsigtig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.