Hej
I mit gamle træhus er jeg ved (snart :-/) at rive en væg ned, jeg har nu savet små inspektionslugter i gipsen for at kigge på indholdet.
OBS! Det er en indvendig væg!
Nu viste det sig, at der var en pudset murstensvæg bagved, altså først gips, isolering, puds, mursten, stående spont, 30cm rum til gammel vvs og til sidst gips igen.
I væggen står skorstenen, men hvorfor er væggen muret?
Set forfra bortset fra gips osv.
ca. 13000mm bred murstensvæg, -skorsten, -dørkarm, -trævæg ca. 1000mm bred.
Væggen er altså ca. 4 meter bred, men hvorfor er der mursten på venstre side af skorstenen og træ på højre side.
Mine ukyndige teorier: For at holde varmen fra brændeovn/skorsten eller måske for at stabilisere skorstenen???? Har I nogle gode teorier, tak!!???
Grunden til, at jeg vil rive, er at jeg skal forstørre køkkenet og flytte ind væggen ca. 2 meter men kun beholde skorstenen og brændeovne midt på gulvet, som en køkkenø
I mit gamle træhus er jeg ved (snart :-/) at rive en væg ned, jeg har nu savet små inspektionslugter i gipsen for at kigge på indholdet.
OBS! Det er en indvendig væg!
Nu viste det sig, at der var en pudset murstensvæg bagved, altså først gips, isolering, puds, mursten, stående spont, 30cm rum til gammel vvs og til sidst gips igen.
I væggen står skorstenen, men hvorfor er væggen muret?
Set forfra bortset fra gips osv.
ca. 13000mm bred murstensvæg, -skorsten, -dørkarm, -trævæg ca. 1000mm bred.
Væggen er altså ca. 4 meter bred, men hvorfor er der mursten på venstre side af skorstenen og træ på højre side.
Mine ukyndige teorier: For at holde varmen fra brændeovn/skorsten eller måske for at stabilisere skorstenen???? Har I nogle gode teorier, tak!!???
Grunden til, at jeg vil rive, er at jeg skal forstørre køkkenet og flytte ind væggen ca. 2 meter men kun beholde skorstenen og brændeovne midt på gulvet, som en køkkenø
det er nok ikke en bærende væg, været oppe på loftet og kigget og det her med afveksling er svært at sige, jeg har svært ved at se hvorfor denne væg er gjort til bærende væg
huset er, oprindeligt: længde ca. 20 meter, bredde 4 meter.
i huset findes der i dag 2 vægge på bredden som vi taler om, med murstock og alt
--------------------------------------------------
| | | |
| | | |
| |
| | | |
---------------------------------------------------
ps jeg forstår hvis I ikke forstår, forstår knap selv! Ds
huset er, oprindeligt: længde ca. 20 meter, bredde 4 meter.
i huset findes der i dag 2 vægge på bredden som vi taler om, med murstock og alt
--------------------------------------------------
| | | |
| | | |
| |
| | | |
---------------------------------------------------
ps jeg forstår hvis I ikke forstår, forstår knap selv! Ds
Brandsikkerhed = mursten brænder ikke, men det gør træ. Træ brænder allerede ved 90 C, hvis det har været udsat for den temperatur i lang tid (træet omdannes gennem pyrolyse til trækul, som brænder ved 90 grader).
Hjertemur = bærende skillevæg. Hvis det er sådan en, må man vurdere fra sag til sag.
Afveksling = understøttelse af en skåret bjælke. Ikke usædvanligt ved skorstene.
Plus alle de mærkværdigheder i gamle huse. Jeg oplevede fx, at en væg, der ikke burde være bærende, var det, fordi den skårne gulvbjælke hvilede på den (heldigt, at man havde revet gulvet op).
Hvis du kan komme til på loftet, så tjek hvad de har gjort i bjælkelaget.
Hjertemur = bærende skillevæg. Hvis det er sådan en, må man vurdere fra sag til sag.
Afveksling = understøttelse af en skåret bjælke. Ikke usædvanligt ved skorstene.
Plus alle de mærkværdigheder i gamle huse. Jeg oplevede fx, at en væg, der ikke burde være bærende, var det, fordi den skårne gulvbjælke hvilede på den (heldigt, at man havde revet gulvet op).
Hvis du kan komme til på loftet, så tjek hvad de har gjort i bjælkelaget.
En hjertevæg er en bærende væg inde i et hus, normalt midt inde (omtrent) og vinkelret mod bjælkelaget ovenover. Et så langstrakt hus som dit har sikkert bjælkelag på tværs (fra langside til langside), så nogle hjertevægge er det ikke at dømme ud fra din skitse.
En afveksling er noget (fx en bjælke) der fordeler last sidelæns til andre bærende elementer fra noget bærende (som en bjælke eller tagstol) der skal afkortes for at fx give plads til en kvist eller et trappetårn. Det er sådan noget, du skal kigge efter. For eksempel, hvis der i bjælkelaget er nogen åbning, der ser ud til at være så bred, at der kan være en afveksling.
Meget langstrakt hus med to skorsten, er det måske en gammel parstuga?
(Æh, Poiu nåede ind mens jeg skrev, undskyld gentagelserne)
En afveksling er noget (fx en bjælke) der fordeler last sidelæns til andre bærende elementer fra noget bærende (som en bjælke eller tagstol) der skal afkortes for at fx give plads til en kvist eller et trappetårn. Det er sådan noget, du skal kigge efter. For eksempel, hvis der i bjælkelaget er nogen åbning, der ser ud til at være så bred, at der kan være en afveksling.
Meget langstrakt hus med to skorsten, er det måske en gammel parstuga?
(Æh, Poiu nåede ind mens jeg skrev, undskyld gentagelserne)
stemmer Farzan, det er en gammel parstuga
og ja, der ligger en kappet bjælke ovenpå teglet, men der ligger også en hel lige ved siden af.
den hele går lige ved siden af murstocken og den kappede går ind i/ afsluttes mod stocken,
det må vel kunne løses?
og ja, der ligger en kappet bjælke ovenpå teglet, men der ligger også en hel lige ved siden af.
den hele går lige ved siden af murstocken og den kappede går ind i/ afsluttes mod stocken,
det må vel kunne løses?
Alt kan løses, næsten.
Det er svært at give pålidelige råd uden at have set det. En ekstra komplikation er, at de har brugt skorstenen som oplag, det er ikke tilladt i dag, hvis man fyrer i den. Gamle løsninger må dog blive under visse forudsætninger.
Jeg synes, det er tid til at tale med en bygningsingeniør. Tag nogle fotos at vise.
Formentlig kræves der formelt set byggeansøgning, da væggen er bærende.
Det er svært at give pålidelige råd uden at have set det. En ekstra komplikation er, at de har brugt skorstenen som oplag, det er ikke tilladt i dag, hvis man fyrer i den. Gamle løsninger må dog blive under visse forudsætninger.
Jeg synes, det er tid til at tale med en bygningsingeniør. Tag nogle fotos at vise.
Formentlig kræves der formelt set byggeansøgning, da væggen er bærende.
Klik her for at svare