Nu føles det tungt at være husejer. I går, da jeg lige havde sat mig til rette i sofaen, hørte jeg, hvordan det skrabede i væggen omkring vinduet. Jeg gik derhen og hørte, hvordan det eskalerede, jeg nåede lige frem, da teglstenene fra vinduet faldt og ramte forsiden. Jeg gik udenfor og mødte et mindre krigsområde. Skredet på gavlen havde trukket alt teglstenene på forsiden med sig frem til hoveddøren :S
Meget dårlig timing, midt i vinduesudskiftningen. Begge vinduer omkring skredet var udskiftet og slap uden nogen skader, hvad jeg har set indtil videre. Har stablet tegl og banket mørtel, siden jeg kom fra arbejde, indtil nu, så alt tegl ligger på paller, men vil tage resten af det, der ikke faldt på gavlen, ned i morgen.

Så til spørgsmålet. Nu da hele skidtet er nede, føles det som en god idé at lave forbedringer. Huset er fra '65, så der er jo sket en del siden da. Mine ydervægge ser ud til at være opbygget på følgende måde indefra (skal verificere det ved at tage asfaboarden ned og se i weekenden).
- Tapet
- Porøs fiberplade 13mm
- Stående pløjet træ 35mm
- Isolering og liggende regler ca. 100mm
- Asfaboardlignende plader ca. 15mm
- Flaminia 30mm
- Luftspalte
- Tegl

Så, hvad er bedst at gøre med væggen?
Overvejer at rive alt ned frem til den tykke isolering, opsætte stående regler 45-70mm med isolering imellem, på med vindpap og derefter tegl.

Her har I nogle billeder af elendigheden
 
  • Hus med ødelagt facade, hvor mursten er faldet ned foran. Vindue intakt mens væggen er delvist blotlagt, træ og isolering synlige.
  • Et hus med kollapsede vægpartier, murbrokker ligger spredt ved fundamentet. Vindue intakt, omgivet af træbeklædning og isoleringsmaterialer.
  • Husvägg med rasad teglmur, isolering synlig, träskiva över fönster. Tegelstenar ligger på marken, buske bredvid, byggkatastrof.
Forstår ikke hvordan det kunne ske. Heldigvis skete det nu og ikke om vinteren. Håber det ordner sig.
 
Uuups! :(
Fan, hvor surt!
Men heldigvis kom ingen til skade, det kunne jo været gået galt!
Helt klart tid til at foretage forbedringer.
 
Ser ud til at være bedrøveligt lidt klammer, har for mig at det skal være 6 stk/m2.
 
Er ingen ekspert på emnet, men hvis du "tillägsisolerar" og skal have mursten igen, behøver du vel/nok nyt underlag til murstenen?
Det kan jo ikke hænge i luften....
 
Men jøsses! Ser jo helt skørt ud! Sikke heldigt at ingen kom til skade!
 
Teglet skal hvile mod soklen! Findes den?
Jeg ser heller ingen armering?
Hvordan er det med ankere? Hvor mange havde du?
 
Senest redigeret:
Nu har jeg "ryddet", og det føles lidt bedre, når det ikke ser ud som om huset skal ramle :D
Hele teglfacaden har hvilet på et vinkeljern, som med tiden er begyndt at give efter. Jeg har set, at væggen har bulet (i flere år, før vi købte huset) ved stuevinduet og tænkte faktisk at tage fat på det til foråret. Og det var ikke bare vinkeljernet, der var utilstrækkeligt. Der var slået søm i, som derefter blev indlejret i mørtlen mellem stenene, men de var i korteste laget og er måske gået ind maks 1-2 cm i træreglerne. En væg er tidligere blevet ombygget, og dér er støtten nederst vendt den anden vej, den er tykkere og længere i alle retninger samt har et diagonalstag.

Det var meget heldigt, at ingen kom til skade. Bare 1½ time tidligere løb børn og hund præcis omkring dette område.

Nogen der har en idé om efterisolering eller synspunkt på mit forslag? Også forslag til, hvad jeg gør nederst mod jorden; i dag sidder der nogle kroge, som ser forfærdelige ud. Jordisolering med noget holdbart yderst?

Nogle billeder, på det sidste ses vinkeljernet.
 
  • Hus med delvist åben facade, viser isoleringsmateriale og stakke af hvide mursten udenfor. Sort affaldssæk i forgrunden.
  • Hjørne af hus med afklædt facade, bunke af hvide mursten på plæne, træ ved siden af; vinkeljern under konstruktionens væg.
  • Udvendig mur af et hus med stabel af hvide blokke rundt omkring. Teglfacaden delvist fjernet, efterlader træunderlag synligt.
  • Vinkeljern under en husvæg med synlige skader og rust, omgivet af græs og jord.
Slemt når facade-teglet rasler. Nok tid til at rive alt andet ned og lave om.

Jeg har været med som hjælper, da de murede sådanne vægge. Vi havde lignende vinkeljern, men med halv meter lange "seler", der var svejset fladjern, som var fastgjort i vinkeljernet og skruet med flere franske skruer længere op på væggen. Derefter seks tommer søm, som blev sat med mindst 6 stk./kvadratmeter.
 
Dækker indboforsikringen disse typer skader?
Eller kunne man klassificere dette som en skjult fejl?
 
At "hænge" murstenene på vinkeljern? Det må være som at spille lotto. Materialet som det er monteret på er ret så bevægeligt/fjedrende. Jeg selv ville fjerne det og sælge det til skrot. Så ville jeg grave lidt rundt om huset, slå (bore og slå) armeringen ind og støbe en betonklods. Så ville murstenene blive monteret! Sådan gjorde vi selv for ca. 30 år siden i vores første hus! Og ingen mursten er faldet ned endnu!
 
Nu har jeg fået færdigt med andet, så jeg kan tage fat på dette for alvor. Jeg har forsket lidt og konkluderet, at det ser ud til at være en klimaskiva/board, der er det bedste til at erstatte skrive­materialet (tror ikke det er asfaboard) og flamingoen med. Nu er væggen lidt underligt opbygget med 120 cm sektioner og nogle cm mellemrum, så det bliver lidt underligt med samlingerne, men det spiller måske ingen rolle.
Jernet, der sidder nederst, får lov til at blive, men skal forstærkes med yderligere en vinkeljern nedenunder. Den løsning er lavet på en anden væg, som var ved at gå samme øde i møde, og den har nu stået i 20 år uden en eneste revne. Helt klart er det bedst at støbe en klack, som kamilenski siger, men det orker jeg ikke at begynde på nu. Der var et jern tilbage fra tidligere, så det er bare at fikse flere.

Nogle billeder af Skiten.
 
  • Rustent vinkeljern under en væg med isoleringsmateriale og træstøtte; foretages opgradering af vægstruktur i renoveringsprojekt.
  • Væg med isolering og træramme, inklusive synlig metalbjælke nederst, klar til reparation og opgradering med yderligere støtte til renoveringsprojekt.
Det ser iaf friskt ud.
 
Glem ikke at ringe dit forsikringsselskab! Et bedre eksempel på "pludselig, uforudset hændelse" er jo svært at finde!!
 
Du har ikke overvejet at gøre huset til et træhus nu hvor du står ved en korsvej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.