Hørte fra en snedkerkollega, at hvis man skal have klinker på førstesalen, fx hvis der skal være et badeværelse, skal man regel c c 300 i stedet for cc 600 på gulvbjælkerne? Dette for at forebygge revner i klinkefugerne.
Havde aldrig hørt det før. Troede det var nok med gulvspån + gips?

Hvad siger I andre?

Til historien hører jo, at jeg lige har reglet min førstesal op med c c 600 (dim 220) og jeg skal have badeværelse oppe... :o

DVE

Jeg krydsafstivede overetagen for at gøre den mere stabil. Kan jeg anbefale i stedet for at reglere tættere. Bliver stabilt som bare pokker. Gitterkonstruktioner tager meget mere last end en lige planke.

Det går godt med c/c 600, hvis man flydespartler mindst 12 mm på en 22 mm gulvspånplade. Afstanden er ikke for selve bjælkelagets bæreevne, men for at pladematerialet ovenpå skal kunne bære frit mellem bjælkerne. Krydsafstivning har altså ingen indvirkning ud fra dette aspekt, hvis bjælkelaget i sig selv er korrekt dimensioneret.

Jeg anbefaler den fastgjorte tråd øverst i badeværelsesforummet for mere detaljer i spørgsmålet.

Due.. Jon_H... behøver man ikke nog gulvgips da?

Du skrev gulvspån 22a + flydespartel 12mm? Ikke noget gips? Troede det krævedes begge dele så at sige...

Tak for tipset om "tråden".

DVE

Mikael_L
Flydespartelmassen erstatter gipsen i en sådan konstruktion, den totale bøjningsstivhed bliver den samme (mindst).

Men, jeg tænkte på at stille et spørgsmål, påvirker spændvidden på bjælkelaget nogen rolle?

Jeg har for mig at under en vis spændvidde bliver der lidt andre krav end over denne spændvidde...

Fandt nok svaret selv.

Hvis man bruger fiberarmeret afretningsmasse, eller armerer massen med armeringsnet, så kan man køre direkte på spånet.

Eller?

DVE

Armeringsnet er kun nødvendigt i badeværelser, i det mindste med de fleste leverandører.

Hvis ikke jeg husker forkert, går det fint at hellimme en gulvgips ovenpå gulvspånet med cc60 i stedet for flydespartel..

Hellimt gips i stedet for sådan en 15mm flydespartel med armering??

Det føles jo som om gipset er en betydeligt billigere løsning da.
Har flere nogle synspunkter? Kan man bruge den løsning på cc 60 regler? Gulvspån + Hellimt gips. Så bliver der jo alligevel lidt flydespartel ovenpå for faldets skyld...

DVE

Njaa det bliver ikke så meget billigere. Gipspladen skal limes med "special" lim. Ex. Ardex den koster per kvm næsten lige så meget som 15 mm flydespartel

hempularen sagde:
Njaa det blir ikke så meget billigere. Gipspladen skal limes med "special" lim. F.eks. Ardex, den koster per kvm næsten lige så meget som 15 mm flydemørtel
Helt rigtigt.
Men det går hurtigere at lime/gipse (hvis nu tid er værd nogle penge) ;)

Tid er altid penge!
Får se hvad jeg finder på. Godt at vide dog, at man ikke har dummet sig helt når man reglade c c 60! :- )

DVE

Hvis du skal have gulvvarme, skal du alligevel spartle lige så tykt som hvis du spartler direkte på spånet. I så fald er det helt spildt med gipslimning. Omkostningen for 13 mm spartel bliver cirka 150-170 kroner/m2, og jeg tror ikke du kommer meget under det, hvis du skal lime 13 mm gips først. Og eftersom du alligevel skal spartle ovenpå, føles det som et unødvendigt trin at lime gips.

Vent lidt nu, jeg tænkte forkert. Du skal alligevel have 12/15 mm spartel ovenpå gulvgipset, hvis det er træbjælkelag, så det er fuldstændig spildt med gipslimningen. Du mister tid, penge og loftshøjde, og vinder ikke en dyt.

K
Nej... det behøver han jo ikke så. Så har han jo bøjstivheden og formstabiliteten og kan så spartle tyndere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.