Hej! Holder på med at sætte op dit gipsplader. Bliver en del skårne samlinger som jeg antager burde tapes, samt udskæringerne til vinduer. Hvilken type tape er passende? Den eneste tape jeg fandt i byggemarkedet var en grøn folie-tape fra TESA (60077). Hvad jeg forstår, burde jeg egentlig have en diffusionsåben tape som "matcher" gipspladerne. Kan jeg bruge den tætte folie-tape som jeg har købt, eller burde jeg kigge på andet?

Rickard.
Grøn aldringsbestandig tape eller tilsvarende i en anden farve er helt rigtig.

A
Rickard. Rickard. sagde:
Grøn aldersbestandig tape eller tilsvarende i anden farve er helt rigtigt.
nej, man må absolut ikke bruge grøn-tape.
du skal præcis som du siger bruge en diff-åben tape

Vil du køre diffåben tape findes Aero T, alternativt Siga Wigluv. Begge dyre som skam.

Af de to bruger jeg selv Wigluv. Kan lide den bedre.

Hvorfor skal det absolut være en diffusionsåben tape? Den promille af overfladen, der tapes, har vel ingen større effekt på eventuel fugttransport?

• Synes
Joak og 4 andre
  • Laddar…
A
useless useless sagde:
Hvorfor skal det absolut være en diffusionsåben tape? Den promille af overfladen, der tapes, har vel ingen større påvirkning på eventuel fugttransport?
Jo, men med din argumentation kan man jo lige så godt forsegle vinduer med tætte masser eller tape på to sider også, det er jo så lille en overflade af den totale facade.

Rickard.
A Aunty sagde:
nej, man får absolut ikke bruge grøn-tejp.
du skal præcis som du siger bruge en diff-åben tape
Ifølge hvilken stor gipstillverkare?

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl men både norgips og gyprocs egen tape er i princippet samme slags tape selvom de eventuelt har noget specielt som gør dem ekstra egnet til netop deres ude-gips (umuligt for mig at vide)

A
Rickard. Rickard. sagde:
Ifølge hvilken store gipstillverker?

Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl, men både norgips og gyprocs egne bånd er i princippet samme slags bånd, selvom de eventuelt har noget specielt, der gør dem ekstra egnede til netop deres udegips (umuligt for mig at vide)
sidde med i mange projekter og gået mange inspektioner med fugtkonsulenter, der regnes til de skarpeste i Sverige i Sverige, og ofte de fået bemærkninger på dette

Rickard.
A Aunty sagde:
har siddet med i mange projekter og gået mange inspektioner med fugtkonsulenter, der regnes til de skarpeste i sverige og ofte er der blevet påpegning på dette
Så man må ikke bruge samlings- og skydeskinnene heller, fordi de er diffusionstætte? Eller regner man med, at de er tilstrækkeligt utætte?

• Synes
Joak
  • Laddar…
A
Rickard. Rickard. sagde:
Så man får inte använda skarv- og skyddeprofilerne heller for at de er diffusionstætte? Eller regner man med at de er tilstrækkeligt utætte?
hvor mange procent tape er ok og ikke ok for dig?
5% tape, 20% tape eller endda 80% tape?

Rickard.
A Aunty sagde:
hur många procent tejp är okej och inte okej för dej?
5% tejp, 20% tejp eller till och med 80% tejp?
Lige så meget som fabrikantens montageanvisninger viser.

A Aunty sagde:
hvor mange procent tape er okay og ikke okay for dig?
5% tape, 20% tape eller endda 80% tape?
Kom med noget, der kan støtte dine påstande i stedet for at være flabet

A
Rickard. Rickard. sagde:
Lige så meget som producentens montageanvisninger viser.
du får ikke følge monteringsanvisninger og tro, at du opfylder alle regler, det er jo A & O.

Men selvfølgelig, du får gøre som du vil, men mærkeligt at alle større byggefirmaer, fugtkonsulenter, inspektionsmænd siger noget andet.

A
K Kaschsten sagde:
Kom med noget som kan støtte dine påstande i stedet for at være nedladende
hvorfor er det mig, der skal bevise noget, ikke jer, der siger det modsatte?
det er vel almindeligt kendt, at man ikke monterer to diff tætte materialer i forbindelse med hinanden, hvorfor behøver vel ikke diskuteres her.

hvordan gør I, når I monterer vinduer?
monterer I diff tæt fuge på den ene side og diff tæt tape på den anden side?? nej selvfølgelig ikke, hvorfor gælder ikke samme regel her?

Rickard.
A Aunty sagde:
du får ikke følge monteringsvejledninger og tro, at du opfylder alle regler, det er jo A & O.

Men selvfølgelig, du kan gøre, som du vil, men mærkeligt at alle større byggevirksomheder, fugtkonsulenter, besigtigelsesmænd siger noget andet.
Køber man af seriøse aktører på det svenske marked, følger montagevejledningen altid mindst ama hus og ofte ”mer”. At følge montagevejledningen, når man anvender et produkt, som det er tænkt, er det absolut sikreste kort til at få det rigtigt, men der er selvfølgelig specialtilfælde.

Dine andre påstande er forkerte og i bedste fald ekstremt overdrevne, jeg kan ikke huske, jeg har set diffusionsåben tape nogensinde, ikke engang på flere hundremillioner-projekt, som selvfølgelig ikke er bygget af småskuttar.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.