19,846 læst ·
22 svar
20k læst
22 svar
Tåler gipsvæggen virkelig belastningen?
Jeg skal sætte op en TV med svingarm. Den eneste plads hvor det fungerer at sætte den op er en gipsvæg. Gipsvæggen dækker et område hvor en dør tidligere har været, og der er ingen regel opsat mellem de tidligere dørkarme.
TV'et vejer 25 kg.
Mollyplug M6 har en bæreevne på ca. 35-40 kg per fastgørelse, og vægbeslaget skal have 4 fastgørelser. Dvs., fastgørelsen som sådan skal kunne tåle >140 kg. På grund af svingarmen bliver belastningen dog betydeligt større end 25 kg (vægtstang). Desuden er vægbeslaget et relativt smalt vertikalt stykke (ca. 300x45mm), som giver en meget fokuseret belastning på væggen.
Jeg er bekymret for, at gipspladen ikke kan tåle dette. Er min frygt berettiget? Hvis ja, hvad kan jeg gøre?

TV'et vejer 25 kg.
Mollyplug M6 har en bæreevne på ca. 35-40 kg per fastgørelse, og vægbeslaget skal have 4 fastgørelser. Dvs., fastgørelsen som sådan skal kunne tåle >140 kg. På grund af svingarmen bliver belastningen dog betydeligt større end 25 kg (vægtstang). Desuden er vægbeslaget et relativt smalt vertikalt stykke (ca. 300x45mm), som giver en meget fokuseret belastning på væggen.
Jeg er bekymret for, at gipspladen ikke kan tåle dette. Er min frygt berettiget? Hvis ja, hvad kan jeg gøre?

Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Jeg havde nok søgt en anden løsning......det måske sidder for øjeblikket, men der er jo intet værre end når det begynder at løsne sig til sidst og måske falder på gulvet.
Eller også lavet en mdf-plade som man fræser lidt flot som er betydeligt større og kan monteres med ekspander i hjørnerne og så skruer man beslaget på den.
Eller også lavet en mdf-plade som man fræser lidt flot som er betydeligt større og kan monteres med ekspander i hjørnerne og så skruer man beslaget på den.
De tåler 18 kg horisontalt, så du må beregne hævarme. Hvor højt er beslaget? Hvor langt kan TV'en trækkes ud?Johan Lorentzon sagde:
Mollyplugg M6 har en bæreevne på ca. 35-40 kg per fastgørelse, og vægbeslaget skal have 4 fastgørelser. Dvs. fastgørelsen som sådan skal tåle >140 kg. På grund af svingarmen bliver belastningen dog betydeligt større end 25 kg (hævstang). Dertil er vægbeslaget et relativt smalt vertikalt stykke (ca. 300x45mm), som giver en meget fokuseret belastning på væggen.
Test, som jeg har lavet for sådanne fastgørelser, er at en std gipsplade kan bære ca. 70-100 kg i belastning pr. rum, hvis fastgørelsespunkterne er rimeligt tæt på hinanden. (obs, ikke pr. fastgørelsespunkt) Så beregn, hvilken trækbelastning du får på fastgørelsen med din fastgørelse. (belastning x max udhæng, divider med afstanden mellem øvre og nedre fastgørelsespunkt i væggen.) overstiger du det, så bør du forsøge at fordele på to forskellige rum, eller helst ramme en regel med en af fastgørelserne.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Men det er jo ikke kun vægten, man skal tage i betragtning. Med et så smalt fæste vil det gradvist begynde at bevæge sig, hvis man drejer tv'et til siderne. Til sidst kan gipset begynde at revne, og så bevæger det sig endnu mere. Derfor er en træplade bag bedre, for den flytter fastgørelsespunkterne ud, så de sidder 3-5 dm fra hinanden, og så har man noget fast at skrue fæstet i.
Gipsskiven ser ud til at være ca. 15mm tyk - ingen spånplade bagved.Düsseldorff sagde:
Beslaget er 30 cm i højden. TV'et kan trækkes ud ca. 65 cmK Kane sagde:
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 139 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,139 indlæg
Så ville jeg tænke om. Hæv armen, når du trækker ud max, samt bevægelserne til siden vil ødelægge pladen med tiden, selvom den måske kan klare vægten i starten. Hvis det er lige præcis dette beslag, du absolut skal have, så ville jeg åbne gipsen og sætte en bjælke bagved. Eller, mindre æstetisk tiltalende måske, sætte en plade på væggen for at fordele vægten og mindske bevægelser.Johan Lorentzon sagde:
Skal du have netop det vægbeslag?Johan Lorentzon sagde:
Jeg skal sætte op en TV med drejearm. Det eneste sted, hvor det fungerer at sætte den op, er en gipsvæg. Gipsvæggen dækker et område, hvor der tidligere har været en dør, og der er ingen regel opsat mellem de tidligere dørkarme.
TV'en vejer 25 kg.
Mollyplugg M6 har en bæreevne på ca. 35-40 kg per befæstelse, og vægbeslaget skal have 4 befæstelser. Dvs. opsætningen som sådan skal kunne tåle >140 kg. På grund af drejearmen bliver belastningen dog betydeligt større end 25 kg (hævstång). Dertil er vægbeslaget et relativt smalt vertikalt stykke (ca. 300x45mm), der giver en meget fokuseret belastning på væggen.
Jeg er bekymret for, at gipspladen ikke skal kunne tåle dette. Er min frygt berettiget? Hvis ja, hvad kan jeg gøre?
[bild]
Der findes andre med bredere befæstelsespunkter.

https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-3-6/1006157.9106/