Jeg skal sætte op en TV med svingarm. Den eneste plads hvor det fungerer at sætte den op er en gipsvæg. Gipsvæggen dækker et område hvor en dør tidligere har været, og der er ingen regel opsat mellem de tidligere dørkarme.

TV'et vejer 25 kg.
Mollyplug M6 har en bæreevne på ca. 35-40 kg per fastgørelse, og vægbeslaget skal have 4 fastgørelser. Dvs., fastgørelsen som sådan skal kunne tåle >140 kg. På grund af svingarmen bliver belastningen dog betydeligt større end 25 kg (vægtstang). Desuden er vægbeslaget et relativt smalt vertikalt stykke (ca. 300x45mm), som giver en meget fokuseret belastning på væggen.

Jeg er bekymret for, at gipspladen ikke kan tåle dette. Er min frygt berettiget? Hvis ja, hvad kan jeg gøre?

web_version-8395460_thin546_product_image_en.png

Düsseldorff
Enkel- eller dobbeltgips? Spån bagved eller ikke?

• Synes
HåkanArild og 1 anden
  • Laddar…
Jeg havde nok søgt en anden løsning......det måske sidder for øjeblikket, men der er jo intet værre end når det begynder at løsne sig til sidst og måske falder på gulvet.
Eller også lavet en mdf-plade som man fræser lidt flot som er betydeligt større og kan monteres med ekspander i hjørnerne og så skruer man beslaget på den.

• Synes
Johan Lorentzon
  • Laddar…
Johan Lorentzon Johan Lorentzon sagde:
Mollyplugg M6 har en bæreevne på ca. 35-40 kg per fastgørelse, og vægbeslaget skal have 4 fastgørelser. Dvs. fastgørelsen som sådan skal tåle >140 kg. På grund af svingarmen bliver belastningen dog betydeligt større end 25 kg (hævstang). Dertil er vægbeslaget et relativt smalt vertikalt stykke (ca. 300x45mm), som giver en meget fokuseret belastning på væggen.
De tåler 18 kg horisontalt, så du må beregne hævarme. Hvor højt er beslaget? Hvor langt kan TV'en trækkes ud?

• Synes
Johan Lorentzon
  • Laddar…
Pil gipset ned, sæt reglar op i passende højde, sæt gipset tilbage. Lidt mere arbejde, fordelen er, at du måske kan sørge for nogen skjult kabelføring, hvis du alligevel åbner væggen.

• Synes
stugan_i_skogen og 2 andre
  • Laddar…
Denne med M5 fra Essve tåler 25 kg horisontalt.
Skrue med M5 gevind og en metalplade og skive fra Essve, designet til at holde 25 kg horisontalt.

• Synes
Johan Lorentzon
  • Laddar…
Test, som jeg har lavet for sådanne fastgørelser, er at en std gipsplade kan bære ca. 70-100 kg i belastning pr. rum, hvis fastgørelsespunkterne er rimeligt tæt på hinanden. (obs, ikke pr. fastgørelsespunkt) Så beregn, hvilken trækbelastning du får på fastgørelsen med din fastgørelse. (belastning x max udhæng, divider med afstanden mellem øvre og nedre fastgørelsespunkt i væggen.) overstiger du det, så bør du forsøge at fordele på to forskellige rum, eller helst ramme en regel med en af fastgørelserne.

• Synes
Johan Lorentzon
  • Laddar…
Men det er jo ikke kun vægten, man skal tage i betragtning. Med et så smalt fæste vil det gradvist begynde at bevæge sig, hvis man drejer tv'et til siderne. Til sidst kan gipset begynde at revne, og så bevæger det sig endnu mere. Derfor er en træplade bag bedre, for den flytter fastgørelsespunkterne ud, så de sidder 3-5 dm fra hinanden, og så har man noget fast at skrue fæstet i.

• Synes
Johan Lorentzon
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff sagde:
Enkelt- eller dobbeltgips? Spån bagved eller ej?
Gipsskiven ser ud til at være ca. 15mm tyk - ingen spånplade bagved.

K Kane sagde:
De kan klare 18 kg horisontalt, så du skal beregne på hævarme. Hvor højt er beslaget? Hvor langt kan TV'et trækkes ud?
Beslaget er 30 cm i højden. TV'et kan trækkes ud ca. 65 cm

Düsseldorff
Gipspladen synes at være ca. 15mm tyk - ingen spån bagved.
Så ville jeg tænke om. Hæv armen, når du trækker ud max, samt bevægelserne til siden vil ødelægge pladen med tiden, selvom den måske kan klare vægten i starten. Hvis det er lige præcis dette beslag, du absolut skal have, så ville jeg åbne gipsen og sætte en bjælke bagved. Eller, mindre æstetisk tiltalende måske, sætte en plade på væggen for at fordele vægten og mindske bevægelser.

• Synes
Johan Lorentzon
  • Laddar…
Sæt en passende plade på væggen og fastgør armen til den.

• Synes
stugan_i_skogen og 1 anden
  • Laddar…
Fæstet er 30 cm i højde. TV'et kan trækkes ud ca. 65 cm
Så bliver den horisontale belastning teoretisk 55 kg øverst på fæstet, hvis det skulle sidde med en skrue der og en nederst. Sidder de 4 fæsteskruer på rad vertikalt?

• Synes
Johan Lorentzon
  • Laddar…
K Kane sagde:
Så vil den horisontale belastning teoretisk være 55 kg øverst på beslaget, hvis der skulle sidde en skrue der og en nederst. Sidder de 4 fastgørelsesskruer på række vertikalt?
De sidder mere eller mindre på række vertikalt ja

Jeg skal sætte op en TV med drejearm. Det eneste sted, hvor det fungerer at sætte den op, er en gipsvæg. Gipsvæggen dækker et område, hvor der tidligere har været en dør, og der er ingen regel opsat mellem de tidligere dørkarme.

TV'en vejer 25 kg.
Mollyplugg M6 har en bæreevne på ca. 35-40 kg per befæstelse, og vægbeslaget skal have 4 befæstelser. Dvs. opsætningen som sådan skal kunne tåle >140 kg. På grund af drejearmen bliver belastningen dog betydeligt større end 25 kg (hævstång). Dertil er vægbeslaget et relativt smalt vertikalt stykke (ca. 300x45mm), der giver en meget fokuseret belastning på væggen.

Jeg er bekymret for, at gipspladen ikke skal kunne tåle dette. Er min frygt berettiget? Hvis ja, hvad kan jeg gøre?

[bild]
Skal du have netop det vægbeslag?
Der findes andre med bredere befæstelsespunkter.
andersson-wma-3-6(1006157)_342994_4_Normal_Large.jpg
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/vaggfaste-tv/andersson-wma-3-6/1006157.9106/

• Synes
Johan Lorentzon
  • Laddar…
De sidder mere eller mindre på rad vertikalt ja
Så blir det jo ikke så meget belastning per Molly. Skal ikke festet sidde midt på pladen uden nogenlunde tæt på en regel havde jeg kørt med 4 Molly.

• Synes
Johan Lorentzon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.