D
Hvordan tætner man mellem papptaket og den der blikkasse?
 
Rickard.
Man beklæder den med papir som på billedet. Om den er god eller ej ved jeg ikke, men jeg vil sige, at det mest almindelige er at bygge en kasse af plywood med et metal låg til formålet og et almindeligt isoleret rør.
 
  • Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ah ok, skærer man den pappen bort som ligger eller stiller man bare huven på og lægger ny papp rundt?
 
Rickard.
Forstår ikke helt hvad du mener, men ofte går kassen jo gennem taget (se billederne), så man skal jo fjerne pap og råspont for at få den igennem.

Det går selvfølgelig også at bare placere ovenpå og så skal du kun rive så du får igennem det du skal have igennem.

Ved ikke om det hjalp :p
 
  • Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Alle overvejelser er velkomne. :)

Jeg tænker, at den instruks, der følger med, ikke rigtig kan bruges til flade papptage. Det føles lidt mærkeligt, at jeg skal skinnen med plade, når resten af taget kun er pap, for eksempel.
 
D
Havde det været et rundt rør, der skulle igennem, så skal manden have en gummistos.

Sort gummistos til rørgennemføring, rund med bred kant til montering på tag.

Men med den der given i plade, så folder man bare pappen op på hætten.

Er det tagfirmaer, der gør et sådan arbejde?
 
Rickard.
Jeg er ikke så kyndig på vent eller imkanaler og dens regler, men ud fra et tætningslagssynspunkt ser jeg ingen fordel med den, du linkede til, det er jo ikke boksen, der skal isoleres, men det er jo kanalen/røret, der har brug for det.

En tagdækker/papdækker kan selvfølgelig hjælpe til, men vil nok ikke tage sig af selve vent. arbejdet.

Gummistos fungerer godt til uisolerede rør som f.eks. afløbsudluftning, men har intet at gøre her, synes jeg.
 
D
Hvordan ved man dimensionen på boksen?
 
Rickard.
D Derbyboy sagde:
Hvordan ved man dimensionen på kassen?
Nogle cm større end vent røret plus isolering og 30-35cm højt over det eksisterende tagpap.

Tillæg. Hvis ikke producenten af emhætten siger noget andet for at deres ventilator osv. skal fungere, måske findes der færdige produkter i et kit?
 
Senest redigeret:
D
D
Bygger jeg en egen kasse så kan jeg jo sætte bundtilslutningen højere oppe (i kassen) og dermed få plads til en længere bit fleksibelt spiro.

Kan man overhovedet få et fleksibelt spiro på den der bundtilslutning, eller er den kun til stive spiro?
 
  • Diagram viser en metalboks med en bottenanslutning og rør til eldragning; målt 400 mm, med hvid baggrund og www.fjaraskupan.se nederst.
Rickard.
Hvad skal du have for ventilator?
 
D
D
Tror ikke det skal være noget rør i selve boksen.

røret tilsluttes i bunden.

men det er klart, får jeg det til perfekt med gennemboringen, så måske kan jeg få det til med et stift spiro. Det ville bare føles meget bedre at kunne bruge et fleksibelt rør, hvis hullet bliver nogle cm forkert. De der stive rør kan jo ikke flekse 1 mm.
 
  • 3D-diagram af en ventilationsboks, der viser to fleksible slanger tilsluttet en blæserenhed.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.