Hej
Jeg er i gang med at bygge en terrasse med rækværk på et bånddækket pladetag.
Jeg skal lægge trykbehandlet reglar på pladens tag og derefter trall ovenpå. Jeg sidder og leder efter, hvilken slags gummi man skal bruge mellem den trykbehandlede regel og pladens tag, så der ikke bliver kontakt mellem pladen og det trykbehandlede træ, hvilket ikke skulle være godt.
Er der nogen, der ved, hvor og hvad man kan købe?
Mere end gummistykker fra gummi gubben rundt om hjørnet
Tjek med en blikkenslager. Der findes fastgørelseselementer til stiger på falsede pladetage, som man niver fast omkring selve falsen. Jeg har selv en sådan stige. Den teknik burde også kunne bruges til at fastgøre træreglar. Det føles ikke helt vellykket at have noget, der hviler på den plane plade.
Jeg brugte tilpassede egeklodser som afstandsstykker og stiv 1mm PVC-måtte til sylen mellem pladen (rustfri helsvejset) og klodsen. Dette kan så bevæge sig uden knirkelyde, hvilket ikke er tilfældet med egetræ mod plade. Fordelen med egeklodsen var, at jeg kunne 1-komponentslime den mod det trykte regelsæt og derefter låse den med PVC-måtten. Risikoen med pallningsbrickorna er, at de flytter sig over årstiderne. Tipsene kom fra snedkere i familien. PVC-måtten blev købt på rulle hos Bauhaus for hundrede kroner.
Tjek med en blikkenslager. Der findes fastgørelser til stiger på falsede pladetage, som man kan klemme omkring selve falsen. Jeg har selv en sådan stige. Denne teknik burde også kunne bruges til at fastgøre træbjælker. Det virker ikke helt heldigt at have noget, der hviler på den plane plade.
For mit eget vedkommende har jeg det meget stramt med at få ind bjælkelaget mellem tag og altandørens tærskel, så jeg er bange for, at det bygger for meget at ligge oven på falsene. Hvilke problemer ser du ved at lade bjælkelaget hvile på den plane plade? Man skal selvfølgelig have rimelig støtte, så kontakttrykket bliver moderat.
Med støtteskiven af typen i mit tidligere indlæg havde jeg tænkt at sætte noget på undersiden af gulvbjælken, der passer i skivens hul med stort spillerum. Så kan skiven ikke glide væk, hvis bjælken skulle miste kontakten i støttepunktet.
Fra min side havde jeg 10-20 mm mellemrum. Billede fra før monteringen af klodserne. Hele konstruktionen flyder på pladtaget og er boltet "stolperne" mod væggen. Fagværket er for at det ikke skal skære.
Hele konstruktionen flyder på pladetaket og er boltet ”stolperne” mod væggen. Gitterværket er for at det ikke skal skæve.
Det synes jeg er vigtige udgangspunkter for alle tænkelige løsninger. Den rustfri plade i Johans tilfælde tåler nok en hel del, men der findes pladetyper, som ikke gør det. Jeg ville nok ikke udsætte hverken galvaniseret, galvaniseret og malet eller aluzink plade for noget sådant. Kobberplade, Rheinzink og som sagt rustfrit, fungerer nok.
Det synes jeg er vigtige udgangspunkter for alle tænkelige løsninger. Den rustfri plade i Johans tilfælde tåler nok en hel del, men der findes pladetyper som ikke gør det. Jeg ville nok ikke udsætte hverken galvaniseret, galvaniseret og malet eller aluzink plade for noget sådant. Kobberplade, Rheinzink og som sagt rustfri, fungerer nok.
Det stemmer sikkert, at et grundkrav for langsigtet holdbarhed er, at pladen er homogen, men kobber ville jeg personligt være forsigtig med at belaste med en bevægelig last. Eftersom den plade ofte er glødet, vil bevægelser gøre pladen sprød med tiden.
En almindelig plastbelagt stålplade eller varmgalvaniseret die bør fungere, hvis man lægger et offerskikt, f.eks. et stykke af samme plade, mellem pladtaget og støtten.
Selvfølgelig skal man også placere støtte mod bærende konstruktion som underliggende regler og ikke mod frit hængende råspån og lignende. I mit eksempelbillede sidder de diagonale afvekslinger i yderhjørnerne for at få støtte mod den underliggende konstruktion. Yderstolpen er helt frit hængende og hænger i luften.
For min egen del har jeg det veldig trangt for å få inn bjælkelaget mellom loftet og balkondørens tærskel, så jeg er redd for at det bygger for mye at ligge oppe på falsarna. Hvad ser du får problemer ved at lade bjælkelaget hvile på den plane pladen? Man skal selvfølgelig have rimelig med støtte, så kontakttrykket bliver beskedent.
Med pæleboksen af typen i mit tidligere indlæg tænkte jeg at sætte noget på undersiden af gulvbrættet, som passer i boksenes hul med stort spil. Så kan boksen ikke glide væk, hvis brædtet skulle tabe kontakten i støttepunktet.
Johans variant er også interessant!
Hej
Jeg har det også meget trangt, så det er svært for mig at fæstne klemmer omkring falsen. Jeg har kigget på den løsning, og den fungerer sikkert fint, hvis man har pladsen.
Pælebokse, hvor mange tænker du at sætte på en regel? Hvor har du fundet dem?
Jeg brugte tilpassede egeklodser som afstandsstykker og stiv 1mm PVC-måtte til syll mellem pladen (rustfri helsvejset) og klodsen. Dette kan så bevæge sig uden knæk og knirke, hvilket ikke er tilfældet med egetræ mod plade. Fordelen med egeklodsen var, at jeg kunne 1-komponentslime den mod det trykte regelsæt og derefter låse den med PVC-måtten. Risikoen med understøtningsskiverne er, at de flytter sig gennem årstiderne. Tipsene kom fra snedkere i familien. PVC-måtten blev købt på rulle i Bauhaus for hundrede kroner.
Hej
Hvad er funktionen med egeklodserne? Sikker på du har en tanke med dem. Tænkte man kunne lægge PVC-måtten på pladetaget/strimler lige så brede som en regel, og derefter placere regelsættet ovenpå PVC-måtten. Så bygge videre.
Når I har skråskåret trykimprægneret regel behandler I den med noget for at holde længere? Eller behøves det ikke?
Hej
Jeg har det også meget stramt, så det er svært for mig at sætte klemmer rundt om falsen. Har kigget på den løsning, og den fungerer sikkert fint, hvis man har pladsen.
Pallningsbrickor, hvor mange tænker du at sætte på en regel? Hvor har du fundet dem?
Har ikke detaljeret planlagt, men en første tanke er med cc 500 mm måske.
Har tidligere brugt en pallningsbricka fra Byggmax i andre sammenhænge, der ligner den på billedet.
Hej
Hvad er funktionen af egeklodserne? Sikker på, at du har en tanke med dem. Tænkte man kunne lægge PVC-måtten på pladtaget/remse lige så bred som en lægte, og så lægge lægten oven på PVC-måtten. Så bygge videre. ...
Eg klarer fugt godt. Det er muligt at save i det og dermed tilpasse højden til en millimeter. Det er muligt at lime det fast i det overliggende regelsystem. Jeg har en masse planhøvlet eg liggende. At det blev en klods, skyldes at jeg ville undgå at tilpasse hele strækningen, og det er godt, hvis smeltevand/regnvand kan løbe under lægterne.
PVC-måtten lagde jeg under selve klodsen, bukkede op og fæstede med en rustfri skrue på siden af lægterne.
Alle falsede pladetage er ret dyre ting, så man skal være lidt forsigtig. Jeg synes ikke, det er lige så følsomt at belaste pladen lige op ad væggen. Bevægelsen må være mindre der, ligesom behovet for vandafledning.
Hej
Jeg er ved at bygge en terrasse med rækværk på et banddækket pladtag.
Jeg skal lægge trykimprægnerede reglar på pladtaget og derefter trallen ovenpå. Jeg sidder og leder efter hvilken slags gummi, man skal bruge mellem den trykimprægnerede regel og pladtaget, så der ikke bliver kontakt mellem pladen og det trykimprægnerede træ, hvilket ikke skulle være godt.
Er der nogen, der ved hvor og hvad man kan købe?
Mere end gummistumper fra gummimanden rundt om hjørnet