Hej alle sammen, jeg har tænkt mig at stå uden for kældervinduet og bruge en cementblander, men har brug for noget helt der kan fungere som en rende ned til kælderen, hvor jeg skal støbe, ca. 40 m2 ca. 5 cm påstøbning på en grov støbt plade.

Er der nogen, der har haft succes med at lave dette med en simpel hjemmelavet bane i træ eller noget ventilerør eller lignende. Betonen er almindelig fast, billig Probau finbeton.

Måske kunne jeg bruge noget flydemiddel for at få det til at flyde bedre.

Interesset i jeres erfaringer.

40 m2 X 0,05 m = 2 kubikmeter beton hvilket er lidt for at bruge en betonpumpe. Ellers havde det været det enkleste.
Men tal med en betonstation om midler der gør betonen letflydende og forsinkelse af hærdningen så du når at blande.

Jeg støbte på en lignende måde, selvom min plade var omkring 10 kvadratmeter. Brugte færdige sække fra Bauhaus. Vi var to, så det fungerede, men det var hårdt, og spørgsmålet er, om du kan klare det med kun en betonblander og mindre end 2–4 personer?

Jeg lavede i hvert fald en rende i formspånplade, cirka 40 cm bred med 20 cm høje kanter. Højden på ydersiden gjorde jeg så høj, at man kunne dumpe direkte fra betonblanderen, så jeg måtte understøtte den lidt. Det var hårdere under fyldningen af den, men man sparede arbejdet i den anden ende. Desværre lavede jeg hældningen på min rende for dårlig, så der var ikke et ordentligt flow, og jeg måtte hjælpe til lidt med en skovl. Alternativet for mig ville desværre have været at understøtte betonblanderen mere, så jeg lod det være.

Min plades størrelse var ikke noget problem at fordele alt fra en bunke, men jeg ville nok ikke anbefale det til større arealer. Min faldhøjde for beton var omkring 1 meter indvendigt, og bemærk, at det vil sprøjte ret meget.

Havde jeg gjort det igen på samme areal, ville jeg nok have brugt samme taktik, men ved større projekter ville jeg helt klart have brugt færdigblandet beton og pumpet det ind.

M myrstack sagde:
Jeg støbte på en lignende måde, selvom min plade var omkring 10 kvadratmeter. Brugte færdige sække fra Bauhaus. Vi var to, så det fungerede, men det var hårdt og spørgsmålet er, om du kommer udenom med kun en cementblander og færre end 2-4 personer?

jeg lavede en rende i formkrydsfiner, cirka 40 cm bred med 20 cm høje kanter. Højden på ydersiden gjorde jeg så høj, at man kunne dumpe direkte fra cementblanderen, så jeg måtte hæve den lidt. Det var hårdere ved fyldningen af den, men man tjente på det i den anden ende. Desværre lavede jeg hældningen på min rende for dårlig, så man fik ikke et perfekt flow og måtte hjælpe lidt med en skovl. Desværre havde alternativet for mig været at hæve cementblanderen mere, så det fik være.

Min størrelsesplade var der intet problem med at fordele alt fra en bunke, men jeg ville nok ikke anbefale det til større områder. Min faldhøjde på betonen var omkring 1 meter indvendigt og bemærk, at det vil sprøjte ret meget.

Havde jeg gjort det igen på samme område, ville jeg nok have brugt samme taktik, men ved større områder ville jeg helt klart have brugt færdigblandet betong og oppumpning.
Ah, toppen! Formkrydsfiner bliver godt. Vi har 1,8 m højde, så en lidt bedre vinkel. Klarte du dig med max vandblanding på Probau? Eller brugte du nogle flydemidler eller lignende?
At skulle skovle er intet problem, så længe man slipper for at løbe med spande.

Vi regner med at klare det med to personer.
Støber ikke hele pladen på en gang, men i etaper. Håber at lave en bane på 10 m som bedst. Overfladen er kun til nivellering, før Platon og videre isolering osv.

Tag en rotorpumpe og støb med SKB i stedet.
Det vil aldrig blive godt at gøre det, som I har planlagt.

Jeg tror som Leif, at du skal have i flytmedel. Er tvivlende til at køre en 10m rampe, havde nok kørt planblandere gennem vinduet ned i en trillebør.

KJD KJD sagde:
Ah, toppen! Formplywood blir bra. Vi har 1,8m højde så lidt bedre vinkel. Klarte du dig med max vandblanding på Probau? Eller kørte du nogle flydemidler eller lignende?
At skulle skovle er ikke noget problem, så længe man slipper for at løbe med spande.

Vi regner med at klare det med to personer.
Vi støber ikke hele pladen på én gang, men i etaper. Vi håber på at lave en bane på 10 m som bedst. Overfladen er kun for afretning før Platon og videre isolering osv.
Kun den mængde vand som angivet på posen for mig, så hvis du har bedre vinkel, burde det i det mindste løbe bedre ned end for mig. Gissningsvis kan renden hælde op mod 45 grader, så det burde kunne flyde godt med færdigbeton

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.