Har et suterrængehus hvor hele underetagen har loft af polystyren som er limet direkte mod beton.
Nu skal vi bygge to soveværelser i gildestuen og jeg overvejer hvordan jeg bedst fastgør reglerne i loftet: skal jeg rive polystyrenen ned eller alternativt skære "kanaler" for reglerne så de ligger tæt på betonloftet eller kan jeg lægge reglerne direkte mod polystyrenen og fastgøre dem med ekspansionssøm?

Jeg har spurgt både hos forskellige byggemarkeder og også min svoger som har byggefirma og alle svarer forskelligt. Nogle siger at tage ned/spore polystyrenen mens andre siger at jeg kan beholde den og fastgøre gennem polystyrenen.

For- og ulemper ved de forskellige muligheder?

Vi kommer til at opsætte et andet loft en gang, men det ligger langt ude i fremtiden.

Duttarmajster
Jeg ville fjerne frigoliten for at få højere lofthøjde og mindske brandrisikoen.
Antager at frigoliten blev opsat, da man ikke brugte kælderen som boligområde for at spare lidt på opvarmningen.
Alternativt at man havde øvelokale i kælderen.
Nu vil I jo have isoleringen mod gulvet, ikke mod loftet. Betonbjælkelag bør jo lydisolere tilstrækkeligt mellem etageplan.

Duttarmajster Duttarmajster sagde:
Jeg ville fjerne flamingo'en for at få større loftshøjde og mindske brandrisikoen. Formoder at flamingo'en blev sat op, da man ikke brugte kælderen som boligareal for at spare lidt på opvarmningen. Alternativt at man havde øvelokale i kælderen. Nu vil I jo have isoleringen mod gulvet ikke mod loftet. Betonbjælkelag bør jo lydisolere tilstrækkeligt mellem etageplan.
Loftshøjden påvirkes ikke så meget, da flamingoen kun er ca. 15mm.

Flamingoen blev sat op, da huset blev bygget i midten af 60'erne og alle 4 soveværelser, badeværelse, vaskerum, opbevaring og pejsestue er i underetagen. Det er kun køkken, stue, opholdsrum samt en lille paniktoilet og garderobe på overetagen. Så loftet i flamingo er ikke noget, der er blevet sat op efterfølgende, og det sidder i alle rum inkl. badeværelset.

Duttarmajster
Ok jeg skulle alligevel fjerne frigoliten for lettere at kunne fastgøre reglarne og igen, hvis det begynder at brænde, vil man ikke have frigolit i loftet.

Bare at fastgøre reglarne gennem isoleringen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.