Jeg er ved at flytte et badeværelse og har samtidig revet loftet ned, da der var en vandskade i det.
For at være sikker på, at det jeg gjorde var rigtigt, tog jeg en bygningsinspektør ind.
Han sagde, at jeg skulle forstærke den regel, jeg viser billeder af nedenfor, ved at lægge en 45x195-regel parallelt med denne og skrue dem sammen med en skrue foroven og en forneden for hver 50cm.
Nu hvor jeg skulle tage fat på opgaven, har jeg fjernet lidt isolering på loftet, og det viste sig, at den eksisterende regel går fra at være helt lige til at være vredet ca. 45 grader, hvor den ligger på sin støtte.
Hvad gør jeg nu?
Det bliver jo ikke let at skrue min nye regel sammen med den, der er vredet.
Man kan se, at den vrider sig længere inde.
Her er den sammenføjet med en anden regel, hvilket blev gjort, da kvisten blev bygget (formodentlig 50'erne)
Jeg tør ikke give mig i kast med at tage ned den vridna regel for at erstatte den.
Tipset med skruetvinge lød interessant.
Jeg kan måske starte med at sætte skruetvingen yderst... tage et rør og sætte det på tvinge for at få en god hævarm, og derefter forsøge at rette reglen, inden jeg lægger den nye på?!?
Med nogle grove bolte skulle det være muligt at samle den drejede regel med en ny forstærkningsregel. Problemet er, at man ikke gerne vil "dreje tilbage" på den gamle regel så meget, da det kan påvirke resten af konstruktionen, som har sat sig efter den nuværende form på reglen. Det afhænger selvfølgelig af, hvad der hviler på den, ser ikke rigtig det på billederne. Generelt er gammelt træ meget stærkere (tæt voksende, meget kerneved) end nyt, så det taler for, at en ny regel er mere formbar end den gamle. På den anden side plejer godt træ ikke at dreje sig så meget.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.