Er i gang med at fjerne paneler og loftsplader i et par soveværelser i et sommerhus fra 60'erne for at trække ny el og sætte OSB+gips. Bag det gamle panel sidder en type tjærepap, der ligner tagpap. Antager, at det bare er at rive væk da det bl.a. lugter netop af tjærepap. Men hvad er dens funktion? Gætter selv på, at den fungerer som vindpap. Er der nogen grund til ikke at fjerne den? Tjærepap på væg i fritidshus fra 60'erne, der rives ned under renovering for at opdatere elinstallationer og vægbeklædning.
 
Old school dampspærre/dampbremse. Jeg ville lade den sidde, den opfylder omtrent den funktion, som diffusionstæt dampspærreplast gør i dag.

I dag bygger vi husene for at være så damptætte (diffusionstætte) som muligt indefra, og ofte med bedre ventilation. Dette opnår vi med en damptæt plast, der sidder inden for væggens konstruktion og bagved regelværket for inderbeklædning (osb + gips).

Før i tiden byggede man husene diffusionsåbne, men med papir som dette for at bremse fugten fra at trænge ud i væggens konstruktion. Tanken var, at der er naturlig ventilation gennem hele huset, og man fyrer godt op for varmen, så huset tørrer ud af sig selv.

Bemærk, at hvis du ikke har plast i huset i dag, så skal du tænke dig om både en og to gange, inden du gør det. Næsten alt, du læser om skimmelproblemer i huse, kommer fra forkert installerede tætningslag/dampspærrer.

Hvis du f.eks. skulle rive dette væk og sætte en moderne dampspærre i plast, hvad ville der da ske? Jo, eftersom dele ville være damptætte, men andre ikke, så ville fugten, der ellers ville have passeret gennem dette papir, i stedet krave langs det, indtil den fandt et sted at komme ud, dvs. der hvor plasten ender. Dette fører til, at du får meget mindre fugtbelastning bag plasten, men meget mere rundt om plastens kanter.

Træhuse kan med god effekt bygges diffusionsåbne, sådan har man gjort i hundreder af år. Træ kan ånde (dvs. optage og afgive fugt) MANGE gange, inden det tager skade. Jeg er ikke træhusfanatiker, de moderne metoder ER bedre. Men KUN hvis de anvendes på helt korrekt måde.
 
  • Synes
Triumphen69
  • Laddar…
Tak for svar. Jo, jeg har forstået problematikken med fugt/dampspærre/ingen dampspærre. Nu er det et fritidshus, som primært bruges forår/sommer/efterår, men vi har grundvarme på om vinteren samt vintervand. Men eftersom vi ikke er der så ofte om vinteren, bliver fugtbelastningen på den årstid ret lille, og øvrige tider står næsten altid en dør eller et vindue på klem. Har desuden en paxventilator i badeværelset, som kører, når vi er på stedet.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.