Jeg tænkte på at bygge et drivhus af træ til foråret. Jeg har et antal gamle vinduer i god stand, så det skal nok gå fint. Jeg vil bygge en regelkonstruktion i 45x95mm, med cc600 cirka.
Dog har jeg lidt overvejelser omkring tagkonstruktionen. Drivhuset vil blive 260x450cm, sidehøjde cirka 200cm og kippehøjde cirka 250cm. Taget vil være af kanalplast, så der er ikke store laster bortset fra eventuel sne. (Stockholm-området).
Jeg ser selv to forskellige muligheder.
1) En kipbjælke på 450cm plus udhæng, der hviler på gavlene.
2) Spær. Dog vil disse stjæle en del af volumen i drivhuset, så jeg er ikke så glad for denne løsning.
Så, hvordan har I andre gjort, findes der flere alternativer?
Hvor kraftig kipbjælke har jeg brug for under disse betingelser?
Dog har jeg lidt overvejelser omkring tagkonstruktionen. Drivhuset vil blive 260x450cm, sidehøjde cirka 200cm og kippehøjde cirka 250cm. Taget vil være af kanalplast, så der er ikke store laster bortset fra eventuel sne. (Stockholm-området).
Jeg ser selv to forskellige muligheder.
1) En kipbjælke på 450cm plus udhæng, der hviler på gavlene.
2) Spær. Dog vil disse stjæle en del af volumen i drivhuset, så jeg er ikke så glad for denne løsning.
Så, hvordan har I andre gjort, findes der flere alternativer?
Hvor kraftig kipbjælke har jeg brug for under disse betingelser?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 indlæg
Pulttag er jo altid en enklere løsning for gør-det-selv'eren. Limträ tillader slankere dimensioner. Hvem har sagt, at man behøver at have taget forankret oven på spærerne?
Jeg skal forsøge at beskrive, hvordan man byggede trædrivhuse, før det blev moderne med aluminiumskonstruktion.
Grund: Støbt sokkel med stående UNP100 bjælker hver anden meter (i dit tilfælde i alt 6 stk.). Bjælkerne placeres 90 mm ind fra færdig grund yderside. Mure med leca mellem bjælkerne op til passende grundmål.
Vægge: Syllpap, syld af 45x95. Stående sprosser af 45x70, med c/c passende glasbredden. Rem 45x95, gennemgående bolt i de stående bjælker.
Tag: Sprosser 45x70, hjørnesprosser mod gavle 70x70, møjeplanke 45x195.
Gavle, monteres sidst: Sprosser 45x70. Dørkarm af 45x145.
På den tid kunne man købe sprosser med færdig glasfals, det går lige så godt at lave selv. Enten med overfræser, eller endnu enklere, søm en tynd liste fast 15x22.
Luftlemme og dør tilkommer.
Ofte blev drivhusene helt bygget i trykimprægneret træ.
Grund: Støbt sokkel med stående UNP100 bjælker hver anden meter (i dit tilfælde i alt 6 stk.). Bjælkerne placeres 90 mm ind fra færdig grund yderside. Mure med leca mellem bjælkerne op til passende grundmål.
Vægge: Syllpap, syld af 45x95. Stående sprosser af 45x70, med c/c passende glasbredden. Rem 45x95, gennemgående bolt i de stående bjælker.
Tag: Sprosser 45x70, hjørnesprosser mod gavle 70x70, møjeplanke 45x195.
Gavle, monteres sidst: Sprosser 45x70. Dørkarm af 45x145.
På den tid kunne man købe sprosser med færdig glasfals, det går lige så godt at lave selv. Enten med overfræser, eller endnu enklere, søm en tynd liste fast 15x22.
Luftlemme og dør tilkommer.
Ofte blev drivhusene helt bygget i trykimprægneret træ.
Ingen har sagt det, men på en del billeder og skitser, jeg har fundet, har det været sådan, deraf mit spørgsmål. Sadeltag er ikke aktuelt, da det ikke ville passe ind med huset og resten af nabolaget.Apprentice sagde:
Jeg kan anbefale bogen "Moderna växthus" fra 1926. Der beskrives i detaljer konstruktioner for små og store växthus af alle typer. Jeg fandt mit eksemplar på http://www.bokborsen.se/index.php . Den er desværre pakket ned nu - på grund af (netop) renovering - så jeg kan ikke tjekke op for dig.
Se også:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/70621-takstolskonstruktion-till-vaexthus.html
Hvad har du tænkt at bruge for træ? Jeg overvejer selv et växthus og hælder nok mod kernefyr eller varmebehandlet træ, vil ikke have trykimprægneret i växthus.
Se også:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/70621-takstolskonstruktion-till-vaexthus.html
Hvad har du tænkt at bruge for træ? Jeg overvejer selv et växthus og hælder nok mod kernefyr eller varmebehandlet træ, vil ikke have trykimprægneret i växthus.
Har ikke besluttet mig endnu, kunne nok tænke mig trykimprægneret træ, da jeg kun skal dyrke i krukker. Der mangler dog stadig lidt tænkearbejde. Har jo gamle malede vinduer, så jeg skal male under alle omstændigheder.mandus sagde:Jeg kan tipse om bogen "Moderna växthus" fra 1926. Der beskrives i detalje konstruktioner for små og store drivhuse af alle slags. Jeg fandt mit eksemplar på [link]. Den er desværre pakket ned nu - pga (netop det) renovering - så jeg kan ikke tjekke det for dig.
Se også:
[link]
Hvad har du tænkt dig at bruge for træ? Jeg går selv i drivhustanker og hælder nok mod kernetræ alternativt varmebehandlet træ, vil ikke have trykimprægneret i drivhus.
Her er en prisliste, scroll ned for "växthusglas"
http://www.allglas.se/intelligens/kund/sida.asp?sida=64
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/86189-foensterglas.html
http://www.allglas.se/intelligens/kund/sida.asp?sida=64
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/86189-foensterglas.html
Her findes der tegninger på forskellige drivhuse.
http://bioengr.ag.utk.edu/Extension/ExtPubs/PlanList97.htm#Greenhouse Plans
http://bioengr.ag.utk.edu/Extension/ExtPubs/PlanList97.htm#Greenhouse Plans
Klik her for at svare