Jeg er lidt fristet til at bygge mig et "lille" skærmtag på grunden. Jeg har nogle biler, der lige nu står under åben himmel, så jeg tænkte, at der skulle kunne være plads til 4-5 biler i hvert fald.
Tanken er, at jeg i fremtiden vil bygge en solid garage, hvor jeg uhindret kan arbejde med bilerne året rundt, men indtil da vil jeg opbevare dem under tag, og selv efter at garagen er færdig, er det godt at have et sted at stille bilerne, da ikke alle vil få plads i den opvarmede garage alligevel. Den "rigtige" garage planlægger jeg at bygge et andet sted på grunden.
Målene jeg har tænkt mig er "ikke over 12x6 meter" (jeg har med andre ord ikke funderet så meget over målene, andet end hvor mange biler der skal være plads til).
Jeg ved ikke, om jeg skal støbe ned galvaniserede stolper, eller om jeg skal købe færdiglavede fundamenter og så bygge i trykimprægneret træ endnu, men taget bliver i hvert fald bølgeblik. Hvilket ville I vælge? Det skal jo kunne modstå en "Gudrun", hvis der nogensinde skulle komme en sådan.
Jeg bor uden for byzone, hvilket betyder, at nogle gange kræves der byggetilladelse og andre gange er en byggeanmeldelse nok, så jeg "drog afsted" (hvorfor siger man det?) en mail til kommunen og spurgte, hvad der gælder, og det jeg fik som svar var, at de vil have, at jeg tegner ind på et kort, hvor på grunden jeg har tænkt mig at bygge, samt at de vil vide, hvor højt jeg har tænkt mig at bygge.
Den største bil, jeg gerne vil have plads til, er min VW Transporter T3 (det er altså en bus, det handler om, så den er jo lige høj hele vejen). Bussen er noget sænket, men ifølge de oplysninger, jeg finder på nettet, er den oprindeligt 196 cm høj. Mine andre biler, hvis jeg åbner motorhjelmen, er max 185 cm, så det er med andre ord bussen, der sætter målet for min. taghøjde, og jeg vil jo ikke skulle presse bilen ind, så med sænkningen er den absolut laveste taghøjde 196 cm, så jeg afrunder til 2 meter.
Derudover har vi målet fra indre tag til ydre tag. Hvor kraftig tagbjælke til at fastgøre blikket i har jeg brug for? Til sidst kommer tagets hældning, og det vil jo være højere, hvor man kører ind, end bagtil, men hvor mange graders hældning vil man have? 4°? Hældningen afgør jo den højeste højde på taget.
Dette er de oplysninger, kommunen vil have, men når vi er i gang, kan vi jo også tage det med målene. Hvor meget udhæng bør jeg have foran og bag bilerne? Dette mål bestemmer jo dybden af taget. Bygger jeg vægge bagved og på siderne, kan jeg have mindre udhæng, for så vil det ikke regne ind uanset. Hvor bredt bør jeg have per bil? Jeg vil kunne åbne og lukke dørene samt kunne bakke ind uden at risikere at ridse de andre biler samt kunne gå mellem bilerne, men det er ikke nødvendigt at kunne åbne dørene mere end at man kan klemme sig ud uden at lave dørslag på bilen ved siden af.
Det gør absolut ingenting, om der bliver stolper inde under taget for at holde vægten.
Tanken er, at jeg i fremtiden vil bygge en solid garage, hvor jeg uhindret kan arbejde med bilerne året rundt, men indtil da vil jeg opbevare dem under tag, og selv efter at garagen er færdig, er det godt at have et sted at stille bilerne, da ikke alle vil få plads i den opvarmede garage alligevel. Den "rigtige" garage planlægger jeg at bygge et andet sted på grunden.
Målene jeg har tænkt mig er "ikke over 12x6 meter" (jeg har med andre ord ikke funderet så meget over målene, andet end hvor mange biler der skal være plads til).
Jeg ved ikke, om jeg skal støbe ned galvaniserede stolper, eller om jeg skal købe færdiglavede fundamenter og så bygge i trykimprægneret træ endnu, men taget bliver i hvert fald bølgeblik. Hvilket ville I vælge? Det skal jo kunne modstå en "Gudrun", hvis der nogensinde skulle komme en sådan.
Jeg bor uden for byzone, hvilket betyder, at nogle gange kræves der byggetilladelse og andre gange er en byggeanmeldelse nok, så jeg "drog afsted" (hvorfor siger man det?) en mail til kommunen og spurgte, hvad der gælder, og det jeg fik som svar var, at de vil have, at jeg tegner ind på et kort, hvor på grunden jeg har tænkt mig at bygge, samt at de vil vide, hvor højt jeg har tænkt mig at bygge.
Den største bil, jeg gerne vil have plads til, er min VW Transporter T3 (det er altså en bus, det handler om, så den er jo lige høj hele vejen). Bussen er noget sænket, men ifølge de oplysninger, jeg finder på nettet, er den oprindeligt 196 cm høj. Mine andre biler, hvis jeg åbner motorhjelmen, er max 185 cm, så det er med andre ord bussen, der sætter målet for min. taghøjde, og jeg vil jo ikke skulle presse bilen ind, så med sænkningen er den absolut laveste taghøjde 196 cm, så jeg afrunder til 2 meter.
Derudover har vi målet fra indre tag til ydre tag. Hvor kraftig tagbjælke til at fastgøre blikket i har jeg brug for? Til sidst kommer tagets hældning, og det vil jo være højere, hvor man kører ind, end bagtil, men hvor mange graders hældning vil man have? 4°? Hældningen afgør jo den højeste højde på taget.
Dette er de oplysninger, kommunen vil have, men når vi er i gang, kan vi jo også tage det med målene. Hvor meget udhæng bør jeg have foran og bag bilerne? Dette mål bestemmer jo dybden af taget. Bygger jeg vægge bagved og på siderne, kan jeg have mindre udhæng, for så vil det ikke regne ind uanset. Hvor bredt bør jeg have per bil? Jeg vil kunne åbne og lukke dørene samt kunne bakke ind uden at risikere at ridse de andre biler samt kunne gå mellem bilerne, men det er ikke nødvendigt at kunne åbne dørene mere end at man kan klemme sig ud uden at lave dørslag på bilen ved siden af.
Det gør absolut ingenting, om der bliver stolper inde under taget for at holde vægten.
https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/
har du kigget der? Der findes en del godt vedrørende dimensionering af tagspær med mere, selvom jeg kan mene, at det nogle gange foreslår lidt for store dimensioner. Siger jeg, som kan acceptere at skovle sne af taget 1 gang hver 10. år eller sådan.
Jeg ville have støbt egne sokler og taget stolpesko. Min nabo, som byggede efter Gudrun, støbte et par olietønder fyldt med beton med passende stolpesko ned, for at være helt sikker på, at vinden ikke kunne trække forankringen op.
Inderhøjde. Måske skal dimensionere til tagboks?
Bredde. Sæt et par biler (normale eller ekstra brede) op i passende afstand fra hinanden, og mål hvad der er passende for dig med hensyn til åbning af døre, og beregn en passende bredde for helheden. Læg det ud på jorden i skala 1:1, så du kan se, hvordan det bliver. Og læg lidt til, det føles som om man altid bygger for lille.
Jeg synes, lavt skrånende tag samler blade, ser beskidt ud og faktisk lidt kedeligt. Jeg synes, 25 graders vinkel er ret passende. Der bliver ikke liggende så mange blade da. Men tegn nogle forskellige alternativer, og se hvordan totalhøjden påvirkes. Det kan måske påvirke indtrykket på en negativ måde, hvis det dækker udsigten med mere.
Tagplade kræver vist omkring 14 graders hældning. Men læs instruktionen fra producenten af pladen, det varierer med hvilken type plade. Jeg ville i hvert fald ikke have valgt 4 graders vinkel.
Jeg kan mene, det er godt med 30-40 cm udhæng. Så beskyttes eventuel panel, hvis man konverterer dette til en slags carport med vægge/garage, lidt bedre af taget. Men det er jo også et æstetisk spørgsmål. Der findes jo huse med 2 cm udhæng også. Jeg vil tro, at jeg foretrækker lidt mere udhæng end gennemsnittet i befolkningen.
Jeg læste en rapport om sammenhængen mellem fugtproblemer i panelet (for huse) og udhænget. Det er en risikofaktor at springe udhænget over. For huse. I dette tilfælde kan det måske være lige meget.
har du kigget der? Der findes en del godt vedrørende dimensionering af tagspær med mere, selvom jeg kan mene, at det nogle gange foreslår lidt for store dimensioner. Siger jeg, som kan acceptere at skovle sne af taget 1 gang hver 10. år eller sådan.
Jeg ville have støbt egne sokler og taget stolpesko. Min nabo, som byggede efter Gudrun, støbte et par olietønder fyldt med beton med passende stolpesko ned, for at være helt sikker på, at vinden ikke kunne trække forankringen op.
Inderhøjde. Måske skal dimensionere til tagboks?
Bredde. Sæt et par biler (normale eller ekstra brede) op i passende afstand fra hinanden, og mål hvad der er passende for dig med hensyn til åbning af døre, og beregn en passende bredde for helheden. Læg det ud på jorden i skala 1:1, så du kan se, hvordan det bliver. Og læg lidt til, det føles som om man altid bygger for lille.
Jeg synes, lavt skrånende tag samler blade, ser beskidt ud og faktisk lidt kedeligt. Jeg synes, 25 graders vinkel er ret passende. Der bliver ikke liggende så mange blade da. Men tegn nogle forskellige alternativer, og se hvordan totalhøjden påvirkes. Det kan måske påvirke indtrykket på en negativ måde, hvis det dækker udsigten med mere.
Tagplade kræver vist omkring 14 graders hældning. Men læs instruktionen fra producenten af pladen, det varierer med hvilken type plade. Jeg ville i hvert fald ikke have valgt 4 graders vinkel.
Jeg kan mene, det er godt med 30-40 cm udhæng. Så beskyttes eventuel panel, hvis man konverterer dette til en slags carport med vægge/garage, lidt bedre af taget. Men det er jo også et æstetisk spørgsmål. Der findes jo huse med 2 cm udhæng også. Jeg vil tro, at jeg foretrækker lidt mere udhæng end gennemsnittet i befolkningen.
Jeg læste en rapport om sammenhængen mellem fugtproblemer i panelet (for huse) og udhænget. Det er en risikofaktor at springe udhænget over. For huse. I dette tilfælde kan det måske være lige meget.
Ja at skulle skovle sne af taget en gang imellem med nogle års mellemrum regner jeg jo med, og det betyder jo, at man skal dimensionere taget både for sneens vægt, men også for at kunne gå ovenpå for at fjerne sneen. Med en hældning på 14 grader betyder det, at der vil være en højde forskel på 1,5 meter, hvis jeg bygger 6 meter dybt. Sandsynligvis bygger jeg dog kortere, men det føles stadig som ekstremt meget, hvis man f.eks. sammenligner med mors og fars carport, hvor der ikke kan være mere end nogle få decimeters forskel på 5 meters længde. "Sinusformet" pladetag. Jeg må finde en type plade, der muliggør små hældninger ganske enkelt. Jeg havde ikke set det link før, men nu hvor jeg har gjort det, føles det lidt svært at navigere for at finde lige den information, jeg er ude efter.
Jeg ejer jo ingen tagboks, men på den anden side, selv hvis jeg køber en, tror jeg ikke, at en enkelt Saab 9-5 med tagboks bliver specielt meget højere end en VW T3 uden tagboks. Men bredden må jeg vel antageligvis tage cirka ved at måle bilerne, som du foreslår.
Jeg ejer jo ingen tagboks, men på den anden side, selv hvis jeg køber en, tror jeg ikke, at en enkelt Saab 9-5 med tagboks bliver specielt meget højere end en VW T3 uden tagboks. Men bredden må jeg vel antageligvis tage cirka ved at måle bilerne, som du foreslår.
Klik her for at svare