5,046 læst ·
29 svar
5k læst
29 svar
Taget over altandøren synker
Det ville være interessant at få et billede af det, du beskriver som "jernbjælke", ud fra at sænkningen er i midten.
Det er der, du skal fokusere, og også fritlægge for at se, hvad der er sat ind i væggen.
Du har jo tømrere tilknyttet og kunne lade dem gøre det. Det skal alligevel gøres for at kunne udbedre.
Gætter på, at det ikke er en jernbjælke, eller to, for på så kort en strækning ville den næppe synke.
Det er der, du skal fokusere, og også fritlægge for at se, hvad der er sat ind i væggen.
Du har jo tømrere tilknyttet og kunne lade dem gøre det. Det skal alligevel gøres for at kunne udbedre.
Gætter på, at det ikke er en jernbjælke, eller to, for på så kort en strækning ville den næppe synke.
Hvis man får lov til at gætte, tror jeg, man har sat to vinkeljern på hver side af en træbjælke, og at dette ikke er tilstrækkeligt. Men nu er det bare gætteri, riv den indvendige væg ned og kig. Det ville være ærgerligt, hvis man får en rigtig sætning.
A AndersS sagde:Det ville være interessant at få et billede af det, du skriver er "järnbalk", ud fra at sænkningen er på midten.
Det er der, du skal fokusere og også frilægge for at se, hvad der er stoppet ind i væggen.
Du har jo snedkere inkopplade og kunne lade dem gøre det. Måtte alligevel gøres for at kunne udbedre.
Gætter nok på, at det ikke er nogen järnbalk, eller to, for på så kort afstand ville den næppe gå ned.
Hej,
Tak.
Sender to billeder af jernbjælke, en indefra og en udefra.
Undersøger videre med opsøgning af byggere, der har bygget løsningen.
Ja, vi skal sandsynligvis rive ned og bygge nyt på en eller anden måde, vil kunne tidsbestemme, før vi gør indgreb på spisestuen.
Hilsner
Tak.
Sender to billeder af jernbjælke, en indefra og en udefra.
Undersøger videre med opsøgning af byggere, der har bygget løsningen.
Ja, vi skal sandsynligvis rive ned og bygge nyt på en eller anden måde, vil kunne tidsbestemme, før vi gør indgreb på spisestuen.
Hilsner
Hej igen!
Efter videre undersøgelse ser vi, at bjælkerne er lige, men rammen på altandøren er skæv. Der kommer tryk på den ene side, den inde i huset. Vi gætter på, at en af tagstolene trykker ned midt på døren. Skal åbne op og kigge videre / bekræfte.
Efter videre undersøgelse ser vi, at bjælkerne er lige, men rammen på altandøren er skæv. Der kommer tryk på den ene side, den inde i huset. Vi gætter på, at en af tagstolene trykker ned midt på døren. Skal åbne op og kigge videre / bekræfte.
forstår nok ikke helt. Hvis en spær trykker på døren, så den ikke kan åbnes, så kan bjælkerne ikke være lige.David Noorzoy sagde:
Er det ikke sådan, at de bare har lagt en lille "jernbjælke" for at holde op på teglet?
De har altså ikke lagt ind nogen bjælke for at tage lasten. 280 cm er jo ingen kæmpe strækning, og jeg kan ikke forstå, hvorfor man vælger en jernbjælke i denne situation.
De har altså ikke lagt ind nogen bjælke for at tage lasten. 280 cm er jo ingen kæmpe strækning, og jeg kan ikke forstå, hvorfor man vælger en jernbjælke i denne situation.
Noget stemmer ikke i din beskrivelse. Murbjælken på ydersiden er jo også påvirket.David Noorzoy sagde:
Det kan jo ikke være meget arbejde at frilægge indersiden over døren, så du kan se, hvad der er gjort. Om de har indfældet en bjælke? Hvis de nu har indfældet en bjælke, så føles det spontant som om, bjælken ikke ligger i kontakt med det, den skal bære.
Finder ingen bedre forklaring, medmindre bjælken selvfølgelig er for svag. Men det tror jeg ikke.
Ja det er logisk som du skriver. Trykket kommer på spånpladerne og luftspalten herovre bjælken, den flade som er ovenover karmen til altandøren. Rammen til altandøren er bøjet, ikke bjælkerne.Viktor.J sagde:
Hej, tak. Er spørgsmålet, hvorfor bjælken ikke blev placeret, så den bar vægten af tagstolen? Byggeren, som satte bjælken ind, tror, den blev placeret korrekt, tror noget under flere år har påvirket tagstolen, vi skal tage lidt mere op for at kontrollere.Krille-72 sagde:
Noget stemmer ikke i din beskrivelse. Teglbjælken på ydersiden er jo også påvirket.
Det kan jo ikke være meget arbejde at frilægge indersiden over døren, så du får at se, hvad der er gjort. Om de har indbygget en bjælke? Hvis de nu har indbygget en bjælke, så føles det spontant som om, bjælken ikke ligger i kontakt med det, den skal bære.
Finder ingen bedre forklaring, medmindre bjælken selvfølgelig er for svag. Men det tror jeg ikke.
Hvordan er det gået for jer?
Hej! Tak for spørgsmålet.
Vi har taget paneler i loftet udenfor huset samt kravlet ned til kanten på taget oppe på loftet.
Vi ser ikke noget problem med synkende spær eller jernbjælker.
Problemet med det synkende loft i spisestuen ser vi rammer fra midten af spisestuen frem til altandøren.
Vi tror nu, det skyldes, at den tidligere ejer fjernede en bærende væg i køkkenet, da de ville åbne op og skabe en køkkenø.
En løsning er at løfte og finde afstivning oppe på loftet, hvilket dog indebærer at bygge ventilationsrør om. Vi tror, at det vil stoppe med at synke i midten af køkkenloftet, og vi gør foranstaltningen ved altandøren ved at fjerne indervæggen (4-5 cm gips og luftspalte) og erstatte med 45mm regler langs hele indervæggen for at støtte. En konsekvens bliver, at køkkenvæggen kryber indad 2-3 cm.
Det føles ikke sikkert på nogen måde, dog ret sandsynligt, at loftet ved altandøren stopper med at synke.
Vi har taget paneler i loftet udenfor huset samt kravlet ned til kanten på taget oppe på loftet.
Vi ser ikke noget problem med synkende spær eller jernbjælker.
Problemet med det synkende loft i spisestuen ser vi rammer fra midten af spisestuen frem til altandøren.
Vi tror nu, det skyldes, at den tidligere ejer fjernede en bærende væg i køkkenet, da de ville åbne op og skabe en køkkenø.
En løsning er at løfte og finde afstivning oppe på loftet, hvilket dog indebærer at bygge ventilationsrør om. Vi tror, at det vil stoppe med at synke i midten af køkkenloftet, og vi gør foranstaltningen ved altandøren ved at fjerne indervæggen (4-5 cm gips og luftspalte) og erstatte med 45mm regler langs hele indervæggen for at støtte. En konsekvens bliver, at køkkenvæggen kryber indad 2-3 cm.
Det føles ikke sikkert på nogen måde, dog ret sandsynligt, at loftet ved altandøren stopper med at synke.
Klik her for at svare

