5,044 læst ·
29 svar
5k læst
29 svar
Taget over altandøren synker
Hej!
I 2011 installerede vi en skydedør, hvor der tidligere var en mindre altandør. Vi åbnede ydermuren fra 130 cm til 280 cm.
Vi lavede en byggetilladelse, indsatte 2 jernbjælker og en skydedør.
Dørene er begyndt at klemme de sidste 4 år, og vi tror, det skyldes trykket fra taget på de bærende bjælker.
242,5 cm fra gulv til loft ved enderne, 241 cm i midten af dørpartiet.
Vi har for nylig åbnet og kigget på siderne og i midten, og installationsarbejdet af bjælker og skydedør ser ok ud.
Der er revner i facaden udvendigt, har en video.
Vi har søgt en bygningsingeniør for at konkret finde årsagen og give forslag til en løsning (den erhvervskategori har meget arbejde i betragtning af mit skrabede resultat).
Har I tips?
Min kone er virkelig bekymret...
Tak
I 2011 installerede vi en skydedør, hvor der tidligere var en mindre altandør. Vi åbnede ydermuren fra 130 cm til 280 cm.
Vi lavede en byggetilladelse, indsatte 2 jernbjælker og en skydedør.
Dørene er begyndt at klemme de sidste 4 år, og vi tror, det skyldes trykket fra taget på de bærende bjælker.
242,5 cm fra gulv til loft ved enderne, 241 cm i midten af dørpartiet.
Vi har for nylig åbnet og kigget på siderne og i midten, og installationsarbejdet af bjælker og skydedør ser ok ud.
Der er revner i facaden udvendigt, har en video.
Vi har søgt en bygningsingeniør for at konkret finde årsagen og give forslag til en løsning (den erhvervskategori har meget arbejde i betragtning af mit skrabede resultat).
Har I tips?
Min kone er virkelig bekymret...
Tak
Er væggen oplag for tagspærene? Det ser ikke ud som en etage over?
Måske det vigtigste spørgsmål, hvad siger den person, der dimensionerede stålbjælken, da I åbnede op? Eller du skrev 2 stålbjælker?
Måske det vigtigste spørgsmål, hvad siger den person, der dimensionerede stålbjælken, da I åbnede op? Eller du skrev 2 stålbjælker?
Hej,
Ingen overetage, souterræn hus hvor udgangen i spørgsmålet er på øvre plan.
Det er en sag at undersøge, dem der installerede de to jernbjælker. Ved ikke.
Ingen overetage, souterræn hus hvor udgangen i spørgsmålet er på øvre plan.
Det er en sag at undersøge, dem der installerede de to jernbjælker. Ved ikke.
På råd fra en ingeniør (som ikke har set byggeriet) har jeg forsøgt at mindske risikoen for kollaps ved at stille en regel op under en af bjælkerne.
Jeg havde begyndt at undersøge, hvordan det ser ud. Forstår ikke hvad det er for "to jernbjælker" der sidder. Normalt sætter man kun en. Måske er det to vinkeljern på hver sin side af den eksist. overbelastning?David Noorzoy sagde:
Hvordan som, du har skrevet at I gjorde det, så jeg havde vendt mig til "dem" der udførte jobbet i første omgang. Hvis væggen er oplag for tagspærrene, baseret på det du viser, så ser det jo ikke ud til at overbelastningen er tilstrækkelig.
Meget svært at give en god vurdering ud fra dine billeder, men lidt refleksioner opstår.David Noorzoy sagde:
Hej!
2011 installerede vi glideskydeparti, hvor en mindre altandør tidligere fandtes. Fra 130cm til 280cm åbnede vi ydervæggen.
Gjorde byggetilladelse, satte ind 2 jernbjælker og skydedør.
Dørene er de seneste 4 år begyndt at sidde fast, og vi tror det skyldes trykket fra taget på de bærende bjælker.
242,5cm fra gulv til loft på enderne, 241cm i midten af dørpartiet.
Vi har for nylig åbnet og kigget på siderne og i midten, og installationsarbejdet af bjælkerne og skydedøren ser ok ud.
Revner i facaden på ydersiden, har en video.
Har søgt efter en bygningsingeniør for at konkret finde årsagen samt give forslag til løsning (den erhvervskategori har meget arbejde med tanke på mit dårlige resultat).
Har I tips?
Konen er rigtig bekymret...
Tak
1) Det ser ud som det "hænger ned" på midten, når man kigger indefra. Bør være en umulighed, hvis stålbjælken er korrekt beregnet. Hvis det skulle være en sætning, synes jeg det burde se anderledes ud. F.eks. revne i gipsen på den ene eller begge sider.
2) Murstensbjælken på ydersiden har garanteret sat sig. Hvorfor da? Kan murstensbjælken tidligere have hængt sammen med trækonstruktionen, der blev revet væk og erstattet med stålbjælke? Ikke sandsynligt ifølge mig. Derfor funderer jeg på, om man har fastgjort stålbjælken til murstensbjælken? Sådan var konstruktionen nok ikke tænkt, da huset blev bygget. Har stålbjælken derfor trukket murstensbjælken med sig?
Jeg kan ikke se andet alternativ end, at du fjerner gipsen, så man kan se stålbjælken og stolperne, den hviler på. Først derefter tror jeg, man kan vurdere lidt mere, hvad der er sket.
Har du K-tegninger så læg dem op.
Mange gode kommentarer med gode spørgsmål, som jeg ikke har svar på. Yderligere undersøgelse kræves, har adgang til gode snedkere, de anbefaler bygningsingeniør.
Tak
Fik råd om at tage det med forsikringsselskabet.
Fik råd om at tage det med forsikringsselskabet.
Forsikringsselskabet har vendt tilbage
Ingen forsikringssag som det ser ud. Hvis videre undersøgelse viser en årsag, der klassificeres som forsikringssag, kan de tage den samme sag op igen, f.eks. rør lækage, hændelse ved storm etc. Ikke sætninger over tid etc pga byggeriet.
Ingen forsikringssag som det ser ud. Hvis videre undersøgelse viser en årsag, der klassificeres som forsikringssag, kan de tage den samme sag op igen, f.eks. rør lækage, hændelse ved storm etc. Ikke sætninger over tid etc pga byggeriet.
Det var nok ikke så ventet desværre. Jeg er nysgerrig på, hvordan det ser ud. Du må nok rive den indvendige væg ned, så du kan komme til at se, hvordan man har aflæst åbningen.David Noorzoy sagde:
Ikke overraskende. Tag en tommestok og mål fra loftet til begge ender og til midten. Jeg ved ikke om billedet snyder, men det ser ud som om det hænger ned på midten. Du kan også tage et kontrolmål fra gulvet til de samme punkter.David Noorzoy sagde:
Tak.
Fra højre side indefra set er det 242,5 cm fra loft til gulv, i midten 241 cm og fra venstre 242 cm. Dyp i midten.
Fra højre side indefra set er det 242,5 cm fra loft til gulv, i midten 241 cm og fra venstre 242 cm. Dyp i midten.