Er ved at bygge om, og vi har fjernet en gammel tømmermur for at få en mere åben planløsning. Men konstruktøren anbefalede at beholde den øverste bjælke samt ca. en meter fra ydervæggen, da den er sammenflettet og kan trække andet med sig, hvis man fjerner den.
Så vi har fulgt hans anbefaling og vil gemme et stykke, da vi tænker, at det kan bejdses? meget mørkt. Men den har været lerklinet, så den er dels leret, selvfølgelig, og også hugget op, så leret fastgøres.
Hvordan behandler man denne bedst for at få en mørk og fin overflade? Vi ønsker helst ikke at få splinter. Men sliber man for meget, forsvinder den gamle stil jo også.
Interessant fordi jeg også overvejer at udvide døråbninger i mine tømmermure. Ifølge nogle her på forummet er det strengt forbudt at røre ved tømmermure, da de er en væsentlig del af konstruktionen. At pille ved disse vægge kan på sigt give problemer med bulede vægge. Jeg ved ikke, hvad man skal tro, men jeg tror det er forskelligt fra sag til sag, og man kan ikke sige noget generelt.
Men hvis man læser på fx http://www.hallahus.se/renovera/interioren/invandiga-andringar/planlosning/ så ser den teori ud til at kunne holde stik, fx "For det tømrede hus er det materialet og teknikken, der har givet forudsætningerne for planløsningerne. Det tilgængelige tømmerets længde har udgjort en begrænsende faktor, og behovet for samlinger, sammenføjninger for at skabe stabilitet har ført frem til de planformer vi kan se."
Lerklining i ydervæg har jo en stor betydning for vindtætning og isolering så densitet jeg aldrig fjerne. I mit hus blev en del traditionelle dobbeltdøre i tømmerkonstruktionen lavet om til skydedøre i slutningen af 20'erne, så af naturlige årsager blev en hel del af tømmeret fjernet da. Vi har ikke bemærket nogen sætninger af den foranstaltning, men selvfølgelig blev 3-4 skift af tømmeret bevaret intakt over dørhullerne.
Åben planløsning hører ikke hjemme i bjælkehuse, og det er ikke bygningspleje at ødelægge arkitekturen. Det har intet med bygningspleje at gøre, så du poster i det forkerte forum.
Selvom huset du tilfældigvis er i gang med at renovere/ødelægge er gammelt, har dine spørgsmål intet med bygningspleje at gøre. At få overfladerne "mørke og fine" på bjælkevægge var intet man gjorde før.
Desuden er det yderst grimt med store rum, der tidligere var to rum. Det er meget tydeligt, at det tidligere var to rum, da væggen ikke er fjernet hele vejen op. At have en væg, der stikker en meter ud fra ydervæggen som trådskaberen planlagde, er jo ikke så pænt og forstærker indtrykket af, at det tidligere var to rum. En murblokkering midt på væggen er måske heller ikke det optimale.
Her er et sønderrenoveret hus til salg, hvor de har fjernet bjælkevæggen mellem kammeret og køkkenet. Hvem vil bo sådan?
Synes I, dette er pænt? Hvorfor er behovet for åben planløsning så vigtigt i 2016?
Er enig i, at tråden er postet i den forkerte del af forummet. Men at man ikke kan få gøre, hvad man vil med sit hus, det synes jeg er mærkeligt. Der er ingen grund til at kritisere TS for hens meninger om, hvad der er pænt.
Hvad du synes er grimt eller ej, må stå for din regning. Det virker lidt unødvendigt med sådan en demonstration af din subjektive opfattelse som svar på TS' spørgsmål.
Tag det roligt. Du har dine meninger, andre har deres.
Åben planløsning hører ikke hjemme i træhuse, og det er ikke bygningsbevaring at ødelægge arkitekturen. Det har intet med bygningsbevaring at gøre, så du poster i det forkerte forum.
Selvom huset du tilfældigvis er ved at renovere/ødelægge er gammelt, har dine spørgsmål intet med bygningsbevaring at gøre. At lave overfladerne "mørke og fine" på trævæggene var ikke noget man gjorde før.
Desuden er det yderst grimt med store rum, som tidligere var to rum. Det ses meget tydeligt, at det tidligere var to rum, da væggen ikke er fjernet hele vejen op. At have en væg, der stikker en meter ud fra ydervæggen, som trådskaberen har tænkt, er jo ikke så pænt og forstærker indtrykket af, at det tidligere var 2 rum. En skorstensmidte på væggen er måske heller ikke det optimale.
Her er et gennemrenoveret hus til salg, hvor de har fjernet trævæggen mellem kammeret og køkkenet. Hvem vil bo sådan?
Er dette pænt synes I? Hvorfor er behovet for åben planløsning så vigtigt i år 2016?
[billede]
[link]
Tak for dine meninger, men jeg gør præcis som jeg vil i mit hus.
Det er mig, der skal bo der, og hvordan andre synes, at jeg ikke burde gøre, får de gerne mene, som de vil.
Indtil nu ser det rigtig fint ud, og årsagen er, at vi vil have åbent, så vi kan se børnene spille, mens vi laver mad.
og lave mad sammen med gæster i stedet for at nogen gemmer sig i køkkenet og ikke kan se resten af selskabet.
Jeg skal lægge billeder op senere, så kan du selv afgøre, om det var forkert at rive et gammelt slidt badeværelse ud og lave et åbent rum i stedet.
Tak for dine meninger, men jeg gør præcis som jeg vil i mit hus.
Det er mig, der skal bo der, og hvordan andre mener, jeg ikke burde gøre, må de gerne mene, som de vil.
Indtil videre ser det rigtig fint ud, og årsagen er, at vi vil have åbent, så vi kan se børnene, når de leger, samtidig med at vi laver mad.
samt lave mad sammen med gæster i stedet for at nogen gemmer sig i køkkenet og ikke kan se resten af selskabet.
Skal lægge billeder op senere, så kan du selv vurdere, om det var forkert at rive et gammelt slidt badeværelse ud og lave et åbent rum i stedet.
Der er ingen, der sætter spørgsmålstegn ved, om du gør, som du vil med dit hus. Men vær venlig at bede en moderator flytte tråden til et andet forum. Der finder du sikkert flere ligesindede, der kan lide det, du gør. Det gør vi ikke her, fordi det ikke har med bygningsbevaring at gøre.
Så vidt jeg ved, findes der ingen regelbog, som afgør, hvad der må klassificeres som bygningsbevaring, og dermed får adgang til dette forum, og hvad der ubetinget skal henvises til andre fora, fordi det ikke falder i god jord hos alle. Vi kan naturligvis have helt forskellige syn på, hvad bygningsbevaring er, men en person, der tager sig af et gammelt hus, plejer det og sikrer en fremtid for huset - uanset om det sker med planglas, plastmaling, moderne installationer og gud forbyde - åben planløsning :eek: får gerne mine råd og respekt!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.