Vi bliver nødt til at lægge nyt tag på huset til foråret, og vi begyndte at overveje, om vi skulle flytte på kaminen for at kunne åbne op og få en bedre placering af kaminen. Jeg har læst lidt rundt og forstået, at visse skorstene kan være en del af den bærende konstruktion, men hvordan ved jeg, om det er tilfældet her?
Konstruktionen er sådan, at der går skorstensrør i selve skorstenen, så den er nu mere kun der for dekoration (hvis den altså ikke skulle være bærende) og der er ingen ventiler i skorstenen. Det vi vil gøre på det nye sted, er at lade et firma føre skorstensrør af passende type hele vejen op og ignorere en skorsten.
Hvordan gør vi det bedst, hvis vi selv skal tage den nuværende skorsten ned, og hvor lang tid kan det tænkes at tage? "Loftet" har kun ca. 50cm i loftshøjde, og åbningen er på gavlen længst væk, så der kommer vi ikke ind. Så jeg gætter på, at det nemmeste er at løfte taget af rundt om skorstenen, men spørgsmålet er, hvordan vi dækker taget i mellemtiden, så der ikke kommer regn, fugt og unødvendigt skrald ind? Og hvor lang tid kan det tænkes at tage, indtil vi er nået så langt, at vi midlertidigt kan tætne taget? Jeg gætter på, at skorstenen er ca. 4m fra gulv til top.
Hvad skal vi ellers tænke på? Skal vi bruge nedrivningstilladelse? Er der risiko for asbest i mørtlen (finsk fremstillet fritidshus fra -72), og er det let at teste for det i så fald?
Er der nogen, der kan give et estimat på, hvad det kan koste, hvis vi hyrer nogen til at tage skorstenen ned?
Hvis man ser på tegningen, ser det ikke ud til, at skorstenen er en del af den bærende konstruktion. Tjek på loftet, om der er bjælker, der går ind i skorstenen. Hvis der ikke er det, er skorstenen ikke det mindste bærende. Nu har jeg læst, at der ikke var mulighed for at komme ind, men måske kan man lave et hul i loftet?
I river den oppefra sten for sten, og når I er kommet ned til taget, er det passende at bruge en stor presenning, der ligger over tagrygningen og er fastbundet i tagfoden, så den bliver liggende ved regn og blæst.
Da asbest ikke har nogen funktion i mørtel, er der en minimal risiko for, at det skulle være tilfældet for jer.
Det kræves ingen byggetilladelse/nedrivningstilladelse, men oftest en byggeanmeldelse både for nedrivning og ombygning/nyopførelse af skorsten. Før en ombygget/ny skorsten tages i brug, skal den inspiceres af en skorstensfejer og godkendes af kommunen.
Vi rev for cirka seks år siden vores murede skorsten, der indeholdt røgkanaler fra to ildsteder, fire ventilationskanaler og en emhættekanal, men kun emhættekanalen og en røgkanal blev brugt, emhættekanalen trak vi ny, ny skorsten blev også monteret sammen med det nye ildsted.
Vi rev oppefra, bankede sten for sten væk, da vi kom ned til ydertaget fortsatte vi nedad udvendigt nogle lag, så gik vi ind på loftet. Da vi kom til loftsgulvet, fortsatte vi nedad fra loftet, vi kom ned cirka 1 m under jordplanets tag, inden vi gik ind.
Over seks ton tegl og mørtel fjernede vi, huset er enetages med kælder, den åbne pejs var nede i kælderen, skorstenens areal var cirka 600*1200.
Er ikke sådan en skorsten lavet af lecablokke? Jeg overvejer, om det måske ville være muligt at faktisk flytte skorstenen uden at rive den ned.
Det er måske en rigtig dårlig idé, men det kan jo være værd at overveje. En ny skorsten er jo ikke gratis, plus at det sikkert er et ordentligt arbejde at rive den ned.
Den er muret med tegl, for inden den blev lavet til en fin skorsten, var der en enorm armeret klump opmuret på forsiden, som der var et minimalt hul at fyre i. Så halvdelen af skorstenen lodret er opmuret senere med tegl fra den store klump.
Årsagen til, at vi ønsker at rive den ned og så kun have skorstensrør, er fordi murværket optager så meget plads uden nogen som helst fordel, da det ikke bliver varmt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.