Hejsa,

Tagdug eller råspont. Hvilket er bedst? Hvorfor jeg spørger er, at for eksempel Rörvikshus har tagdug, mens nogle andre producenter har råspont.

Fandt et eksamensarbejde om dette fra 2006:
http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:4162/FULLTEXT01

Ifølge dette er tagdug bedre.

Når vi omlagde taget og udskiftede den oliehærdede plade, faldt valget på råspont. Hovedsageligt fordi det føltes mest solidt og velafprøvet.

Hvad der er bedst, er nok umuligt at svare på.

Ulemper, man har hørt om med dug, er, at den kan blafre i vinden og forårsage lyd, men det kan lige så godt være en myte.

• Synes
Stefan N
  • Laddar…
Ja, at råspont er gedigent og velprøvet virker de fleste jeg har læst at være enige om.

Ifølge en sælger er der nogle fordele ved tagdug, da dagens huse er så velisolerede, at der kan dannes fugt på undersiden af råsponten. Tagdugen ånder bedre?

rightnow sagde:
Hvorfor jeg spørger er fordi f.eks. Rörvikshus har tagdug mens nogle andre producenter har råspont.
Tagdug har selvfølgelig højere dampgennemtrængelighed, men råspont stiver hele tagkonstruktionen op, samt det vigtigste - man kan uhindret gå på taget ved diverse tagarbejder. Ved kraftig storm, fortrækker jeg råspont (med tagdug på), fremfor kun tagdug. Husproducenter ser især på økonomien. De presser priser for at gøre deres huse attraktive for potensielle kunder.

Det har jeg "løst" ved at isolere på ydertakket i stedet (klimatvind), så ligger dugpunktet uden for konstruktionen i stedet.

isolde sagde:
Tagdug har naturligvis højere dampgennemtrængelighed, men spånplader stiver hele tagkonstruktionen op, samt det vigtigste - man kan uhindret gå på taget ved diverse tagarbejder. Ved kraftig storm, stoler jeg hellere på spånplader (med tagdug på), end på kun tagdug. Husproducenter ser først og fremmest til økonomien. De presser priser for at gøre deres huse attraktive for potentielle kunder.
Ja, det var jo absolut et punkt med stivheden!

I en tråd her på byggahus har TS problemer med hvepse, der har lavet huller i undertagets dug, og producenten vil ikke erstatte TS, da det drejer sig om skadedyr.

Ud fra den beskrivelse lyder det som om, at tagdug er en rigtig risikokonstruktion.

• Synes
jkarlberg og 1 anden
  • Laddar…
Og udover hvepse findes der jo fugle, mus og andre dyr med næb, kløer og tænder. Jeg holder nok fast ved råspont jeg.

- sendt fra min mobil, via byggahus-appen.

• Synes
rightnow
  • Laddar…
Tak for alle de gode svar!

• Synes
Nordjohan
  • Laddar…
Råspont for vridstivheden og udvendig isolering for dugpunktet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.