Vi planlægger en større renovering og skal derfor konvertere huset til gulvvarme samt udskifte alle vandledninger. Alle vandrørene samt tilførslen og retur til gulvvarmefordeleren skal samles samme sted, hvilket giver i alt 11 rør. Jeg sidder derfor nu og grubler over, hvordan jeg skal lave et godt og pænt hul i betondækket til alle disse rør.

Jeg overvejede, om det mest hensigtsmæssige kunne være at hugge et ret stort og aflangt hul i dækket og placere alle rørene med passende mellemrum, og derefter støbe det hele igen. Hvad tror I, kan det være en passende løsning, eller skal jeg bare leje en kraftig boremaskine og håbe, at jeg ikke rammer alt for mange armeringsjern, når jeg borer?

Jeg gjorde det samme i efteråret... Jeg borede en "ramme" med 8mm huller først, måske 2 cm mellem hvert, og begyndte så at hamre (oppefra). Jeg havde brug for et hul på ca. 25x10cm, men jeg opdagede, da jeg begyndte at hamre, at det ikke rigtig gik at komme til (tæt på væggen) med 10 cm, så det er måske 25x15cm.
Derefter skar jeg støbejernet, jeg fandt (2 stk.), med en lille vinkelsliber. Fil jernene bagefter, de bliver utroligt skarpe!

For os er hullet under køkkenbordet ovenpå og i kælderdelen nedenunder, så jeg har bare fyldt med byggeskum...

Mvh,
Anders

Dejligt at høre, at det ser ud til at fungere som jeg har tænkt.

Jeg vil nok støbe hullet igen, for fuge skum isolerer vel ikke så godt mod lyd? Rummet i kælderen vil enten blive et gym eller en computerhjørne, og det ville være rart at undgå at få de lyde op til overetagen. Som det er nu, kan man næsten sprænge en bombe i kælderen uden at man hører det ovenpå, og sådan vil jeg gerne have det fremover også.

Senest redigeret:
Byggskum lydisolerer bedre end beton ville jeg sige... Lydvågor transporteres bedre i beton end i et blødt "skum" materiale...

//Anders

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.