Jeg vil, efter at jeg har fået tilladelse fra andelsboligforeningen, give mig i kast med at lave en dør i en ikke-bærende murstensvæg i et hus bygget i 20'erne. Mit spørgsmål til jer er, hvordan man gennemfører denne operation på den mest hensigtsmæssige måde fra start til slut. Jeg har søgt i forummet, men har ikke fundet nogen tråd om netop dette emne.

Tak på forhånd

Jonas

Hullet kan du lave med vinkelsliber fx. Dette støver dog noget frygteligt. Et betydeligt støvfriere og langsommere alternativ er hammer og mejsel.

Eftersom væggen er så gammel kan den være muret med kalkmørtel, da går det relativt let at slå stenene ud, bare man har fået lavet en lille åbning i væggen, vær bare forsigtig så du ikke fjerner flere end du har tænkt dig.

De første sten er værst at få løs, der må man skrabe mørtlen ud.
Med en boremaskine kan man dele stenene, da går det lettere.

Hvis du skal have tegl tilbage over døren (mellem karm og bjælkelag) skal du tage hånd om lasten, så teglstenene ikke falder ned. Et fladstål eller vinkeljern er en almindelig løsning alt efter last og åbningens størrelse.

/Ingenjören

Tak for svarene!

PjS: "Med en boremaskine kan man dele stenene" - mener du da for at få en lige kant, eftersom teglstenene er lagte i skift?

Ingeniøren: Kan du forklare lidt nærmere, hvordan du mener med pladestål/vinkeljern? Det ville også være interessant at vide, hvordan man håndterer teglstenen over døren, mens man tager hullet op... Døråbningen vil være af normal størrelse.

Jonas

Når man skal afveksle en murstensvæg for en ny åbning, plejer man at fræse/fugte en liggefuge (direkte over den kommende åbning og nogle dm udenfor den kommende åbningens side) og lægge en vinkeljern med det ene ben ind i fugen og det andet opad udenfor væggen. Ved store laster eller tykke vægge gør man det fra hver side.
Hvis du kun skal tage hånd om nogle få skift op til loftet (så de ikke falder ned af egenvægt), er det tilstrækkeligt at lægge en fladstål, fx 10x40mm, så slipper du for noget, der stikker ud på ydersiden af væggen.

Har desværre ingen billede lige nu...

/Ingenjören

Jeg tænkte kun tage en åbning til en normalstor dør. Jeg tager nok det sikre for det usikre og bruger en vinkeljern på hver side.
Hvilken dimension bliver passende for vinkeljernene? Der vil vel være ca. 70 cm væg oven over åbningen.
Hvordan fastgør man bedst vinkeljernene?
Jonas

Jeg ville være meget taknemmelig, hvis jeg kunne få hjælp med den passende dimension på vinkeljernene. Hvis der er flere tips, så er jeg også taknemmelig for dem.
Jonas

Hej igen!

Hvis du vælger en vinkelliste L80x40x8 på hver side, er det tilstrækkeligt, forudsat at åbningen er højst en meter og at du har 70 cm mursten at bære op. Det holder også med en meget mindre (2 stk. L45x30x4), men det er ikke så let at få sådanne små vinkellister på plads.....

Fræs eller bank mørtlen ud af fugen til ca. 3 cm dybde og 10 cm forbi den kommende åbning. Tryk vinkellisterne på plads med lidt mørtel og fastgør dem med skruer og dyvler nogle steder, så de bliver siddende, og lav derefter hullet.

/Ingenjören

Tak, perfekt!
Jonas

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.