Besigtigelsesmanden mente, at vand trængte ind under vinduesblikke, hvilket så gør, at facaden revner i hjørnerne af vinduerne. Hvad jeg forstår, skal man bøje vinduesblikkene ud og fylde lidt tætning her? Hvilken tætning er det, man skal have?
På billedet ser det ud som om salningslisten (den der er sprækket - eller er det bare farven?) står på blekket, det gør at den suger vand derfra og tørrer dårligere. Der bør være en afstand på 5-10 mm der, jeg tror overhovedet ikke på at forsegle der, hvis det var det som inspektionsmanden mente?
Derimod bør du få lidt tætgucka (fx latex byggfox af god kvalitet udendørs, fx. casco) ind, der hvor du har et hul bag ved teglene.
Benyt også lejligheden til at forbedre tætningen mellem glasset og alulisten i bunden. Jeg har lignende vinduer, og med tiden sprækker den tætning, der er der, og vandet på ruden løber ned i alulisten og løber ud mod siderne, hvor alu-listen ender. Dette får karmene til at rådne til sidst (been there...)
Når det kommer til salningslisten, har jeg taget det op i en anden tråd, den skal kortes som du siger 5-10 mm. Her handler det dog om vindueskarmen i sig selv. Ifølge inspektøren trænger vand ind mellem den sorte vindueskarm og murstensvæggen og derefter videre ned under karmen. Vandet forårsager, at facaden revner i kanterne under vindueskarmen i de 2 hjørner. Dette gælder også for kældervinduer.
OK, men så er det bare at bøje med en spartel, så lige tilpas meget, at du kun flexer pladen og ikke bøjer den permanent, og så påfør tætmasse. Sørg for at få en, der er højelastisk, så risikoen for, at den sprækker med tiden, er mindre.
Sidst købte jeg Bostik silmax, som klarer 25% fugebevægelse. Bauhaus havde klart lavere pris på den, tror det var næsten halv pris sammenlignet med K-rauta, da jeg sammenlignede.
Silicon undgår jeg normalt, da det ikke kan males på, og det er noget h*lvede at få af, hvis man vil male senere (Nu er det måske ikke sandsynligt i dit tilfælde her - men det kan være godt at vide )
Hvorfor synes du, den er bedre end de andre? Hvad sammenligner du med?
Jeg har prøvet lidt af alle mulige, billige og dyre. Nogle har været bedre og andre værre. Det er først over tid, man mærker forskellen. Tec7 har (for mig) aldrig revnet og har fungeret godt at male på. Andre lignende produkter har på en eller anden måde misfarvet malingen over tid, man kan altså se igennem malingen, hvor fugen er. Umalede fuger har jeg set, at hvide fuger nemt bliver gule, det har jeg ikke set hos tec7.
Jeg har prøvet lidt alle mulige, billige og dyre. Nogle har været bedre og andre dårligere. Det er først over tiden man bemærker forskellen. Tec7 har (for mig) aldrig sprukket og har fungeret godt at male på. Andre lignende produkter har på en eller anden måde misfarvet malingen efter tid, man ser altså igennem malingen hvor fugen er. Umalet fuger så har jeg set at hvide fuger let gulner, det har jeg ikke set hos tec7.
Silikone indeholder eddike som får pladen til at ruste, latexfuge skal man have indendørs. Bedre at finde det rigtige produkt end at sammenligne mærker.