Jeg har muret skorsten og har brug for at tætne mellem skorstenen og bjælkelaget.
Jeg har FTX, så jeg får isolering ind fra vinden, den suges sandsynligvis ind via sprækken mellem skorstenen og bjælkelaget. Ca. 1 cm sprække mellem byggepladen og skorstenen på oversiden sidder metalregler.
Hvilken type fugemateriale må man bruge her? Jeg vil helst have blød fugemasse, ikke silikone.

Murstensskorsten med glipa på ca 1 cm til en træplade i bjælkelaget, med metaldetaljer synlige ovenpå. Skorstenens murværk viser uens mur.
Jeg kan se, at jeg har brug for at gøre skorstenen lidt renere. Jeg har sjusket lidt, da jeg murede.

• Synes
SNf
  • Laddar…
Åh. Man plejer at gå imod med en liste, men ikke med større dele af brændbart materiale mod skorstenen. Selvom denne ser meget tæt og fin ud.

"Røggasveje med en ydertemperatur på højst 80 grader C bør have en afstand mellem kanalvæg og brændbar bygningsdel, som er mindst 10 cm. Rummet mellem kanalvæggen og den brændbare bygningsdel bør være ventileret. Kanter på gulvbelægninger, loftpaneler eller lister af træ, der dækker mindre del af kanalvæggens yderside, kan placeres i kontakt med kanalvægge, medmindre røggaskanalen er af stål eller støbejern."

Det normale plejer at være at lade en ramme rundt om skorstenen kun indeholde stenuldsisolering. Man adskiller altså anden isolering, løsuld eller hvad du nu har, og kun stenuldsplader ligger nærmest skorstenen.

Hej norrbottenstorpet!
Jo jeg forstår, hvordan man plejer at gøre, men det fungerer ikke, fordi det ikke bliver "gastæt".
Vi har jo undertryk i huset og vil suge luft ind igennem isoleringen, der ligger som afskærmning. Jeg har ca. 12 cm til bjælkelaget fra skorstenen, så går pladematerialet frem til skorstenen, og på indersiden rundt om skorstenen ligger metalregler for indre hjørner, så det ikke skal blive for svajende. Jeg vil gerne fylde rummet mellem metalreglen og skorstenen, så jeg får det "gastæt".

Diagram der viser en skorsten med pladeregel, bjælkelag og skivemateriale markeret i forskellige farver for at illustrere tætningsproblemet.
så jeg tænkte, at man skulle tætne mellem metalreglen og skorstenen.
Evt. folde en varmebestandig dug og putte ned imellem, som man så kan fylde op
Diagram viser en konstruktion med skorsten, regel og drevning. Duken er placeret mellem reglen og skorstenen for at skabe tætslutning og forhindre luftlækage.
dugen vil da blive presset mod regel og skorsten og tætne. Opfyldningen presser dugen mod væggene. Dugen er tæt, så der vil ikke lække ind mellem skorsten og regel.
Til opfyldning kan man bruge rockwool, men hvad skal man anvende til dug?
Det nemmeste ville være at sprøjte blød fugemasse ind i stedet for opfyldning.

Jeg må få noget ind, da jeg har løsuld på loftet, ikke kun, men meget, visse dele blev svære at isolere med plader.

• Synes
SNf
  • Laddar…
Lyder som en ok løsning!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.