Hej!

Efter at være nytilflyttet og have opdaget en ubehagelig lugt fra havestuens gulv rev vi det op i dag. Under havde tidligere ejere isoleret med mineraluld direkte mod jorden.. vi fandt ni rotteådsler i forskellige stadier af død. Al isolering er nu fjernet, og vi håber, at dette gør fundamentet mindre attraktivt for gnavere.

Havestuen er bygget direkte mod husets facade, og når jeg undersøger luftspalten, kan man se, hvordan det bløde net mod insekter (tror jeg?) er gnavet væk flere steder. Forhåbentlig har de valgt at putte sig ned i isoleringen på jorden og ikke taget sig ind i huset. Ingen andre i nabolaget (dobbelthuse bygget på samme måde) har nogensinde haft dyr i væggene.

Jeg tænker stadig, at det kan være klogt at tætne spalten. Den er for bred til musbånd, kan musbørste (https://www.skadedjursshop.se/Meny/...yddar_byggnader_mot_rattor_och_moss?id=800050) være et alternativ, eller påvirker dette ventilationen negativt?

På billederne ser I facaden og spalten, hvor nettet mangler.

Tak!

• Blå husfacade med en luftspalte mellem brædderne, hvor det beskyttende net mod insekter er fjernet på flere steder.
  • Ødelagt insektnet ved soklen af facade, med synlig åbning i ventilationen. Flænger i nettet indikerer mulig skadedyrsaktivitet.
Senest redigeret:
Så mange døde rotter, så har nok nogen lagt ud gift. De må jo lægge sig og dø et sted.

Den der musebørste tror jeg ikke på. Det er jo plastbørster. Hvis du ikke har tandløse rotter, kan de let gnave sig igennem det. Metalnet med mindre end fem millimeters masker i messing eller jern er det, der gælder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.