Har et spørgsmål. Har støbt en bordplade i beton, som er 1,8x1,5 meter stor.
Nu blev der ret mange små huller, da vi vendte den, og det var faktisk sådan, vi ønskede den for at få en mere industriel følelse, men da jeg talte med farvebutikken, nævnte de, at Osmo har en "top-oil", som lægger sig gennemsigtigt i hullerne og så hærder, så vi får overfladen men tætner hullerne.
Vi prøvede dette, men olie suges bare ned i hullerne og tørrer ikke, men trænger ind i pladen.
Hvilke alternativer findes der for at tætne hullerne?
Jeg ville gerne påføre en overflade over hele pladen, der tætner hullerne, slibe ned til hullerne og derefter behandle med noget som betonlasur.
En ven anbefalede resinplast? Hvad tror I?
Nu blev der ret mange små huller, da vi vendte den, og det var faktisk sådan, vi ønskede den for at få en mere industriel følelse, men da jeg talte med farvebutikken, nævnte de, at Osmo har en "top-oil", som lægger sig gennemsigtigt i hullerne og så hærder, så vi får overfladen men tætner hullerne.
Vi prøvede dette, men olie suges bare ned i hullerne og tørrer ikke, men trænger ind i pladen.
Hvilke alternativer findes der for at tætne hullerne?
Jeg ville gerne påføre en overflade over hele pladen, der tætner hullerne, slibe ned til hullerne og derefter behandle med noget som betonlasur.
En ven anbefalede resinplast? Hvad tror I?
Ikke testet selv men set tips om at blande en cementslurry, dvs. en ret løs blanding. Og påføre for at fylde mindre huller. Det er nok værd at søge på i hvert fald.
edit: https://betong.se/2017/04/05/fraga-experten-tappa-till-luftblasor/
"Et andet alternativ er at blande en slurry af cement og vand, og hvis hullerne er lidt større, er det godt at blande lidt fin sand i slurryen. Mix til passende konsistens og spartel hullerne, tør overskydende af med en fugtig klud eller svamp, på samme måde som man fuger klinker/kakel. Er betonen tør, kan det være godt at fugte overfladen lidt inden (fugtig, men ikke våd). Har du overfladebehandlet betonen, kan visse præparater gøre det svært for reparationen at hæfte ordentligt."
edit: https://betong.se/2017/04/05/fraga-experten-tappa-till-luftblasor/
"Et andet alternativ er at blande en slurry af cement og vand, og hvis hullerne er lidt større, er det godt at blande lidt fin sand i slurryen. Mix til passende konsistens og spartel hullerne, tør overskydende af med en fugtig klud eller svamp, på samme måde som man fuger klinker/kakel. Er betonen tør, kan det være godt at fugte overfladen lidt inden (fugtig, men ikke våd). Har du overfladebehandlet betonen, kan visse præparater gøre det svært for reparationen at hæfte ordentligt."
Problemet med at lave en slurry bliver jo, at jeg tætner hullerne og ikke får den effekt, jeg vil have.engs sagde:
Ikke testet selv, men set tips om at blande en cementslurry, dvs. en ret løs blanding. Og påføre for at fylde mindre hulheder. Er vel noget at søge på i hvert fald.
edit: [link]
”Et andet alternativ er at blande en slurry af cement og vand, og er hulhederne lidt større, er det en god idé at tilføje lidt fin sand i slurryen. Bland til en passende konsistens og spartel hullerne, tør overskud væk med en fugtig klud eller svamp, på samme måde som man fuger klinker/kakel. Er betonen tør, kan det være en god idé at fugte overfladen lidt inden (fugtig, men ikke våd). Har du overfladebehandlet betonen, kan visse præparater gøre det svært for reparationen at binde ordentligt.”
Jeg lavede et spisebord for nogle år siden, hvor selve pladen var i beton.
Resultatet blev præcis som for dig, en masse småhuller.
Jeg begyndte at forsøge at slibe, det blev dårligt og enormt tidskrævende, så det opgav jeg.
Forsøgte derefter med en lignende ting som dig, en eller anden osmo-olie, den forsvandt ind præcis som for dig.
Så tænkte vi pyt med det, og så lod vi det være, man vænner sig hurtigt, og det bliver tydeligt, at I har skabt det selv.
men en beskyttende olie er et must så fugt ikke trænger ind.
Resultatet blev præcis som for dig, en masse småhuller.
Jeg begyndte at forsøge at slibe, det blev dårligt og enormt tidskrævende, så det opgav jeg.
Forsøgte derefter med en lignende ting som dig, en eller anden osmo-olie, den forsvandt ind præcis som for dig.
Så tænkte vi pyt med det, og så lod vi det være, man vænner sig hurtigt, og det bliver tydeligt, at I har skabt det selv.
men en beskyttende olie er et must så fugt ikke trænger ind.
Vi har bordplader i beton - når fagfolkene støber, bruger de en såkaldt betonvibrator for at fjerne luftboblerne.
Til vores loungemøbel har vi derimod støbt selv, og selvom vi "bankede" på formen for at fjerne luften i betonen, ser den ud som jeres.
Jeg sleb overfladen med en diamantklinge på vinkelsliberen, men en hel del mindre huller er stadig tilbage.
Men da det er et udemøbel, er det ikke noget problem.
Behandler bare pladen med brun sæbe for at få en lidt mere smudsafvisende overflade.
Til vores loungemøbel har vi derimod støbt selv, og selvom vi "bankede" på formen for at fjerne luften i betonen, ser den ud som jeres.
Jeg sleb overfladen med en diamantklinge på vinkelsliberen, men en hel del mindre huller er stadig tilbage.
Men da det er et udemøbel, er det ikke noget problem.
Behandler bare pladen med brun sæbe for at få en lidt mere smudsafvisende overflade.
Tak for svar. Jeg kigger lidt på at lægge et lag med epoxy for at lukke alle lufthuller for senere at slibe dette ned til en mat overflade og eventuelt behandle igen, hvis det er nødvendigt, med en mat lak.
Nogle kommentarer til dette?
Ang. at man ikke skal "lukke inde" beton som ånder, forstår jeg ikke helt, da man ofte gør det samme, når man behandler f.eks. gulve i lagerhaller m.m., men jeg kan tage fejl. Rensin er også en mulighed, men jeg forstår ikke helt forskellen mellem dette og epoxy.
Nogle kommentarer til dette?
Ang. at man ikke skal "lukke inde" beton som ånder, forstår jeg ikke helt, da man ofte gør det samme, når man behandler f.eks. gulve i lagerhaller m.m., men jeg kan tage fejl. Rensin er også en mulighed, men jeg forstår ikke helt forskellen mellem dette og epoxy.
Klik her for at svare